Beste mensen,
Mijn serie 3 met 6-cylinder start perfect en loopt stationair ook goed, maar bij hogere toerentallen begint de motor zeer hard te ratelen.
Ik dacht eerst aan de koppeling en heb de startmotor en vliegwiel vervangen en druklager
Het geluid bleef.
Toen de karterpan losgemaakt en zag ik dat de koppakking lekte omdat overal koelwater aanwezig was.
Koppakking vervangen en alles goed gemonteerd.
Na starten bleek dat het geluid nog steeds aanwezig is bij hogere toeren
Het olielampje gaat wel uit na starten maar kan de oliedruk dit veroorzaken?
Wat kan nog meer de oorzaak zijn?
Alvast bedankt
Rob
6-cylinder 109 serie 3 uit 1976
Ratelend geluid
- Erik Peters
Re: Ratelend geluid
Rob Vermeulen schreef:Wat kan nog meer de oorzaak zijn?
Een uitgelopen drijfstanglager bijvoorbeeld, dan ramt de zuiger tegen de cilinderkop aan.
Ooit eens gehad met een oude Hanomag/Mercedes bestelauto (met een Austin benzine motor).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Rob Vermeulen schreef:Wat kan nog meer de oorzaak zijn?
Een uitgelopen drijfstanglager bijvoorbeeld, dan ramt de zuiger tegen de cilinderkop aan.
Ooit eens gehad met een oude Hanomag/Mercedes bestelauto (met een Austin benzine motor).
Dat drijfstanglager kan heel goed uitgelopen zijn door een gebrekkige smering, en dat kan weer heel goed zijn oorsprong vinden in een carter gevuld met een mix van olie en koelvloeistof (ik doel dus niet op die Austin-motor, die je overigens met goed gevolg door een Volvo-motor kan vervangen - dan wel even werk maken van de koeling).
Groeten MarcS
Als de kleppen goed gesteld staan is mijn eerste verdenking ook een small end lager in een (of meer) van de zuigers..
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Rob Vermeulen
Beste mannen,
Bedankt voor de reacties.
In 1 drijfstanglager zit speling (geschat een 0,2 mm. Is dit te veel?
Is een drijfstanglager te vervangen met de motor in de auto?
Kan ik een drijfstanglager uit een andere motor monteren?
Alvast bedankt,
Rob
Bedankt voor de reacties.
In 1 drijfstanglager zit speling (geschat een 0,2 mm. Is dit te veel?
Is een drijfstanglager te vervangen met de motor in de auto?
Kan ik een drijfstanglager uit een andere motor monteren?
Alvast bedankt,
Rob
- Erik Peters
Rob Vermeulen schreef:In 1 drijfstanglager zit speling (geschat een 0,2 mm. Is dit te veel?
Lagerspeling meet je met een stukje plastigauge.
Rob Vermeulen schreef:Is een drijfstanglager te vervangen met de motor in de auto?
Ja, een bigend zelfs met de zuigers er nog in. Maar ook de pistonpen lagers kunnen slecht zijn.
Rob Vermeulen schreef:Kan ik een drijfstanglager uit een andere motor monteren?
Als daar exact dezelfde lagers in zitten zou het kunnen, maar de krukas kan ook beschadigd zijn en dan loopt dat ‘nieuwe’ lager ook kapot.
Met een beetje pech moet de krukas ook geslepen worden (en dan overmaat lagers erin).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Tenzij je echt een heule grote hekel aan jezelf hebt is het veel gemakkelijker om het blok uit de wagen te halen.
Een motortakel is simpel zat te huren maar met een touw en blok, heftruck of wat dan ook is het ook maar een paar uur werk om het blok te demonteren. Als er drijfstanglagers versleten zijn is het zaak om alles even na te meten en te controleren.
Een 2e hands lagerschaal erin drukken doorrijden heeft ongeveer net zo dezelfde slagingskans als een loterijlot kopen....

Een motortakel is simpel zat te huren maar met een touw en blok, heftruck of wat dan ook is het ook maar een paar uur werk om het blok te demonteren. Als er drijfstanglagers versleten zijn is het zaak om alles even na te meten en te controleren.
Een 2e hands lagerschaal erin drukken doorrijden heeft ongeveer net zo dezelfde slagingskans als een loterijlot kopen....
Edward van Vugt
-
Rob Vermeulen
Bedankt mannen,
Overtuigend dat wordt het blok eruit halen.
Dat kost me wel meer dan een paar uur.
Overtuigend dat wordt het blok eruit halen.
Dat kost me wel meer dan een paar uur.
- Erik Peters
Met het motorblok uit de auto is alles natuurlijk veel makkelijker te doen.
Zeker als blijkt dat je de krukas er ook nog uit moet halen.
Groet,
Erik.
Zeker als blijkt dat je de krukas er ook nog uit moet halen.
Groet,
Erik.
Waar woont je auto? Wellicht is er iemand in de buurt die een avondje wil helpen.
In Onstwedde, naast Stadskanaal staat wel een motortakel te leen. Maar gek genoeg is da voor veel mensen errug ver weg!

In Onstwedde, naast Stadskanaal staat wel een motortakel te leen. Maar gek genoeg is da voor veel mensen errug ver weg!
Edward van Vugt