Witte rook - turbo gerelateerd?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Witte rook - turbo gerelateerd?

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jul 2022, 19:27

Bass55 schreef:Andere verstuivers kan ik ophalen bij een vriend, vanavond eerst huidige eens testen: Aanvoerleiding los en luisteren naar anders lopen van het blok. Slechter lopen > verstuiver deed zijn werk. Geen/weinig verschil > slechte verstuiver.

Tja, dat lijkt mij een nogal grove schifting.
Heb je een of meer verstuivers die een sub-optimale werking hebben dan kan de motor ook slechter gaan lopen als je de dieselaanvoer stopt ... je weet dan nog steeds niet of de verstuiver werkelijk goed is.   Het enige wat je weet is dat de verstuiver niet zó slecht is dat ie eigenlijk niks bijdraagt aan de motor-werking.   Als één van de verstuivers niks doet dan loopt de motor sowieso "horkerig", dan weet je de uitkomst al zonder deze test.

Groeten MarcS

allard

Berichtdoor allard » 14 Jul 2022, 20:06

Volgens mij is een compressietest nog steeds een goed idee, ook al heb je de koppakking al vervangen. Daarvoor had je al spullen onderweg toch?
130 HCPU TD5 MY2000

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 14 Jul 2022, 21:31

allard schreef:Volgens mij is een compressietest nog steeds een goed idee, ook al heb je de koppakking al vervangen. Daarvoor had je al spullen onderweg toch?

Klopt, is volgende op het lijstje (eens, had eerder gemoeten). Morgenavond testen (dan moet de set binnen zijn)

Net de ‘test’ met de injectoren uitgevoerd, bij alle 4 de injectoren was een duidelijke verandering merkbaar in het blok: onregelmatige loop en schudden.

Na de rit van vandaag weer veel olie in de slang na de intercooler (die ik eerder allemaal grondig heb gereinigd). Turbo cassette is vervangen dus die verdenk ik in principe niet, zou de retourleiding verstopt kunnen zitten? Olie komt niet uit de ontluchting, die is schoon.

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Jul 2022, 21:33

Bass55 schreef:Net de ‘test’ met de injectoren uitgevoerd, bij alle 4 de injectoren was een duidelijke verandering merkbaar in het blok: onregelmatige loop en schudden.

En dan is een injector dus "goed"?? Da's is wel heel bijzondere bushcraft........ :shock: :shock: Een injector kun je alleen redelijk testen is een fatsoenlijke testbank die druk, nevelbeeld, etc, etc nagaat.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Jul 2022, 23:56

Precies!
Vorig jaar een koppakking van een oude (4 cilinder) trekker vervangen, motor liep altijd goed, maar drukopbouw in het koelsysteem, de koelvloeistof werd eruit gegooid. Alleen starten lukte op een gegeven moment niet meer (de motor wou niet meer rond, zie foto).
Omdat de kop gevlakt moest worden, moest alles eruit tot en met de kleppen toe.
Aangezien ik de verstuivers er toch uit had, die maar even op een verstuivertester bekeken. Bleken twee verstuivers niet netjes te verstuiven en één daarvan druppelde wat na. Gelijk maar nieuwe nozzles gemonteerd, is dat weer 100%.
Na montage merkte ik geen verschil in het lopen van de motor. En ja, als je een verstuiverleiding los draait loopt de motor op 3 cilinders.

Groet,

Erik.

IMG_2333.jpeg
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 15 Jul 2022, 00:22

Excuses voor deze huis-tuin-en-keuken gedachte, met deze toelichting inderdaad wat kortzichtig

Ik vind het in ieder geval fijn dat er wordt meegedacht, ik kan me voorstellen dat het aan mijn kant allemaal wat knullig over komt.. Ik leer er van zullen er maar zeggen. En met dat in gedachten: morgen of zaterdag compressietest en wellicht dat ik dit weekend ook die verstuivers kan ophalen.

otto64

Berichtdoor otto64 » 15 Jul 2022, 13:50

Bass55 schreef:
allard schreef:Volgens mij is een compressietest nog steeds een goed idee, ook al heb je de koppakking al vervangen. Daarvoor had je al spullen onderweg toch?

Klopt, is volgende op het lijstje (eens, had eerder gemoeten). Morgenavond testen (dan moet de set binnen zijn)

Net de ‘test’ met de injectoren uitgevoerd, bij alle 4 de injectoren was een duidelijke verandering merkbaar in het blok: onregelmatige loop en schudden.

Na de rit van vandaag weer veel olie in de slang na de intercooler (die ik eerder allemaal grondig heb gereinigd). Turbo cassette is vervangen dus die verdenk ik in principe niet, zou de retourleiding verstopt kunnen zitten? Olie komt niet uit de ontluchting, die is schoon.

"Weer veel olie in de slang" , betekent veel onderdruk , motor is gewoon gaar. Sorry :oops:

otto64

Berichtdoor otto64 » 15 Jul 2022, 16:49

Je kunt nog ff carterontluchting afdoppen/dichthouden en kijken wat de olie vuldop doet als je hem losdraait.

allard

Berichtdoor allard » 15 Jul 2022, 16:57

Bass55 schreef:Excuses voor deze huis-tuin-en-keuken gedachte, met deze toelichting inderdaad wat kortzichtig

Ik vind het in ieder geval fijn dat er wordt meegedacht, ik kan me voorstellen dat het aan mijn kant allemaal wat knullig over komt.. Ik leer er van zullen er maar zeggen. En met dat in gedachten: morgen of zaterdag compressietest en wellicht dat ik dit weekend ook die verstuivers kan ophalen.

Ach, je hebt misschien niet de efficiëntste aanpak, maar je wilt als ik het goed begrepen heb graag hands-on met de auto bezig zijn, dus je bent lekker aan de gang en leert ondertussen veel toch? Je bent in ieder geval niet bang om iets uit elkaar te halen, zullen we maar zeggen 8-)
130 HCPU TD5 MY2000

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 15 Jul 2022, 20:02

otto64 schreef:Je kunt nog ff carterontluchting afdoppen/dichthouden en kijken wat de olie vuldop doet als je hem losdraait.

Zojuist gedaan, dichthouden ontluchting geeft druk uit de vuldop.

Nu aan de slag met compressietester.. to be continued

Terug naar “Techniek”