Accu voor 110 2.4 Puma

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Accu voor 110 2.4 Puma

Berichtdoor Erik Peters » 13 Aug 2022, 10:52

Een Optima YTS5.5 Yellow Top 12V 75Ah AGM heb ik in mijn Td5 gehad. Op zich een prima (maar dure) accu. Maar na een aantal jaren toch problemen.
Nu had dit ook te maken met een sluip verbruiker, waardoor de Td5 na een paar weken stilstand niet meer startte. De sluip verbruiker weggehaald en toch maar een nieuwe accu geplaatst (ik hield het probleem met de 'lampjes van de ETC/ABS', die bleven soms branden).
Een nieuwe (gewone) 100 Ah loodcalciumaccu geplaatst van net geen € 80,- en de probleempjes zijn al weer 1,5 jaar voorbij.

Die Optima YTS5.5 Yellow Top 12V 75Ah AGM staat (na goed volladen) nu in een oude landbouwtrekker, waar die alleen maar kortstondig 500 A startstroom moet leveren en dat doet die probleemloos (ook na 4 weken stilstand). Maar met het contact 'uit' zijn er 0 verbruikers.

En 12 jaar met een accu doen kan prima, mits de accu maar regelmatig geladen wordt. De loodcalciumaccu in mijn minishoveltje is er in 2010 ingezet en starten gaat nog steeds goed (het ding wordt wel bijna dagelijks gebruikt).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Aug 2022, 12:08

Erik Peters schreef:
En 12 jaar met een accu doen kan prima, mits de accu maar regelmatig geladen wordt. De loodcalciumaccu in mijn minishoveltje is er in 2010 ingezet en starten gaat nog steeds goed (het ding wordt wel bijna dagelijks gebruikt).

Groet,

Erik.

Na 17 jaar oid heeft Chris de originele accu uit voorzorg uit z'n Disco gehaald en vervangen voor een nieuwe. Die accu staat nu op de heftruck omdat de standaard accu te licht is. Met een stekker plug ik die in en weer uit. Nu al een keer of 20 helemaal leeg gestart en weer opgeladen.

Dus 20 jaar is ook best mogelijk met veel misbruik. Maar idd geen sluipverbruik. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Willem_G

Berichtdoor Willem_G » 13 Aug 2022, 13:03

Casper the Ghost schreef:Dank jullie wel allemaal,

Ik hoor goede berichten over de: Optima YTS5.5 Yellow Top 12V 75Ah AGM

Iemand ervaring?

Groet,
Casper

Yup, ik heb er twee draaien. Tijdens vakantie, met koelbox en goalzero. En met de rest aan zooi wat altijd opgeladen moet zijn schijnt het. Na 10 jaar heb ik de startaccu onlangs vervangen. Die begon wat te mopperen bij dag of vijf niet rijden. Wel duur, maar betrouwbaar dacht ik wel. Trouwens indertijd op aanraden en met de hardware van Landreiziger’ Martin. Ik piep allen de 2e accu in de winter paar keet bij. Groet Willem

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 13 Aug 2022, 13:48

Wat heb je dan overigens voor een probleem met de huidige?

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

otto64

Berichtdoor otto64 » 13 Aug 2022, 14:55

Ik begriip uit de vraag dat Casper geen aparte huishoud accu heeft/wil. Een LiFePo accu is niet geschikt om te starten.
Ik heb yellotop 55ah om te starten en voor de rest een 100ah LiFePo , gekoppeld met een renogy dc to dc charger. staan naast elkaar in de
accubak onder de stoel, en nog plek over. (Ik hou van korte lijntjes ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Aug 2022, 17:10

otto64 schreef:Een LiFePo accu is niet geschikt om te starten.

Waarom zou een LiFePO niet geschikt zijn om te starten ?

Je moet wél een LiFePO hebben met een wat groter (= duurder) BMS (= battery management system).
Het BMS moet kortstondig (en dus wel lang genoeg) de startstroom (en nog wat extra) kunnen leveren, en omgekeerd moet de BMS het maximale vermogen van de dynamo kunnen verstouwen -- je wilt niet dat de BMS ineens afschakelt, dat zou spanningspieken kunnen opleveren.

Ben je dan nog steeds bevreesd mbt de pieken in de startstroom dan is een bundeltje High-Caps een geschikte beveiliging.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Aug 2022, 17:16

Marc, hang nou eens een prijs aan al die componenten. En vertel me dan hoe die se3t up beter is dan een gewone accu van 100 euri max? :shock: :shock:

Ooit gehoord van KISS???
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Casper the Ghost

Berichtdoor Casper the Ghost » 13 Aug 2022, 17:39

Ron63 schreef:Wat heb je dan overigens voor een probleem met de huidige?

Groet Ron

Hallo Ron,

Dank voor je reactie

Het duurt enorm lang om de accu op te laden, en het kijkglaasje op de accu geeft geen groene kleur meer wat zou betekenen dat de accu vervangen dient te worden. Punt is dat mijn Defender in de wintermaanden stil staat en in de garage geen stroomaansluiting voorhanden is, ik ga er dan om de twee weken heen de accu met een extra accu op te laden.

Daar ik binnenkort voor ruim 4 weken op vakantie ga denk ik er verstandig aan te doen een nieuwe aan te schaffen

Groet,
Casper

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 13 Aug 2022, 18:32

Juist, "better safe than sorry".

Raakt zo'n 2,4 overigens erg in de war als je de accu er in de winter gewoon uittrekt? (ik heb geen idee eigenlijk :roll: )

Groet Ron

Ps: Ik zag dat je van het filmen bent, krijgen we een verslag van het rondje Albanië ?
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Aug 2022, 21:48

Ron63 schreef:Raakt zo'n 2,4 overigens erg in de war als je de accu er in de winter gewoon uittrekt? (ik heb geen idee eigenlijk :roll: )

Nee, de "Puma" raakt niet van de leg van geen accu, alleen het klokje staat dan stil en een eventuele radio moet je herprogrammeren.
O ja, je moet het wel "vlgs het boekje" doen om het onafhankelijke alarm niet te laten gillen. wat er met de separate alarm-accu gebeurt weet ik eigenlijk niet, maar het is niet opvallend anders als bij de Td5.

En verder:
Iedere 2 maanden 1-2 dagen aan een druppellader is genoeg - dwz als dat niet genoeg is dan is de accu echt voorbij zijn houdbaarheid.
Overigens is opladen met een reserve-accu niet genoeg, je hebt dan minstens een 12=>12V lader met een "intelligent" laadprogramma nodig.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”