Hallo,
Ik wilde even wat terug melden. Recentelijk een Series III diesel motor gereviseerd: Nieuwe zuigers, kleppen, klepgeleiders, injectoren en inspuitpomp vervangen. Het veel niet mee om de timing goed te krijgen, maar nu staat hij perfect. Hij loopt heerlijk: lekker knorrend diesel geluidje, precies hoe het hoort.
Omdat ik altijd wat bezorgd ben over de oliedruk, heb ik een oliedrukmeter gemonteerd. Met een wat verhoogd toerental had ik zo ongeveer 4 bar, en dat is prima. De spec is 35 - 65 PSI, dus 2.5 tot 4.5 bar. Maar bij stationair hield ik bijna geen druk meer over. Zelfs met een koude motor. Dat zinde me helemaal niet. Zeker omdat we flink hadden geïnvesteerd in de motor. Die hou ik liever heel.
Dus toch maar een nieuwe oliepomp aangeschaft en gemonteerd. Dat maakte veel uit. Heel veel. Nu had ik juist weer te veel druk. Nu tikte de druk af en toe 7 bar aan. Nu is het oliefilter huis behoorlijk degelijk, die klapt niet zo maar, maar de pakking er tussenuit drukken zou zo maar kunnen. Ook weer niet goed.
Nu zit er in de voet van de olie pomp een overdruk ventiel met veer die de maximale druk afkapt: Bij een te hoge druk wordt een klep tegen een veerdruk in open gedrukt en vloeit de olie terug het carter in.
Achter de moer die de veer opsluit, zit een koperen ring. Daar heb ik een extra ring achter gezet van 1.5mm. Dat heeft de maximale druk verlaagd van ongeveer 6 naar 4 bar, dus ruim 1 BAR druk verlaging bij het bijplaatsen van een 1 mm ring. Dat ik ook wat de man van het blok heeft opgeboord aangeven. Goede vuistregel nummers om te onthouden.
-- Paul
Oliedruk problemen Series III
-
PaulUitWijchen
- Erik Peters
Re: Oliedruk problemen Series III
De olie-viscositeit maakt ook verschil. Een 20W50 is 'dikker' dan een 5W40.
In plaats van de olie terug te laten lopen naar het carter, had ik liever een iets dunnere olie gebruikt, zodat er meer olie door de motor gaat (in liters per minuut). Olie heeft naast een smerende functie ook nog een koelende functie. Hogere oliestroom koelt beter.
Groet,
Erik.
In plaats van de olie terug te laten lopen naar het carter, had ik liever een iets dunnere olie gebruikt, zodat er meer olie door de motor gaat (in liters per minuut). Olie heeft naast een smerende functie ook nog een koelende functie. Hogere oliestroom koelt beter.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:De olie-viscositeit maakt ook verschil. Een 20W50 is 'dikker' dan een 5W40.
En, als het blok echt goed, integraal gereviseerd is zal je die "dikke" olie ook niet nodig hebben om de door slijtage te grote toleranties te compenseren.
Groeten MarcS
-
PaulUitWijchen
Hallo,
Het is wel duidelijk dat de revisie goed is gegaan. Ik had alle lagers met plastigauge gecheckt.
Ik hou het toch liever bij de voorgeschreven viscositeit. Ik denk dat de oliepomp toch niet helemaal goed was afgesteld. Dat is zo mooi opgelost.
Er zit nu 15w40 in.
Ik denk dat de oliepomp vaak wordt vergeten bij het reviseren van een motor.
-- Paul
Het is wel duidelijk dat de revisie goed is gegaan. Ik had alle lagers met plastigauge gecheckt.
Ik hou het toch liever bij de voorgeschreven viscositeit. Ik denk dat de oliepomp toch niet helemaal goed was afgesteld. Dat is zo mooi opgelost.
Er zit nu 15w40 in.
Ik denk dat de oliepomp vaak wordt vergeten bij het reviseren van een motor.
-- Paul
Eens. De pomp moet iig gewoon de voorgeschreven druk leveren of iig binnen de toleranties uit het wph.
Gaan klooien met andere olie is een noodgreep of voortschrijdend inzicht omdat er beter materiaal beschikbaar is gekomen met de jaren.
Maar de basis is gewoon een blok met de juiste toleranties en de juiste opbrengsten van alle pompen. De flow van de waterpomp wordt bv ook zelden gemeten. Net zoals de waterdruk in het systeem alleen nagekeken wordt als er steeds slangen afklappen of dingen lek gaan....
Gaan klooien met andere olie is een noodgreep of voortschrijdend inzicht omdat er beter materiaal beschikbaar is gekomen met de jaren.
Maar de basis is gewoon een blok met de juiste toleranties en de juiste opbrengsten van alle pompen. De flow van de waterpomp wordt bv ook zelden gemeten. Net zoals de waterdruk in het systeem alleen nagekeken wordt als er steeds slangen afklappen of dingen lek gaan....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968