Hoes voor Series 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Hoes voor Series 3

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jul 2022, 11:20

Barwaut schreef:Ik maak eigenlijk nooit condens mee, en controleer dat regelmatig.
Alleen na een echte stortbui kan het wel eens zo zijn.
Maar dan nog, dat is dan op het dak, de verticale delen hebben nooit condens.
En als het dak niet eens tegen een beetje condens zou kunnen een dag of wat dan weet ik het ook niet meer.

Ik vind het veel belangrijker dat er geen sloten water langs de ramen de deuren in loopt en dat het voorframe (? bulkhead) droog staat.

Tja ... je moet echt heel regelmatig controleren om te kunnen zeggen "nooit".
Condens kan gemakkelijk ontstaan na een tijdelijke temperatuurdaling. Het hoeft dan niet eens de temperatuur-hut-waarde te zijn.
Een (klein) beetje opwaming van de grond en een heldere nacht en je ziet een enorm vochttransport naar alles wat door de uitstraling tgv die heldere nacht lekker afkoelt: de net iets warmere grond is dan de "motor" achter het vochttransport.
Kijk 's ochtends maar eens naar een tentdak, of soms nog erger: het tarpje boven de ingang.

De plas water die je van een tarp kan terugwinnen kan best groot zijn (het is naar verluid een truuk om zelfs in een dorre woestijn water te winnen).
Op zich is het water geen reuze-probleem, maar gedurende de opwarmfase de volgende dag ontstaat er een langere tijd met een hoge luchtvochtigheid onder de auto-hoes en de koudste delen van de auto kunnen dan lang een condens-probleem blijven houden .... dat kan dan dus juist dat stalen, roestgevoelige, main-bulkhead zijn (het dak, direct onder de hoes warmt ook weer snel op, dus daar is het ook snel weer droog).

Die "condens-motor" is overigens iets van alle jaargetijden: Hartje winter bij absoluut gezien lage luchtvochtigheid kan je zelfs een aanvries-effect hebben (ik ken dit van het Defender-dak: bij goed vriesweer kan daar langzaamaan ijs aangroeien, schijnt dan de zon, of rijd je een wat langere afstand waarbij de auto door en door opwarmt dan gaat het ineens lekken).

Groeten MarcS

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 13 Jul 2022, 11:40

Tuurlijk...
Er zitten verschillende kanten aan.
Laatst gewijzigd door Barwaut op 14 Jul 2022, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Jul 2022, 12:45

Het heeft weinig nut om in een welles nietes te verzanden. Als je een goede hoes hebt die goed functioneert is dat mooi. Tel daarbij op dat je regelmatig controle uitvoert en je bent goed bezig.

Maat van me verzamelt ongerestaureerde auto's van de middenklasse. Dure superauto's interesseren hem niet. Helaas zijn dat juist de auto's die op een bepaald moment in hun leven zo goed als waardeloos waren. Een hele nette Mazda 626 uit 1980 is nu wellicht leuk maar was lange tijd de oud ijzer prijs nog niet waard. Die dingen staan dus vaak matig gestald in een tuin oid.

Ik ben zijn vaste koop buddy en chauffeur met kar. Daarbij komen we vaak auto's tegen die zorgvuldig weggezet zijn onder hoes langs een gebouw oid. Daar is vaak weinig wind en dus roest zo'n wagen nog harder dan wanneer ie onafgedekt gewoon op de wind zou staan.

Maar we komen er ook zat tegen onder een goede hoes die de wagen echt beschermd heeft.

Zoals bij alles is er een goede en een foute manier. Voldoende aandacht en correcte materialen draagt altijd bij aan de goede manier. :D

Het goedkoopste hoesje dat ik heb voor de Corsa is bv niet de juiste, zelfs in de schuur staat daar regelmatig condens op aan de binnenkant.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Jul 2022, 17:57

Edward schreef:Het goedkoopste hoesje dat ik heb voor de Corsa is bv niet de juiste, zelfs in de schuur staat daar regelmatig condens op aan de binnenkant.

Maar in een onverwarmde schuur voorkom je condens ook niet.
Er komt altijd een moment dat de schuur (en alles erin) kouder is dan buiten die schuur en als de luchtvochtigheid dan ook nog hoog is heb je zo een laagje condens op alle koude oppervlakken.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jul 2022, 10:01

Barwaut schreef:Ik heb een hoes voor mijn 109 laten maken die alleen over de bovenkant gaat.
Tot en met gegalvaniseerde horizontale deurlijsten.
Zo doende is de hoes nog handelbaar en de belangrijkste delen staan droog.

Ik zag afgelopen weekend nog een ninety waarvoor ze gewoon een dekzeiltje gebruikt hebben, een dekzeiltje dat precies zo groot was dat met wat slimme vouwen op de hoeken de auto tot net voorbij de body-capping onder zeil was.
O ja aan de voorkant hadden ze het dekzeil wat ruimer over de motorkap gespannen, da's geen slecht idee: het helpt de ventilatie en het voorkomt druipwater aan de motor-sijde van het main-bulkhead.
Waarschijnlijk koet je zo'n dekzeil ook precies pas (laten) maken, nadeel is iets meer geklooi om het netjes af te spannen, voordeel is dat je het zeil ook voor andere doeleinden kan gebruiken.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”