Disco 4: automaat olie lek

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Disco 4: automaat olie lek

Berichtdoor Landmarcs » 02 Sep 2022, 18:09

Edward schreef:Het is denk ik een enorm goed verkoopargument: grote onderhoudsintervallen.....

Het "handigst" is levenslang olie etc ... dan verwordt het onderhouds-interval tot een inruil-interval.
Da's het probleem bij levenslang: als het mechaniek het opgeeft wegens geen olie is het leven aan z'n eind.

Overigens is het niks nieuws:
De oude Golfjes - van 40 jaar gelden - hadden al een levenslang gesmeerde versnellingsbak, een handbak werd vanzelf een "half-automaat", als ik me niet vergis begon het bij de 2º versnelling die bij gas los uit de versnelling schoot.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Sep 2022, 19:32

Landmarcs schreef:De oude Golfjes - van 40 jaar gelden - hadden al een levenslang gesmeerde versnellingsbak, een handbak werd vanzelf een "half-automaat", als ik me niet vergis begon het bij de 2º versnelling die bij gas los uit de versnelling schoot.

Groeten MarcS

Geen idee welke dat dan zouden moeten zijn. Heb eigenlijk altijd wel Golfjes erbij gehad. Eerst GTI'tjes (Golf 1 en 2) en daarna TDI's (Golf 4). Die kregen gewoon om de 15K motorolie en om de 25K bakolie. Een iets ruimere interval werd voorgeschreven.

De laatste is pas bij ruim 4 ton op de klok weg gegaan. :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Sep 2022, 20:27

Edward schreef:
Landmarcs schreef:De oude Golfjes - van 40 jaar gelden - hadden al een levenslang gesmeerde versnellingsbak, een handbak werd vanzelf een "half-automaat", als ik me niet vergis begon het bij de 2º versnelling die bij gas los uit de versnelling schoot.

Geen idee welke dat dan zouden moeten zijn. Heb eigenlijk altijd wel Golfjes erbij gehad. Eerst GTI'tjes (Golf 1 en 2) en daarna TDI's (Golf 4). Die kregen gewoon om de 15K motorolie en om de 25K bakolie. Een iets ruimere interval werd voorgeschreven.

De laatste is pas bij ruim 4 ton op de klok weg gegaan. :lol:

't Ging om een 1º generatie diesel-Golfje uit 1978 in de kleur Mexico-beige, de auto van mijn wederhelft.   Wat precies de voorgeschiedenis was weet ik niet, het was een 2e-handsje en sowieso was een deel van de geschiedenis er eentje van "voor mijn tijd". Het is overigens niet onmogelijk dat dit Golfje in zijn 1e-hands-leven meer kilometers had gemaakt, meer dan die die de teller aangaf.   En het was een via-via bevriende VW-verkoper die vertelde dat het "normaal" was dat de bak op den duur zelf ging schakelen, en dat het steeds erger werd en het gevolg van de levenslang-aanpak was.   Onder mijn invloed werd het Golfje later ingeruild voor een Renault 11, weer een diesel ... paradoxaal genoeg roestte de Renault beduidend minder* en was die Renault opvallend betrouwbaar (hij had vooral wat petits manquements).
  *  VW koos pas in de loop van 1978 voor beter - minder roestgevoelig - staal.

Groeten MarcS

PS   't Is natuurlijk nogal "off topic" (behalve dan dat je met die oude Golf best ver kwam, en met de Renault nog verder, zolang het om "Green Lanen" ging -- een geweldige leerschool om te voorkomen dan je met ± 2 ton 4x4 vast rijdt).

Terug naar “Techniek”