De gloeipluggen net nog even getest, die van cilinder 3 gloeit niet aan de punt maar aan de basis. (Dit was ook degene met nattigheid aan de punt.
Witte rook - turbo gerelateerd?
-
Landmarcs
Re: Witte rook - turbo gerelateerd?
Wat blijft is de meest aannemelijke oorzaak: Een lekke koppakking.
Dat ie na een wat grotere vermogensvraag bij nul-last juist gaat roken lijkt mij meer dan logisch.
Bij vermogensvraag warmt alles op, kan de druk in het koelsysteem opbouwen, bij nul-last is de tegendruk kleiner en komt er koelmiddel in de cilinder, en zo dus als rook uit de uitlaat.
Een minder aannemelijke oorzaak: Een beroerde verstuiver.
Dan zou je moeten denken aan het wel "redelijk" werken van die verstuiver bij vermogensvraag en bij nul-last een zo beroerde verstuiving dat de cilinder dieseldamp in de uitlaat blaast.
De vraag is al eerder gesteld: "Hoe ruikt die witte wolk?"
Is het een diesel-lucht, is het olie-walm, of ruikt het vies bitter-zurig chemisch.
Groeten MarcS
Dat ie na een wat grotere vermogensvraag bij nul-last juist gaat roken lijkt mij meer dan logisch.
Bij vermogensvraag warmt alles op, kan de druk in het koelsysteem opbouwen, bij nul-last is de tegendruk kleiner en komt er koelmiddel in de cilinder, en zo dus als rook uit de uitlaat.
Een minder aannemelijke oorzaak: Een beroerde verstuiver.
Dan zou je moeten denken aan het wel "redelijk" werken van die verstuiver bij vermogensvraag en bij nul-last een zo beroerde verstuiving dat de cilinder dieseldamp in de uitlaat blaast.
De vraag is al eerder gesteld: "Hoe ruikt die witte wolk?"
Is het een diesel-lucht, is het olie-walm, of ruikt het vies bitter-zurig chemisch.
Groeten MarcS
Weer bedankt voor je reactie! Ja, ik denk dat jullie vanaf het begin af aan gelijk hebben gehad, dat wordt dan helaas toch de kop lichten. Vooraf laat ik nog wel even een test doen bij de garage.
Geur had ik al een poging tot beschrijven gedaan:
Verstuivers heeft een vriend van me nog een reserve set van liggen waarmee ik nog een keer zou kunnen testen (en hij denkt ook ergens een gloeiplug te hebben dus dat scheet ook weer).
Nog even over die vocht afscheider, ik heb vorige week al het water afgetapt (helemaal vol). Net weer even het plugje los gedraaid en er kwam wederom een aardige hoeveelheid water uit. Nu vermengd diesel niet met water, maar zou het zo kunnen zijn dat er toch wat water wordt meegenomen in de leidingen? Wellicht een domme vraag, heb er net te weinig verstand van (zoals al is gebleken
)
Geur had ik al een poging tot beschrijven gedaan:
Geur is een beetje lastig te beschrijven, in ieder geval geen typische diesel lucht. Ik las ergens dat koelvloeistof een beetje zoetig kan ruiken, zo zou ik het ook niet echt beschrijven. Het stinkt in ieder geval wel flink.
Verstuivers heeft een vriend van me nog een reserve set van liggen waarmee ik nog een keer zou kunnen testen (en hij denkt ook ergens een gloeiplug te hebben dus dat scheet ook weer).
Nog even over die vocht afscheider, ik heb vorige week al het water afgetapt (helemaal vol). Net weer even het plugje los gedraaid en er kwam wederom een aardige hoeveelheid water uit. Nu vermengd diesel niet met water, maar zou het zo kunnen zijn dat er toch wat water wordt meegenomen in de leidingen? Wellicht een domme vraag, heb er net te weinig verstand van (zoals al is gebleken
-
Landmarcs
Bass55 schreef:....
Geur had ik al een poging tot beschrijven gedaan:Geur is een beetje lastig te beschrijven, in ieder geval geen typische diesel lucht. Ik las ergens dat koelvloeistof een beetje zoetig kan ruiken, zo zou ik het ook niet echt beschrijven. Het stinkt in ieder geval wel flink.
Koelvloeistof ruikt zo in de fles al niet erg lekker, de omschrijving "zoetig" vind ik wat optimistisch (naar verluid smaakt het zoetig, het is niet gezond, zelfs giftig). Hete koelvloeistof ruikt sterker/viezer, en komt het uit de uitlaat dan is het nog erger, zoals ik al schreef: een bitterig-zure chemische geur. De omschrijving "stinkt flink" is beslist passend.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Bass55 schreef:Nog even over die vocht afscheider, ik heb vorige week al het water afgetapt (helemaal vol). Net weer even het plugje los gedraaid en er kwam wederom een aardige hoeveelheid water uit. Nu vermengd diesel niet met water, maar zou het zo kunnen zijn dat er toch wat water wordt meegenomen in de leidingen? Wellicht een domme vraag, heb er net te weinig verstand van (zoals al is gebleken)
Als de waterafscheider/bezinkselkolf vol zit dan kan er zeker water meegenomen worden richting inspuitpomp (en verstuivers). Eerst zal het water dan nog onderin het brandstoffilter blijven zitten, maar als dat voller raakt, dan kan het water ook verder (zelfs nog weer terug naar de tank).
Maar dat wil je niet, water in inspuitpomp en verstuivers geeft versnelde slijtage van de diverse onderdelen (in die inspuitpomp en de verstuivers).
Als het koelvloeistof is (lekke koppakking of een scheurtje in de kop), dan blijft je koelvloeistof niet op peil (en dien je af en toe bij te vullen).
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Bass55 schreef:Nog even over die vocht afscheider, ik heb vorige week al het water afgetapt (helemaal vol). Net weer even het plugje los gedraaid en er kwam wederom een aardige hoeveelheid water uit. ....
Als de waterafscheider/bezinkselkolf vol zit dan kan er zeker water meegenomen worden richting inspuitpomp (en verstuivers). Eerst zal het water dan nog onderin het brandstoffilter blijven zitten, maar als dat voller raakt, dan kan het water ook verder (zelfs nog weer terug naar de tank).
Als er steeds weer water in de waterafscheider komt te staan dan is het aan te bevelen om de tank eens schoon te maken, of minstens het "grondsap" eens af te hevelen. Dat afhevelen geeft geen zekerheid: de dichtheid van water ligt een kwart boven die van diesel dus het laatste beetje water krijg je niet makkelijk afgeheveld.
Groeten MarcS
Bedankt voor de input, koelvloeistof pijl zal lastig worden om het daar aan af te lezen. Daarvoor wordt er te weinig met de auto gereden, tijdje stationair zullen de buren niet heel blij van worden. De geur lijkt sowieso niet op diesel dus dan denk ik inderdaad dat alleen koelvloeistof nog over blijft.
Nog even met de vorige eigenaar gesproken, die heeft de kop een half jaar voordat de Disco in de schuur belande gereviseerd afgeperst en laten vlakken. Neemt natuurlijk niet weg dat de pakking kapot kan zijn (misschien juist door het lange stilstaan gescheurd/uitgedroogd?). Dus dat wordt komend weekend toch maar de kop lichten, pakking (drie gaatjes) staat al klaar in m'n winkelwagentje, nog andere dingen waar ik aan moet denken (er vanuit gaande dat de kop nog goed is)?
Betreft die kapotte gloeiplug, kan dat nog schade veroorzaken? Aangezien hij aan de basis gloeit ipv aan de punt is de rest van de plug wellicht ook heter geworden dan normaal (was iets verkleurd). Kan dat negatieve effecten hebben op de kop of is die daar wel op berekend?
Tank schoonmaken lijkt me sowieso een goede. Wordt nog even een jerrycan regelen, 2 weken geleden vol gegooid en sindsdien alleen testritjes gemaakt. Daarvoor wel tot 'brandend lampje' leeg gereden, achteraf gezien niet zo goed geweest gezien het vermoedelijk aanwezige water.
In ieder geval weer werk aan de winkel! Nu hij toch stil staat geeft me dat wel mooi de tijd om wat klusjes op te pakken die nog in de planning stonden, gisteren de voorkant nog 2"opgehoogd (achter was al gedaan)
Nog even met de vorige eigenaar gesproken, die heeft de kop een half jaar voordat de Disco in de schuur belande gereviseerd afgeperst en laten vlakken. Neemt natuurlijk niet weg dat de pakking kapot kan zijn (misschien juist door het lange stilstaan gescheurd/uitgedroogd?). Dus dat wordt komend weekend toch maar de kop lichten, pakking (drie gaatjes) staat al klaar in m'n winkelwagentje, nog andere dingen waar ik aan moet denken (er vanuit gaande dat de kop nog goed is)?
Betreft die kapotte gloeiplug, kan dat nog schade veroorzaken? Aangezien hij aan de basis gloeit ipv aan de punt is de rest van de plug wellicht ook heter geworden dan normaal (was iets verkleurd). Kan dat negatieve effecten hebben op de kop of is die daar wel op berekend?
Tank schoonmaken lijkt me sowieso een goede. Wordt nog even een jerrycan regelen, 2 weken geleden vol gegooid en sindsdien alleen testritjes gemaakt. Daarvoor wel tot 'brandend lampje' leeg gereden, achteraf gezien niet zo goed geweest gezien het vermoedelijk aanwezige water.
In ieder geval weer werk aan de winkel! Nu hij toch stil staat geeft me dat wel mooi de tijd om wat klusjes op te pakken die nog in de planning stonden, gisteren de voorkant nog 2"opgehoogd (achter was al gedaan)
-
Landmarcs
Bass55 schreef:...... De geur lijkt sowieso niet op diesel dus dan denk ik inderdaad dat alleen koelvloeistof nog over blijft.
.....
Tja, als de voige eigenaar de kop al eens heeft laten vlakken dan is het checken of die nog steeds vlak is en verder kijken of de laatste keer de koppakking wel goed is gemonteerd.
Kennelijk was er dus al iets niet lekker met de kop. De waterpomp en radiator zijn wel goed ?
Een slechte koeling is ook weer slecht voor de kop(pakking).
Groeten MarcS
- Erik Peters
Bass55 schreef:Betreft die kapotte gloeiplug, kan dat nog schade veroorzaken? Aangezien hij aan de basis gloeit ipv aan de punt is de rest van de plug wellicht ook heter geworden dan normaal (was iets verkleurd). Kan dat negatieve effecten hebben op de kop of is die daar wel op berekend?
De gloeibougie's worden alleen heet na op contact zetten en kortstondig na het starten (nagloeien, als de motor al loopt om roken te verminderen).
En bij die defecte gloeibougie wordt de kop plaatselijk ook heter, maar of dat een scheurtje zou kunnen veroorzaken weet ik niet.
Weet de vorige eigenaar hoeveel er van de kop afgehaald is? Ik meen dat je van een kop maximaal vijfhonderste milimeter (0,05) af zou kunnen halen.
Eigenlijk mag je zo'n kop niet vlakken en in geval van problemen dien je een nieuwe te monteren (maar dat had ik al eerder meegedeeld).
En drie gaatjes is bijna de dikste, er is nog een koppakking zonder gaatjes die is nog iets dikker (die monteer je als de zuigers 0,8-0,9 mm boven het motorblok uitsteken) volgens het overhaul manual voor de 300 Tdi.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Dat je een 300 kop niet zou mogen vlakken heb ik nog nooit gehoord. Wel bij een Td5 en daar is het ook gelul, zolang je maar minimaal afneemt.
Bij zowel 200 als 300 Tdi's vaker koppen laten vlakken en sommige zelfs vaker (off road auto's die te zwaar mishandeld werden) en dat heeft nog nooit problemen gegeven.......
Bij zowel 200 als 300 Tdi's vaker koppen laten vlakken en sommige zelfs vaker (off road auto's die te zwaar mishandeld werden) en dat heeft nog nooit problemen gegeven.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968