jbladel schreef:Het argument tegen het gebruik van difflock is dat je met difflock sneller in een van de twee bovenstaande situaties komt, omdat je inherent een bepaalde hoeveelheid slip moet hebben om het verschil in rotatiesnelheid tussen achteras en voorass op te lossen?
In situaties met voldoende grip maakt het dus niet uit of difflock aan of uit staat (tenzij je dusdanig veel grip hebt dat je je aandrijflijn schade doet), maar in situaties waar je mogelijkerwijs grip kan verliezen (als je uit moet wijken voor een kameel), ben je veelal beter uit met difflock?
Tenzij je als een rallyrijder over 4 wielen zo gecontroleerd zo snel mogelijk de bocht door wil glijden, want dan is de auto veel voorspelbaarder zonder difflock dan met?
Jorn,
Je verwart weer opnieuw de tractie/longitudinale grip met dwarse grip.
DiffLock gaat je niet aan dwarse grip helpen. Je bent geen rally-rijder dus heb je gewoon te weinig ervaring om deze "regionen" van het auto-rijden te willen verkennen.
Bovendien, zoals je zelf al noemt: DiffLock is een bron van ongein. Op een werkelijk losse ondergrond - dus ruimschoots erger als de gemiddelde "dirt-road" kan je het eventueel uitproberen: met DiffLock de bocht in en de auto begint sterk onderstuurd, en gaat dan ineens de bocht om en is dan ook ineens overstuurd, je stuurt tegen en de auto nijgt weer naar onderstuurd -- het voelt alsof onwillige voorwielen geduwd worden door de achterwielen, het lijkt wel een onwillig winkelwagentje. Er is mee te leven, maar het vraagt heel veel aandacht en je wilt 't beslist niet meemaken met een serieuze snelheid. Op zo'n werkelijk losse ondergrond is het al lastig genoeg zonder DiffLock ... ik schakel DiffLock dan alleen in als het ± rechtuit gaat, en dan in het bijzonder als het zonder niet opschiet omdat de ABS/ETC teveel ingrijpt.
Bedenk dat je niet met een rally-auto rijdt maar met een beladen 130, en daar wil je niet mee stunten. Heb je genoeg "dirt-roads" gereden dan leer je vanzelf om heel licht driftend door de bocht te gaan, meer moet je niet willen, zeker niet als je niet dóór de bocht kan kijken ... om de bocht kan net iemand anders net een kameel op de motorkap hebben en dus overdwars stil staan.
Overigens ... moet je soms zelfs blij zijn met een bescheiden dwars gripverlies. Probeer je de Eland-proef en heb je teveel grip dan duikt de auto van links naar rechts (en omgekeerd) in de veren met een goede kans om uiteindelijk op zijn gepoetste kant te landen.
Groeten MarcS