Na onderzoek ondekt. Bij series 3
Achter aandrijfas draait rond maar de achterwielen bewegen niet.
Wie heeft een idee.
Grts 6
Achter aandrijft draait maar wielen stil
Achter aandrijft draait maar wielen stil
Laatst gewijzigd door erifru op 08 Jun 2022, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Achter aandrijft draait maar wielen stil
Als je aandrijving hebt naar je diff maar er draait niets dan is er waarschijnlijk een steekas gebroken. Wielen achter een voor een opkrikken en voelen welke wel en welke geen weerstand heeft.
Dan aan de kant zonder weerstand de meenemer eraf halen en kijken waar de steekas gebroken is. Is dat bij de meenemer dan is vaak de rest vd steekas er wel uit te pakken. Is ie aan de diffkant gebroken dan moet de diff er meestal even uit.
Dan aan de kant zonder weerstand de meenemer eraf halen en kijken waar de steekas gebroken is. Is dat bij de meenemer dan is vaak de rest vd steekas er wel uit te pakken. Is ie aan de diffkant gebroken dan moet de diff er meestal even uit.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Als je aandrijving hebt naar je diff maar er draait niets dan is er waarschijnlijk een steekas gebroken. Wielen achter een voor een opkrikken en voelen welke wel en welke geen weerstand heeft.
Geen idee of het bij een Series ook een reële optie is, maar de meenemer zou ook tandeloos kunnen zijn geworden, dan draait de steekas in de meenemer.
Groeten MarcS
Mijn dank
Het is een series 3
Ik ga morgen de meenemer controleren
Grts erik
Het is een series 3
Ik ga morgen de meenemer controleren
Grts erik
- Erik Peters
Ik meen dat de vertanding in de meenemer van een Defender fijner is dan die van een Series III, plus de vertanding wordt evenals de lagers gesmeerd met cardanolie uit de achteras.
Hoogstwaarschijnlijk een gebroken steekas vooral omdat de steekassen van een 88 dunner zijn dan die van een 109.
Bij mijn 109 destijds heb ik nog nooit een gebroken steekas gehad, maar wel bij de (toenmalige) dealer gehoord dat die van een 88 nog wel eens kapot gingen, met name als je op verharde weg met ingeschakelde voorwielaandrijving reed.
En dan moet de nog goede steekas er ook even uitgehaald worden, anders krijg je het differentieel er niet uit/af.
Dus met een beetje mazzel is ie bij de meenemer afgebroken.
Groet,
Erik
Ps. Vroeger eens in Nijmegen op een grote drukke rotonde gestaan met een gebroken steekas van een vol geladen vrachtwagencombinatie (Scania V8). Door de achterassper in te schakelen kon ik (heel voorzichtig) aan de kant komen. Een uur wachten op een monteur die binnen het half uur een nieuwe steekas gemonteerd had. Gelukkig afgebroken in de meenemer.
Hoogstwaarschijnlijk een gebroken steekas vooral omdat de steekassen van een 88 dunner zijn dan die van een 109.
Bij mijn 109 destijds heb ik nog nooit een gebroken steekas gehad, maar wel bij de (toenmalige) dealer gehoord dat die van een 88 nog wel eens kapot gingen, met name als je op verharde weg met ingeschakelde voorwielaandrijving reed.
Edward schreef:Dan aan de kant zonder weerstand de meenemer eraf halen en kijken waar de steekas gebroken is. Is dat bij de meenemer dan is vaak de rest vd steekas er wel uit te pakken. Is ie aan de diffkant gebroken dan moet de diff er meestal even uit.
En dan moet de nog goede steekas er ook even uitgehaald worden, anders krijg je het differentieel er niet uit/af.
Dus met een beetje mazzel is ie bij de meenemer afgebroken.
Groet,
Erik
Ps. Vroeger eens in Nijmegen op een grote drukke rotonde gestaan met een gebroken steekas van een vol geladen vrachtwagencombinatie (Scania V8). Door de achterassper in te schakelen kon ik (heel voorzichtig) aan de kant komen. Een uur wachten op een monteur die binnen het half uur een nieuwe steekas gemonteerd had. Gelukkig afgebroken in de meenemer.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 08 Jun 2022, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- Joep Weijers
Ik zie op je avatar een NL leger lightweight, die hadden vanwege kostenbesparing steekassen van gietstaal, die sneller kapot gaan dan de standaard steekassen. Mocht je nog de originele steekassen er in hebben, dan is vervangen door standaard steekassen een verstandige keuze.
1986 One-Ten CSW V8
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Hoi hoi.
Allen bedankt het was de linkeraandrijfas gebroken in het differentieel.
Wacht nu op de nieuwe as.
Erik
Allen bedankt het was de linkeraandrijfas gebroken in het differentieel.
Wacht nu op de nieuwe as.
Erik