Witte rook - turbo gerelateerd?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Witte rook - turbo gerelateerd?

Berichtdoor Edward » 15 Jun 2022, 22:49

Idd, bij geen last en geen gaspedaal hoort de brandstoftoevoer gewoon afgesloten te zijn. :shock: :shock:

Als je die witte wolken vertaald naar verbruik geloof ik best dat er hier lui zijn die de 1:10 niet halen met een Td5........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Jun 2022, 13:30

Precies, met electronisch geregelde inspuiting zou er geen brandstof ingespoten hoeven te worden bij gas los (behalve dan bij stationair draaiende motor). Een mechanisch geregelde inspuitpomp blijft, bij gas los, de hoeveelheid brandstof inspuiten nodig voor een stationair draaiende motor.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger

Berichtdoor Roger » 16 Jun 2022, 18:07

Landmarcs schreef:
Roger schreef:zowel mijn beide Defenders TD5 als mijn Discovery 2 TD5 automaten gaven allemaal een smerig stinkende witte rook als ik lange tijd heuvelafwaarts had gereden zonder het gaspedaal aan te raken.

zodra ik vervolgens weer vermogen nodig had omdat de weg weer horizontaal werd, was er een enorme witte dot onverbrande stinkende dieseldamp.

het is dus niet altijd zwart onverbrande diesel.

Bij voldoende toeren zou de ECU de brandstoftoevoer moeten afsluiten, als je tenminste echt van het gas afblijft.

Anyway, dit soort witte wolken ken ik ook ... de motor komt hiermee ook niet op temperatuur.
Bij winterkoude een lastig dilemma: niet verbrandende diesel in een steenkoud motorblok is geen goed idee: de toch al mindere cilinder-smering wordt verdund/weggewassen door de diesel ... 't is vooral lastig als je in de kou om te beginnen een lange moeilijker afdaling moet doen.

Groeten MarcS

dat van het gas afblijven is soms net het probleem.
soms is de afdalingshoek net verkeerd. geef je geen gas dan schiet het net niet op. geef je ook maar iets te veel dan ja je al te hard. uiteindelijk neuzel je dus een beetje over het gaspedaal heen waardoor je waarschijnlijk een verkeerde hoeveelheid brandstof krijgt tov het toerental. en inderdaad Marc lag mijn huis boven op de berg dus in de winter daalde ik af met ijskoude motor en was de witte walm dus ook vaker en groter aanwezig.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 25 Jun 2022, 20:24

‘Morgen’ is inderdaad wat later geworden, excuses voor de late reactie!

We zijn aan het verbouwen en dat ging even in een stroomversnelling omdat de grondverzetter plots een gaatje had in zijn agenda (en daar moet je tegenwoordig dankbaar gebruik van maken!) Maar vandaag weer tijd aan de Disco kunnen besteden:

Koelvloeistof de laatste tijd in de gaten gehouden en geen abnormaal verbruik kunnen constateren. Ook het diesel lek gevonden in een poreuze leiding, vervangen en dat gaf nog geen oplossing voor het roken.

Eigenwijs als dat ik ben heb ik vanmiddag toch de turbo ‘afgekoppeld’ door de slang tussen intercooler en inlaat-spruitstuk te verwijderen. Resultaat: bij veel vermogen redelijk wat blauwe rook (maar LANG niet zo veel als de witte rook die ik eerder beschreef) en bij gas los geen rook.
De gedemonteerde slang had redelijk wat olie aan de binnenkant, na een stukje gereden te hebben zonder de slang zaten ook overal oliespetters die uit de intercooler lijken te komen.

Dus ik verdenk wederom/alsnog de turbo..? Of zie ik een ander logisch iets over het hoofd?

conny

Berichtdoor conny » 28 Jun 2022, 11:04

Dan kan het zijn dat hij olie aan t verbranden is. Komt inderdaad door de versleten turbo (kijk uit dat hij niet op hol slaat) of uit de carterontluchting, die is aangesloten op het inlaatkanaal. Die laatste kun je er even naast gooien en dan kijken of het roken weg is.

Indien hij niet meer rookt zonder carterontluchting, kan het zijn dat de motor versleten is, of de klepseals zijn uitgedroogd.

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 30 Jun 2022, 16:53

Bedankt voor de tip, gisteren getest met losse carterontluchting maar dat geeft geen merkbaar verschil. 'Voor' de turbo zijn de slangen ook zo goed als droog, slang van de ontluchting een heel klein beetje vettig maar bij lange na niet zo erg als de slangen na de turbo en intercooler.

Vanavond de turbo cassette maar eens demonteren om te kijken of daar iets aan te zien is en meteen de slangen + intercooler goed schoonmaken.

conny

Berichtdoor conny » 01 Jul 2022, 10:56

Bas, je hebt nog steeds niet gezegd waar de witte rook naar ruikt. Dat is de minste moeite en zet je gelijk in de goede richting. Desnoods vraag je aan je vrouw of ze er achteraan wilt rijden met de auto en de raampjes open. :roll:

allard

Berichtdoor allard » 01 Jul 2022, 11:36

Mogelijke oorzaak is misschien dat de olieschraapveren op een zuiger versleten of gebroken zijn, of een cilinder overmaats geworden is, of klepzetels of -veren niet meer goed zijn, zodat er bij gas los door de onderdruk olie de cilinder in gezogen wordt? Ben geen expert op dit vlak hoor, maar misschien helpt het...
130 HCPU TD5 MY2000

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 02 Jul 2022, 00:32

Geur is een beetje lastig te beschrijven, in ieder geval geen typische diesel lucht. Ik las ergens dat koelvloeistof een beetje zoetig kan ruiken, zo zou ik het ook niet echt beschrijven. Het stinkt in ieder geval wel flink.

Vandaag de gloeipluggen even los gedraaid, bij de derde cylinder was deze een beetje nat en wat verkleurd waar de rest helemaal droog was. Dus wellicht toch ook olie op die cylinder. Ook de turbo cassette er tussenuit gehaald, deze had een paar schoepjes met wat schade en aan de kant van de intercooler ook vettig. Dus daar heb ik al een nieuwe voor besteld.

Nu alles open ligt meteen de kleppen gecontroleerd, deze stonden -op eentje met minimale afwijking na- netjes op 0.20 en nu ik toch bezig ben meteen nieuwe olie en filters besteld.

Nog één ding wat me opviel: bij het aftappen van de filter/waterafscheider bij het achterwiel, kwam hier een serieuze hoeveelheid (helder) water uit (eerste keer dat ik er aan denk hem te legen). Kan zo’n ding ‘vol’ raken wat vervolgens problemen kan opleveren?

Heel verhaal weer.. ik hoop dat het niet de zuigerveren zijn, dat lijkt me (voor mij) geen doe-het-zelf klusje.

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 05 Jul 2022, 11:27

Inmiddels het volgende gedaan:

- turbocassette vervangen ('ingaande' schoepjes hadden beschadigingen, uitgaande kant was erg vet)
- Intercooler en alle slangen gereinigd (zat vrij veel olie in)
- Kleppen gecontroleerd/gesteld (stonden nog goed)
- Dieselfilter/vochtafscheider in wielkast afgetapt

En omdat ik nu toch bezig was maar meteen overig onderhoud, minder relevant voor het probleem:
- Olie + filter vervangen
- Lucht en Diesel filter vervangen
- Koelvloeistof vernieuwd
- Dif olie voor/achter vervangen
- Flesje verstuiver reiniger in de tank gegooid (deze heeft uiteraard nog niet veel kunnen doen)

Daarnaast:
- Gloeistiften gedemonteerd ter controle (zoals gezegd was deze bij de derde cilinder nat)
- Verstuivers gedemonteerd 'ter controle', hier kon ik zelf niet veel aan ontdekken. Zou ik nog kunnen laten testen

Na alles weer te hebben gemonteerd rustig rondje gereden om de boel op te warmen, daarna stationair even gecheckt of bovenstaande werkzaamheden geen lekkages hadden veroorzaakt. Toen een rondje wat extra gas gegeven (niet extreem).. en het probleem met de witte rook is er nog steeds. Wel ontdekt dat het vanaf ca. 2000 toeren begint, daaronder geen probleem. Witte rook nog steeds alleen bij gas los na vermogen vragen, motor opnieuw starten (kan zelfs tijdens uitrollen in N) en de rook is weg.

Daarna nog even met gedemonteerde carterontluchting gereden maar dat gaf nog steeds geen verschil.

Door de turbo als verdachte kan dus een streep (zoals inderdaad al gesuggereerd), ik zal me dus toch moeten gaan focussen op de kop of onvolledige diesel ontbranding (zoals inderdaad al gesuggereerd) ;) .

Terug naar “Techniek”