Startonderbreker Disco1 300tdi

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bass55

Startonderbreker Disco1 300tdi

Berichtdoor Bass55 » 14 Apr 2022, 11:12

Goedemiddag,

Ik heb recent een 'nieuwe' D1 300TDI automaat uit '98 aangeschaft en loop tegen wat problemen aan met de startonderbreker. Ik weet dat hier al veel over gevraagd en geschreven is, heb al diverse forums afgespeurd en kom helaas nog niet tot een oplossing omdat mijn Disco geen spider heeft.

Het systeem lijkt 'random' te reageren op de afstandsbediening: soms tijden geen probleem, soms niet aan de gang te krijgen. Het rode lampje met de sleutel blijft dan branden en de auto is niet te starten (startmotor gaat niet rond). Het liefst verwijder/omzeil ik het hele systeem.

Batterijtjes van (beide) afstandsbedieningen al vervangen. Ook al tevergeefs op zoek geweest naar de spider maar die heeft deze Disco niet (en dat weet ik heel zeker, dashboard al voor niets gedemonteerd).

Ik las ergens over het samenknopen van de zwart/oranje draden die het groene alarm-kastje in gaan (groene stekker onder dashboard), heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben nog een beetje huiverig om de tang in die kabelboom te zetten aangezien er niet heel veel lengte over is om de boel weer aan elkaar te knopen wanneer het niet werkt. Over deze methode kan ik eigenlijk ook maar weinig succesverhalen vinden.

En natuurlijk even showen 8-) Inmiddels staat ie 2" hoger
Afbeelding

Erik Peters

Re: Startonderbreker Disco1 300tdi

Berichtdoor Erik Peters » 14 Apr 2022, 23:49

Het alarm misschien eerst eens uitlezen met een Nanocom o.i.d.?

Groet,

Erik.

p.s. een automaat heeft een deels electronisch geregelde inspuitpomp en dan geen spider, naar ik gelezen heb.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Apr 2022, 11:05

Volgens mij valt er aan een D1 verdomd weinig uit te lezen. Maar het is heul lang geleden dat ik zo'n ding had.

Wat ik iig meteen gedaan heb is de antennedraad vd ontvanger verlengen. Dat scheelde een hoop.

Maar ooit bij Arie geweest die toen de sloop van Jansen runde en nooit meer het ding aan de praat. ANWB gebeld, komt de winkelier van tegenover vertellen dat we het ding gewoon even 100 meter verder moeten duwen en dat ie dan gewoon start. Wij dat gedaan en ja hoor, het ding sloeg gelijk aan. Aardstralen :lol: :lol: :lol:

Maar verder weinig problemen met het alarm gehad
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Apr 2022, 13:30

Ja, dat heb ik ook ooit eens gehoord bij mijn toenmalige Land Rover dealer (in Ugchelen), dat het alarm soms reageert op andere elektromagnetische straling of zo en dat in zo'n geval het verplaatsen van de auto genoeg is.

In mijn Defender 300 Tdi, uit hetzelfde bouwjaar, zit ook zo'n AS10 alarm met spider (mechanische brandstofinspuitpomp). Ook geen problemen anders dan met de spider (en dat probleempje heb ik opgelost).

En je moet niet denken dat het uitlezen van het alarm aangeeft waar het probleem zit (zoals tegenwoordig bij veel auto's het geval is), maar je kunt zien waar het alarm op reageert, als er bijvoorbeeld een deur open staat, wordt dit aangegeven, wordt dit niet aangegeven dan kan de deurschakelaar niet goed functioneren en dan weet je dit.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 15 Apr 2022, 15:44

Haha, dat belooft niet veel goeds.. Heel veel straling zullen we hier in the middle of nowhere niet hebben (zelfs amper mobiel ontvangst)

Moet zeggen dat hij het de afgelopen dagen prima doet, het probleem is professioneel verholpen door de Disco gewoon niet meer op slot te doen :mrgreen:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Apr 2022, 18:27

Bass55 schreef:Moet zeggen dat hij het de afgelopen dagen prima doet, het probleem is professioneel verholpen door de Disco gewoon niet meer op slot te doen :mrgreen:

Ik kan me niet voorstellen dat het al dan niet op slot doen ook maar iets uitmaakt.
Of is het zo dat de "oude" alarm-constellatie niet - zoals bij de Td5 en "Puma" - na een zekere tijd geen sleutel de start-onderbreker uit zich zelf activeert.
Bij mijn oude Td5 Defender moest je de deuren met het sleuteltje op slot doen, kon je met de key-fob ook nog het alarm activeren en déactiveren, en was de nabijheid van de key-fob nodig om de start-onderbreking vrij te geven.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”