Foutmelding defender puma 2.4, trekt niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wim's Oblix

Foutmelding defender puma 2.4, trekt niet

Berichtdoor wim's Oblix » 18 Jun 2022, 11:44

Goedendag,

advies gevraagd over het volgende, kom er zelf niet uit en mischien kunnen jullie mij helpen.
het gaat over een defender 130 puma 2.4 die is gechiptund door een bekend bedrijf. momenteel trekt hij totaal niet en zakt hij in de 6e versnelling terug met vol gas bij 120 km per uur, ook geeft hij tijdens het rijden veel zwarte rookt en het verbruik ligt aanzienlijk hoger dan voorheen. als ik de auto uitlees krijg ik de foutmelding: P-0130 O2 Circuit (Bank1, Sensor 1).

Wie heeft er een vermoeden wat het probleem hier is?

Edward

Re: Foutmelding defender puma 2.4, trekt niet

Berichtdoor Edward » 18 Jun 2022, 13:26

Geen idee, maar bij een 2.4 ijn de verstuivers sowieso probleem veroorzakers die het beste preventief iedere 75-100K vervangen moeten worden dus ik zou gewoon even bij een dealer vragen waar die foutcode voor staat en de verstuivers testen of afhankelijk vd leeftijd ze vervangen.

Zwarte rook is onverbrande diesel en dus veel teveel inspuiting.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Willem_G

Berichtdoor Willem_G » 18 Jun 2022, 18:43

Zjesus 120. Dat doe ik dus nooit, het zal vast kunnen, maar ik houd het op 100 en een beetje. Was wel benieuwd en kwam al goegelende jouw code tegen. Geen echte hulp dus, want dat kan iedereen. En had je vast schön gefunden….
https://www.chiptuners.nl/obd-codes/p0130-02-sensor-circuit-malfunction-bank-i-sensor-1/

groet Willem

wim's Oblix

Berichtdoor wim's Oblix » 10 Nov 2022, 17:41

Hele tijd geleden alweer.

De garage dacht in de eerste instantie aan een kapotte sensor (facet 10.8408), deze vervangen en het probleem bleef.
hierna zijn we met de sleurhut erachter een schamelwagen van 3500 kg naar schotland geweest en daar 2,5 week rondgetrokken met het vermoeden dat de katalysator vol zat en leeg moest branden. het probleem bleef echter bestaan en de auto is begin oktober terug geweest naar garage die na veel zoek en speurwerk de ECU heeft vervangen en dat heeft alle problemen opgelost. auto rijdt weer als voorheen en het gemiddelde verbruik ligt weer op een normaal niveau.

iedereen bedankt voor de hulp!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Nov 2022, 23:10

Willem_G schreef:Zjesus 120. Dat doe ik dus nooit, het zal vast kunnen, maar ik houd het op 100 en een beetje. ...

Tja, ik rijd altijd 110 ... maar hij kan harder.   Standaard is de "Puma" beperkt tot ± 130 km/u, de mijne is standaard - maar de beperking is wel een softe, met de juiste aanpak (als je aan de limiet zit even iets minder gas en daarna weer opnieuw op het gas, dit eventueel meer dan eens) schuift de bovenbegrenzing nog wat op.
Overigens is 100 en een beetje een prima snelheid, en ook redelijk "zuinig".

Maar goed, toch goed dat het probleem is opgelost, kennelijk kan de ECU kuren krijgen.
O ja, wat ik me nog afvroeg:  Is er er relatie tussen de "chip-tuning" en de ECU-problemen ?

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”