Vervangen katalysator DiscoII 4.6 V8

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Robert_Bot

Vervangen katalysator DiscoII 4.6 V8

Berichtdoor Robert_Bot » 20 Mei 2022, 09:15

Ik heb een disco II 4.6 V8, waarvan het storingslampje blijft branden. Katalysatoren vol, is de storing. Helaas niet meer origineel te krijgen. Heeft iemand hetzelfde probleem gehad? En wat zou een alternatieve oplossing kunnen zijn? Hoop dat jullie me kunnen helpen. Groet, Robert Bot :D

Erik Peters

Re: Vervangen katalysator DiscoII 4.6 V8

Berichtdoor Erik Peters » 20 Mei 2022, 13:26

Nee, niet met een Discovery 2.
Onlangs kwam de Renault Twingo 1 niet door de APK (CO gehalte te hoog 0,7 en dat moet maximaal 0,05 zijn) één van de laatste bouwjaren (2007) en Euro 4. De keurmeester moest de auto uitlezen en daar kwam een foutmelding naar voren. Dus CO meten (en te hoog), goed warm draaien hielp ook niet.
Daar een nieuwe katalysator onder gezet, gewoon bij een automaterialen handel besteld (kosten € 200,- excl. btw) van het merk BM en een E9 katalysator (voor Euro 4, met lambda-sonde vóór de kat. én controle sonde er na). Ook maar een nieuwe lambda-sonde gemonteerd (die moeten na 160.000 km vervangen worden aldus Bosch) al hoewel die nog uitstekend werkte volgens de APK-keurmeester.

Misschien werkt één van lambda-sondes niet?? Dat zou natuurlijk een foutmelding kunnen geven (storings lampje).
Maar ook de katalysatoren zijn nog verkrijgbaar zo te zien (kon alleen kiezen voor Disco2 4.0 V8).
Schermafbeelding 2022-05-20 om 13.07.37.png

Groet,

Erik

p.s. de Twingo heeft weer een nieuwe APK, mijn 110 Defender Td5 is vandaag net afgekeurd, achterbalk verrot.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Mei 2022, 20:28

Ja, been there. Wij hadden nog een ouwe D2 ok dus 2200 euri compleet. Heb je een iets jongere is het slechts de helft. :lol: :lol:

Bij onze stationsfiets, een Corsa B, is de katalysator eronderuit gezaagd door iemand die hem harder nodig dacht te hebben dan wij. Dat was vooral irritant want het ding staat in Harderwijk op het station dus ik kon niet ff snel een pijp ertussen lassen. Dat heeft de lokale garage gedaan.

Maar dan denk ik: "zo'n kat is vast heul duur dat ze dat risico van het jatten nemen"...... Nope, een complete imitatiepijp (Bosal) mét kat kost 275 euri :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Mei 2022, 10:49

Edward schreef:....
Maar dan denk ik: "zo'n kat is vast heul duur dat ze dat risico van het jatten nemen"......

Duidelijk is dat je niet denkt zoals de dief.
Bij de gemiddelde diefstal gaat het om een "verdienste" die hoogstens in de honderden uro's loopt.  
Wat doet een tweede hands fiets, of een oude LapTop ?   En wat doen die als de herkomst tamelijk dubieus is ?

Zelfs als de schade bij een inbraak vele duizenden uro's beloopt zijn de "verdiensten" klein.
Hier werd bijv. alles wat klaar stond voor een vakantie doorzocht <in de auto was het denkelijk veiliger opgeborgen geweest, maar niet verzekerd>.
Het was nog in de guldentijd, maar 4 fototoestellen, een verrekijker, een laptop, diverse valuta (het was immers pré uro-tijdperk) en nog zo wat: een tegenwaarde van de nodige duizenden uro's .... als je dan bedenkt wat de "verdienste" bedraagt, en tegen welke risico's ... dan is het geen wonder dat dit soort kruimeldiefstallen afnemen.

Het langs digitale weg mensen beroven is lucratiever, en de risico's zijn waarschijnlijk kleiner.
Voor dit soort beroving heb je natuurlijk wel een heel andere mind-set nodig, doortrapter en berekenender ... in dat laatste zit het verschil.
Als je echt berekenend bent dan begin je er niet aan, of - als je zowel berekenend bent als ook immoreel - dan wordt je groot in de witte-boorden-criminaliteit, in de witte-boorden wereld kan je pas echt goed binnenlopen ... meestal ben je dan zelfs een geziene gast, iemand die overal makkelijk binnenloopt.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”