EGT sensor TD5, tips?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: EGT sensor TD5, tips?

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2022, 12:13

jbladel schreef:
Landmarcs schreef:'t Is waarschijnlijk weer een Australisch "dingetje".

Woestijnzand en woestijntemperatuur geeft wel een iets andere modus operandus dan ons nederlandse kikkerweer inderdaad.

Ook dat is weer zo'n Australisch dingetje:
Australië is een groot eiland-continent ... en ze denken er net zo als dat grote eiland voor de Europese kust.

Australië is qua klimaat echt niet zo extreem of bijzonder:   Ga zomers naar de binnenlanden van Spanje en je hebt het Australië-klimaat - gewoon op 3 dagen rijden vanuit ons kikkerlandje, nauwelijks berijdbare wegen hebben ze daar ook (wel steeds minder).

Groeten MarcS

jbladel
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: EGT sensor TD5, tips?

Berichtdoor jbladel » 11 Jul 2022, 12:36

Landmarcs schreef:
jbladel schreef:
Landmarcs schreef:'t Is waarschijnlijk weer een Australisch "dingetje".

Woestijnzand en woestijntemperatuur geeft wel een iets andere modus operandus dan ons nederlandse kikkerweer inderdaad.

Ook dat is weer zo'n Australisch dingetje:
Australië is een groot eiland-continent ... en ze denken er net zo als dat grote eiland voor de Europese kust.

Australië is qua klimaat echt niet zo extreem of bijzonder:   Ga zomers naar de binnenlanden van Spanje en je hebt het Australië-klimaat - gewoon op 3 dagen rijden vanuit ons kikkerlandje, nauwelijks berijdbare wegen hebben ze daar ook (wel steeds minder).

Groeten MarcS


Stiekem wou ik ook die kant uit om het een en ander uit te gaan proberen! Om die reden.
Hoewel ik me wel graag nog een plaats aan laat bevelen om veel (los) zand te kunnen rijden, zo dicht mogelijk bij huis.

Ben er trouwens uberhaupt nog niet uit of ik een TD5 sensor ga installeren. De EGR poort op het spruitstuk van een TD5 is niet echt een handige plek om te meten, en een gat boren in je uitlaatspruitstuk kan ook zonder veel moeite in drama eindigen.

Duizend euro voor een Madman systeem of Nanocom zit helaas niet in de begroting, dus ik moet nog maar eens achter de oren krabben of ik extra feedback nodig heb, en wat ik daarvoor wil betalen.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: EGT sensor TD5, tips?

Berichtdoor Edward » 11 Jul 2022, 12:38

Koelvloeistof temp fluctueert véél meer dan de EGT. EGT moet je ook eerst een 100km studie van maken voordat je er wat van begrijpt. Een kort oplopende EGT zegt niet zo veel. En zelfs een EGT die lang hoog blijft staan hoeft geen probleem te geven.

De originele temperatuurmeter moet iedereen meteen vervangen voor een "realtime" meter en niet een die via de ECU gaat. Zelfs als je alleen in NL rijdt. Of je nou een Td5, Td4 of wat ook rijdt.

De denigrerende opmerking van woestijn temp en NL negeren we maar weer even. Er zijn hier legio mensen inclusief ikke aanwezig die diverse woestijnen en extreme temperaturen gereden hebben met hun auto.
Laatst gewijzigd door Edward op 12 Jul 2022, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: EGT sensor TD5, tips?

Berichtdoor jbladel » 11 Jul 2022, 12:41

Edward schreef:De originele temperatuurmeter vd moet iedereen meteen vervangen voor een "realtime" meter en niet een die via de ECU gaat. Zelfs als je alleen in NL rijdt. Of je nou een Td5, Td4 of wat ook rijdt.


Is dit gewoon een vervanging van de meter zelf, of heb je het dan over nieuwe sensor, kabelboom, etc?
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: EGT sensor TD5, tips?

Berichtdoor Erik Peters » 11 Jul 2022, 13:44

jbladel schreef:
Edward schreef:De originele temperatuurmeter vd moet iedereen meteen vervangen voor een "realtime" meter en niet een die via de ECU gaat. Zelfs als je alleen in NL rijdt. Of je nou een Td5, Td4 of wat ook rijdt.

Is dit gewoon een vervanging van de meter zelf, of heb je het dan over nieuwe sensor, kabelboom, etc?

Dat heb ik dan ook gedaan bij mijn Td5, de originele meter eruit gehaald en eentje van VDO gemonteerd (in hetzelfde dashboard-gat). En je dient dan ook een aparte sensor te plaatsen en een extra (signaal)kabeltje te trekken van de sensor naar de meter.
Om constant met de nanocom aangesloten te rijden, want die geeft realtime netjes de juiste temperatuur weer, gewoon middels de originele LR sensor en de ECU, daar had ik geen zin in.
Het signaal vanuit de ECU naar de originele meter deugt niet altijd (mijn meter kwam op het laatst tot 1/3 van de schaal). Dat kan natuurlijk aan de meter liggen, maar die meters zijn nieuw nogal duur, en geen garantie dat het na montage wel goed werkt.
Dus ik heb iets minder geld uitgegeven en spul van VDO gekocht.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: EGT sensor TD5, tips?

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2022, 14:10

Edward schreef:De originele temperatuurmeter vd moet iedereen meteen vervangen voor een "realtime" meter en niet een die via de ECU gaat. Zelfs als je alleen in NL rijdt. Of je nou een Td5, Td4 of wat ook rijdt.

't Is jammer dat de ECU-specialisten nooit ontdekt/onderzocht hebben hoe de ECU te verleiden om van het temperatuursignaal een reëlere uitlezing op het dashboard te maken. Je hoeft de temperatuur niet op de graad precies te kennen, als je de temperatuurmeter ziet bewegen en daar niet acuut van in een stuip schiet kan je er heel veel van leren ... vooral welke temperatuur-aanwijzingen bij welke belastingen normaal zijn (en ook hoe snel de meter mag oplopen op het moment dat je vermogen vraagt).

Mij lijkt een ECU-update op dit front een kas-kraker.

Groeten MarcS

wim's Oblix
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 Okt 2021, 18:08

Re: EGT sensor TD5, tips?

Berichtdoor wim's Oblix » 11 Jul 2022, 15:05

De tuningfile om de tempratuur meter correct te laten werken bestaat wel zo ver ik kan vinden op google. ( https://racesolution.nl/product/defende ... orrection/ )
ik heb dit zelf niet uitgetest omdat ik recent een madman kit in mijn 90 heb gebouwd maar het lijkt wel een reel bedrag voor een werkende tempratuurmeter in mijn ogen.

vandeven
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 Okt 2016, 11:36

Re: EGT sensor TD5, tips?

Berichtdoor vandeven » 12 Jul 2022, 14:15

met een goeie tempmeter en een goede oliedruk meter heb je alle gegevens die je nodig hebt om precies te weten wat er in je blok omgaat
mvg Luc


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten