Goede maandag allemaal!
Ik ben op zoek naar een EGT sensor (het liefst een hele kit) voor mijn defender TD5 (2004). Online kan ik wel het een en ander vinden, maar veelal in de VS of Australië.
Wie heeft er mooie oplossingen gezien, geinstalleerd?
Bij voorbaat dank.
EGT sensor TD5, tips?
EGT sensor TD5, tips?
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
Re: EGT sensor TD5, tips?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Edward schreef:http://madman.co.za/catalogue/vehicle-specific-kits/#landrover
Dank! Had de kit al wel gevonden, maar deze site nog niet
Wel íets meer sensoren dan ik nodig had, maar ik dacht dat de kits véél duurder waren.
Alleen moeilijk te krijgen in europa?
Niet op voorraad in UK, 350 euro + verzendkosten, btw, importtax?
https://www.4x4overlander.com/product/m ... d5-manual/
Heb jij deze in de auto? Waar heb je hem vandaan?
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
Deze zat in mijn 130. Met nog wat meer temp sensoren op oa hoofdbak, diffs en weet ik wat.
Gewoon in ZA besteld en met een week of zo in huis. Kwam uiteraard wel wat overheen aan importheffing maar da was vooral btw.
Gewoon in ZA besteld en met een week of zo in huis. Kwam uiteraard wel wat overheen aan importheffing maar da was vooral btw.
Edward van Vugt
Heb ze bericht, komt uit op iets van 13000 rand + BTW en invoerrechten.
Bijna 1000 euro voor een EGT sensor lijkt me toch iets te veel, dus ik hou me aanbevolen voor goede ideeën
Bijna 1000 euro voor een EGT sensor lijkt me toch iets te veel, dus ik hou me aanbevolen voor goede ideeën
Deze gevonden, een veel redelijkere prijs.
Voor de mensen die niet in hun spruitstuk willen tappen, je kan ook een plaatje krijgen die op de plek van de EGR zit.
https://fourby.co.uk/epages/950004277.m ... D=41291516
Voor de mensen die niet in hun spruitstuk willen tappen, je kan ook een plaatje krijgen die op de plek van de EGR zit.
https://fourby.co.uk/epages/950004277.m ... D=41291516
Begrijp alleen niet waarom je alleen de EGT zou willen monitoren. Tenzij je een dik opgevoerd blok hebt is die het minst interessant. Koelvloeistof en olietemp (zeker in de bakken, die loopt hard op bij flink werken) zijn veel belangrijker. Bij een standaard blok of zelfs alleen een gechipt blok zonder extra koelers etc is de egt gewoon constant genoeg om niet steeds te hoeven controleren.
Omdat het bij mijn set zat heb ik het gemonteerd, twee keer naar gekeken maar gebeurd niks mee. Dus ik had er niet eens een alarm op staan.
Just my 2 cents.
Omdat het bij mijn set zat heb ik het gemonteerd, twee keer naar gekeken maar gebeurd niks mee. Dus ik had er niet eens een alarm op staan.
Just my 2 cents.
Edward van Vugt
Edward schreef:Begrijp alleen niet waarom je alleen de EGT zou willen monitoren. Tenzij je een dik opgevoerd blok hebt is die het minst interessant. Koelvloeistof en olietemp (zeker in de bakken, die loopt hard op bij flink werken) zijn veel belangrijker. Bij een standaard blok of zelfs alleen een gechipt blok zonder extra koelers etc is de egt gewoon constant genoeg om niet steeds te hoeven controleren.
Just my 2 cents.
De EGT geeft een eerste waarschuwing als je te veel van je wagen aan het vragen bent of als er een probleem is. En vanwege de kosten ga ik niet overal sensoren plaatsen.
-
Landmarcs
Edward schreef:Begrijp alleen niet waarom je alleen de EGT zou willen monitoren.
't Is waarschijnlijk weer een Australisch "dingetje".
Ze rijden daar met vrachtwagens hele vracht-treinen en die vrachtwagens rijden dus op de vlakke weg al tegen overbelast aan. Zit het wat tegen, is de combinatie van helling en lading eigenlijk een beetje meer dan normaal doenlijk dan loopt de EGT op tot op of boven de grenzen van verstandig ... dan wil je dus weten of je de gok moet wagen dan wel een deel van de road-train moet laten staan.
't Is dus net als de kans op een Roll-Over of een Kangaroo door de voorruit ... de kans op Kangaroo's is in Europa heel klein, hier heb je Edelherten en Elanden (en nog veel meer).
Groeten MarcS
PS Als je wilt weten hoeveel je van de motor vraagt is een goede koelvloeistof-temperatuur-uitlezing mijns inziens eerste keus.
Mocht de koeling achterblijven dan zien je dat pas te laat terug in de EGT.
Landmarcs schreef:'t Is waarschijnlijk weer een Australisch "dingetje".
PS Als je wilt weten hoeveel je van de motor vraagt is een goede koelvloeistof-temperatuur-uitlezing mijns inziens eerste keus.
Woestijnzand en woestijntemperatuur geeft wel een iets andere modus operandus dan ons nederlandse kikkerweer inderdaad.
Koelvloeistof-temperatuur is inderdaad niet overbodig. Maar tegen de tijd dat die in het rood staat ben je wel te laat. Als je EGT's van (dit hangt natuurlijk af van de plaatsing van de sensor) omhoog schiet van 550 naar 750, heb je dat met een EGT sensor meteen door, met je koelvloestofmeter moet je dan eerst wel een onhandig minuutje doorrijden.
Maar als je goed in de gaten houdt of de koelvloeistoftemperatuur oploopt heb je idd niet perse een EGT sensor nodig, hangt een beetje van je voorkeur af denk ik dan. OBD readers zijn een stuk duurder dan EGT sensoren, en een extra gaatje in je koelsysteem boren lijkt me ook niet de ideale oplossing.