Beste allemaal,
Ik ben bezig met restauratiewerk aan mijn Land Rover serie 3, stawag van 1978.
Hierbij heb ik bij de bulkhead het onderdeel vervangen dat verbinding maakt met de outrigger en de bulkhead, zie fotobijlage.
Mijn vraag, met hoeveel newton moet ik de bout vastdraaien?
Groet, Michael
109 s3, 1978 - Bulkhead onderdeel - bout newton?
Re: 109 s3, 1978 - Bulkhead onderdeel - bout newton?
Hierbij een tabel met aanhaalmomenten.
https://www.wurth.nl/nl/wuerth_nl/uw_branche/architecten_en_planners/din__en_normdelen/voorspan_en_aandraaimoment_3/voorspanaandraai.php
Er zijn veel factoren die meespelen, zoals de staalkwaliteit van de bouten, de wrijving die overwonnen moet worden tijdens het aandraaien en de toepassing.
Aanvulling per 02-06-2022: gaat de bout door een holle balk zonder bus, dan moet de bout niet vaster dan de holle balk toelaat zonder te veel te vervormen. Ik heb
https://www.wurth.nl/nl/wuerth_nl/uw_branche/architecten_en_planners/din__en_normdelen/voorspan_en_aandraaimoment_3/voorspanaandraai.php
Er zijn veel factoren die meespelen, zoals de staalkwaliteit van de bouten, de wrijving die overwonnen moet worden tijdens het aandraaien en de toepassing.
Aanvulling per 02-06-2022: gaat de bout door een holle balk zonder bus, dan moet de bout niet vaster dan de holle balk toelaat zonder te veel te vervormen. Ik heb
Re: 109 s3, 1978 - Bulkhead onderdeel - bout newton?
Dank allemaal voor jullie reacties. Inmiddels zit alles weer goed in elkaar.
Groet, Michael
Groet, Michael
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten