Disco 4: automaat olie lek

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ErikDisco

Re: Disco 4: automaat olie lek

Berichtdoor ErikDisco » 24 Jul 2022, 13:29

Foto van breather pipes.
Bijlagen
6EDF7C0F-73FA-4E12-A79A-EF7481B9D933.png
Twee blinkende pijpjes zijn de breathers waaruit hij lekt op de geïsoleerde uitlaat eronder. Komt stoom vanaf.
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82

ErikDisco

Berichtdoor ErikDisco » 24 Jul 2022, 13:32

Te veel olie kan niet opeens tot probleem leiden lijkt me. Wel te warm worden en daardoor overdruk. Ik hoop dat het de filter is die verzadigd is en daardoor de olie niet vlot door de koeling geraakt, dan te warm wordt en daardoor uitgespuwd wordt. Maar blijft nog gissen… ook op UK forum gepost, maar nog geen antwoord.

ErikDisco

Berichtdoor ErikDisco » 24 Jul 2022, 13:37

Ik zou er een verlengslangetje moeten aan trachten te maken en opvangen wat uitgespuwd wordt. Maar dan moet ik erbij kunnen. Vanonder de bedieningshendel in het interieur mogelijks. Dit zou uiteraard enkel een bevestiging zijn van mijn vermoeden en het probleem niet oplossen natuurlijk.
Erik

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Jul 2022, 15:26

Als er een keer olie is bijgevuld, die niet dezelfde is als die erin zat, kan ik mij voorstellen dat de olie gaat schuimen (toeneemt in volume en eruit gegooid wordt). Één druppel olie op een hete uitlaat geeft al een hoop stank en rook.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Dutchhills

Berichtdoor Dutchhills » 24 Jul 2022, 16:18

Goede punten, als de bak te vol zit krijg je inderdaad het effect dat hij het er via de vent uit gooit. Is de transmissie recent bijgevuld?
Welke motor heb je trouwens, de 2.7L Diesel aangezien je 2 ontluchters hebt? Want de 3.0L heeft er maar 1.

High Fluid Level
A fluid level that is too high may cause the fluid to become aerated due to the churning action of the rotating internal
parts. This will cause erratic control pressure, foaming, loss of fluid from the vent tube and possible transmission damage.
If an overfill condition is identified, with the engine at idle ensure the fluid temperature is within the specified range and
allow the excess fluid to drain until a small thread of fluid runs from the filler/level plug hole.

Ik zou dit inderdaad even controleren. Met lopende motor vulplug openen en kijken of er olie uitloopt. Als dat het geval is laten lopen totdat er niets meer uitloopt en plug er weer op doen. Temperatuur van de transmissie olie moet wel tussen de 30 en 50 graden zijn om het goed uit te voeren.
Ik weet niet of je een tool hebt die dat kan uitlezen, anders doen als het buiten 30 graden+ is. :lol:

En misschien voor de zekerheid daarna een transmissie flush laten uitvoeren zodat je zeker weet dat je de juiste olie en hoeveelheid hebt.

Juro
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.

ErikDisco

Berichtdoor ErikDisco » 25 Jul 2022, 23:59

Bedankt voor de info! Ik geloof dat door de verzadigde filter de olie niet snel genoeg aan zijn koeling geraakt en daardoor te heet wordt. De olie zet daardoor uit en het creëert een teveel en spuit het uit.
Maar ik zal daarvoor eerst de vulbout losdraaien om mogelijk te hoog olieniveau te controleren.
Erik

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jul 2022, 19:17

ErikDisco schreef:Bedankt voor de info! Ik geloof dat door de verzadigde filter de olie niet snel genoeg aan zijn koeling geraakt en daardoor te heet wordt. De olie zet daardoor uit en het creëert een teveel en spuit het uit.
Maar ik zal daarvoor eerst de vulbout losdraaien om mogelijk te hoog olieniveau te controleren.

Weet je al meer ?
Zuiver intuïtief geloof ik meer in de High Fluid Level   A fluid level that is too high may cause the fluid to become aerated due to the churning action of the rotating internal parts. This will cause erratic control pressure, foaming, loss of fluid from the vent tube and .... verklaring van het olie-ophoesten.
Het extra uitzetten van de olie kan op z'n best een eenmalig uitspugen van het teveel geven, het door een teveel opschuimen van de olie kan makkelijk meermaals optreden, en dat opschuimen past ook goed bij de hogere toeren die je nodig had voor de regeneratie van het roet-filter.

Groeten MarcS

ErikDisco

Re: Disco 4: automaat olie lek opgelost!

Berichtdoor ErikDisco » 02 Sep 2022, 13:14

Hallo. Het heeft even geduurd maar nu ben ik zeker dat het probleem opgelost is. Eigenlijk gewoon door de olie en filter te vervangen! In de LR garage vertelden ze me dat die olie nooit hoefde vervangen te worden. Ik heb een conversiepan gekocht met aparte filter, 7 liter bruine olie afgelaten en exact 7 liter er terug in.
In den beginne dacht ik dat het geen soelaas had gebracht omdat bij testrit nadat motor op themperatuur kwam er opnieuw rookontwikkeling onder de motorkap was. Ik concludeerde foutief dat de breather nog steeds olie uit tufte. Maar een test met wat keukenrol op te frommelen ter hoogte van de breather leerde me dat er geen olie uitkwam. Het doekje bleef proper en toch rookontwikkeling. De conclusie is dat er blijkbaar nog olie resten op de uitlaat en / of achterkant motorblok achtergebleven was. Die verdampt pas bij hoge themperatuur en duurt dus makkelijk enkele weken voordat dat zich oplost.
De oliewissel loste meteen ook een ander probleem op: het schommelende toerental op cruise control (waarschijnlijk lock up probleem). Dat is volledig opgelost! Bij de LR dealer zeiden ze me dat ze daar allemaal last van hebben… bij deze toch zelf opgelost. Ik ga binnen enkele weken opnieuw de olie wisselen om eventueel losgekomen residue, door de nieuwe agressievere olie, af te laten. Bovendien vervang ik opnieuw 70% van de olie waardoor ik niet met de 30% slechte blijf zitten, maar met minder (even uitrekenen)
Conclusie: wissel je transmissie olie dus wel, gebruik conversiekit met aparte filter )anders moet motorblok omhoog) en je lost er het lock up probleem ook mee op.
Ik zou dit verhaal eigenlijk ook moeten terug koppelen naar de LR dealer. Kwestie van kennis deling ;)
Bedankt iedereen nogmaals voor ondersteuning in dit proces!

Landmarcs

Re: Disco 4: automaat olie lek opgelost!

Berichtdoor Landmarcs » 02 Sep 2022, 14:41

ErikDisco schreef:Hallo. Het heeft even geduurd maar nu ben ik zeker dat het probleem opgelost is. ....

In de LR garage vertelden ze me dat die olie nooit hoefde vervangen te worden.
.... Bij de LR dealer zeiden ze me dat ze daar allemaal last van hebben… bij deze toch zelf opgelost. ....
Ik zou dit verhaal eigenlijk ook moeten terug koppelen naar de LR dealer.

Dag ErikDisco,

Ik weet niet welke dealer je geraadpleegd hebt, maar ik vrees dat sommige dealers gewoon niet beter willen weten.
Het "Niet nodig", of "Dat hebben ze allemaal" zijn antwoorden die gegeven worden als het ze eigenlijk niks kan schelen.
Je gaat soms denken dat ze je een nieuwe auto zullen bevelen als de asbak vol is.

Hoe het bij mijn dealer uitpakt als je met een Disco 4 komt weet ik niet. Bij mijn Defender krijg ik in ieder geval het gevoel dat ze daarvan weten wat werkelijk nodig is, kan en/of moet ... wat er gebeurt als de twee monteurs die schijnbaar alles weten vertrekken weet ik ook niet.

Groeten MarcS

PS   Na tweemaal (effectief 70%) oliewissel heb je altijd nog ± 9% van de oude vervuiling, na de derde zak je (rekenkundig) naar net onder de 3% ... waarschijnlijk haal je dat niet eens omdat olie makkelijk en vervuiling waarschijnlijk minder makkelijk wegspoelt bij een oliewissel.

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Sep 2022, 16:11

Mooi dat het opgelost is! :D

Het is denk ik een enorm goed verkoopargument: grote onderhoudsintervallen.....

Bij mijn Bussie net zo: daar hoeft de automaatbak (nu ja, DSG) ook maar om de zoveel 10.00kilometers nieuwe olie en het blok om de 30K oid. Maar als je dat aanhoudt krijg je een gare EGR en een matig schakelende bak cadeau!

Voor het blok hou ik een interval van 15K aan en voor de bak 30K en dat gaat prima bij een maat met dezelfde wagen die vanaf nieuw nu over de 4 ton is.

Bij de LaRo's net zo: van een oliewissel teveel is nog nooit een blok of bak stuk gegaan, van te weinig 100% zeker weten wel! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”