Witte rook - turbo gerelateerd?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bass55

Re: Witte rook - turbo gerelateerd?

Berichtdoor Bass55 » 15 Jul 2022, 21:34

Uitslag compressie test:

Allemaal pieken ze rond de 22 bar... 22, 21, 22, 22 om ‘precies’ te zijn.

Dat ze allemaal dezelfde waarde geven is volgens mij een goed teken (durf bijna geen conclusies meer te trekken ;) )?

20 bar is geloof ik wat aan de lage kant maar de ‘meet plug’ was wat korter dan de gloeipluggen dus dat kan een vertekenend beeld geven omdat daardoor de ‘kamer’ wordt vergroot? (wederom.. correct me if I’m wrong!)

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 15 Jul 2022, 21:40

allard schreef:Ach, je hebt misschien niet de efficiëntste aanpak, maar je wilt als ik het goed begrepen heb graag hands-on met de auto bezig zijn, dus je bent lekker aan de gang en leert ondertussen veel toch? Je bent in ieder geval niet bang om iets uit elkaar te halen, zullen we maar zeggen 8-)

Ja, dat is het wel zo’n beetje inderdaad. Ik vind het tot op zekere hoogte leuk om er mee bezig te zijn en te kijken wat ik zelf (met behulp van tips van vrienden en dit forum) kan oppakken en leren. Als het blok inderdaad ’op’ is zou dat wel een grote teleurstelling zijn omdat het dan plots wel een erg dure hobby wordt. Wil niet zeggen dat een hobby niets mag kosten natuurlijk! Maar is wel een tegenvaller, vooral ook omdat ik dan toch ook echt een garage zal moeten inschakelen.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Jul 2022, 08:10

Bass55 schreef:Allemaal pieken ze rond de 22 bar... 22, 21, 22, 22 om ‘precies’ te zijn.
Dat ze allemaal dezelfde waarde geven is volgens mij een goed teken (durf bijna geen conclusies meer te trekken ;) )?

Dat lijkt uitstekend (compression ratio 19,5:1 ±0,5 volgens het werkplaats handboek).

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 16 Jul 2022, 09:23

otto64 schreef:Je kunt nog ff carterontluchting afdoppen/dichthouden en kijken wat de olie vuldop doet als je hem losdraait.

Wat zou hij overigens horen te doen? Nu geeft hij aardig wat druk wanneer ik de ontluchting dicht
Hou en mijn hand op de vulopening.

otto64

Berichtdoor otto64 » 18 Jul 2022, 11:16

Bass55 schreef:
otto64 schreef:Je kunt nog ff carterontluchting afdoppen/dichthouden en kijken wat de olie vuldop doet als je hem losdraait.

Wat zou hij overigens horen te doen? Nu geeft hij aardig wat druk wanneer ik de ontluchting dicht
Hou en mijn hand op de vulopening.

Dop er losgedraait op laten liggen . Hij mag wat dansen maar moet er wel op blijven liggen.

De zwarte olie afscheider op de carter ontluchting wil ook wel eens moe zijn. Kun je nix mee. nieuwe erop

otto64

Berichtdoor otto64 » 18 Jul 2022, 11:32

Je kunt de slang die van carterontluchting naar lucht inlaatslang achter het blok gaat los halen en verlengen en recht naar beneden laten lopen
zodat tie naar de grond blaast. kijken hoeveel olie (damp ) er uit komt. lucht inlaat waar je de slang afgehaald hebt afdoppen. Rijd zo maar een paar weken . Hoe is het olieverbruik? peilen.

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 18 Jul 2022, 19:44

otto64 schreef:Dop er losgedraait op laten liggen . Hij mag wat dansen maar moet er wel op blijven liggen.

Ligt mooi stil wanneer ik alleen de dop er af haal. Wanneer ik de ontluchting dicht hou dan begint de dop inderdaad wat te dansen. Dat lijkt redelijk normaal dan.

otto64 schreef:De zwarte olie afscheider op de carter ontluchting wil ook wel eens moe zijn. Kun je nix mee. nieuwe erop

Hier komt de (overmatige) olie niet vandaan, heb ik al eerder mee geëxperimenteerd en gaf toen geen verandering. De ontluchting slang is ook helemaal droog.

Net nog -kort- gereden met de slang tussen intercooler en luchtinlaat los. Intercooler (turbo dus) blaas ook op een klein stukje aardig wat olie:
225CB6DF-F71E-4ACF-87A1-6BC91B75CB4C.jpeg

Wat ook aardig wat olie blaast.. de uitlaat:
225CB6DF-F71E-4ACF-87A1-6BC91B75CB4C.jpeg
Bijlagen
228AA6D8-0BA3-4CC0-A00B-69917382CDA3.jpeg

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Jul 2022, 20:24

Als er olie uit de uitlaat komt dan is het mogelijk dat de klepsteelrubbers versleten zijn en misschien de klepgeleiders ook wel.
De klepsteelrubbers zijn eventueel 'zo' te vervangen (wel zuiger bovenin zetten en alle gaten dicht stoppen; er mocht eens een spie wegvallen).
Maar normaal haal je daarvoor de kop eraf, dan kun je de kleppen en geleiders ook bekijken op overmatige speling. Tevens kun je dan de zittingen weer mooi rond frezen en onder de juiste hoek alsmede de kleppen. Alhoewel de kleppen nu (nog) goed sluiten (voldoende compressie).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Jul 2022, 20:38

Die kop heeft ie een week of wat geleden in z'n handen gehad........ Wie zet er een kop terug zonder de klepgeleiders etc te vervangen en de kleppen even netjes in te schuren? :shock: :shock: Kost als de kop er toch naast ligt een paar euro.....

Da's net zoiets als je versnellingsbak eraf hebben en te zuinig of te lui zijn om de koppeling en lagers meteen te vernieuwen...... :roll: :roll:

Sleutelen voor de hobby is leuk maar zo blijf je werk houden en geld verbranden.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 18 Jul 2022, 21:54

Edward schreef:Die kop heeft ie een week of wat geleden in z'n handen gehad........ Wie zet er een kop terug zonder de klepgeleiders etc te vervangen en de kleppen even netjes in te schuren? :shock: :shock: Kost als de kop er toch naast ligt een paar euro.....

Da's net zoiets als je versnellingsbak eraf hebben en te zuinig of te lui zijn om de koppeling en lagers meteen te vernieuwen...... :roll: :roll:

Sleutelen voor de hobby is leuk maar zo blijf je werk houden en geld verbranden.....

Dat is dan ook gebeurt, heb een revisie setje voor de kop gebruikt. Dus alle pakkingen, keerkringen en ook klepsteelrubbers zijn vernieuwd.

Terug naar “Techniek”