Defender 130 Rolkooien

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jbladel

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor jbladel » 05 Jul 2022, 12:43

Landmarcs schreef:Tegen geloof is weinig opgewassen.
Mijn bron vertelde dat "iedereen" het over "Roll-Overs" had en dat de praktijk een heel andere was. Bedenk dat een arts in de lege gebieden in West-Australië heel wat kilometers maakt.

PS   Statistieken zijn altijd waar en vaak leugens.   Zo zijn Franse binnenwegen levensgevaarlijk, vaak is daar drankmisbruik en jeugdige overmoed in het spel. Kijk je dan beter dan zijn ongelukken die gebeuren laat in de nacht op wegen waar jij en ik niet rijden, of indien wel rustig omdat we niet denken iedere bocht te kennen ... het zijn dan ook vooral eenzijdige ongelukken en veelal niet ver van huis. Je kan deze statistiek ook anders lezen: "hoe verder van huis, hoe veiliger het is".

Tsja, statistiek zegt inderdaad dat kinderen met lange armen slimmer zijn, maar dat dat geen bewijs is voor een causaal verband is statestiek 101.

Gelukkig is het artikel waar ik aan refereer peer reviewed, dus de conclussies die daar getrokken worden kun je accepteren als redelijk accuraat. Daarnaast is de ervaring van jou bron natuurlijk anecdotisch, dus in het beste geval kunnen we alleen maar zeggen dat we beide geen idee hebben. Maar iedereen mag zelf natuurlijk geloven wat ze willen.

Het klopt geloof ik wel dat rollovers veel minder voorkomen dan andere crashes, maar wanneer ze voorkomen zijn ze wel behoorlijk heftig. Wat dus zorgt voor een relatief hoge representatie in de 'dodelijke ongelukken' categorie.

Dat mensen in Australië onevenredig 'bang' zijn voor rollovers geloof ik wel hoor. Maar dat het een non-risico zou zijn met een 4x4 in afgelegen gebieden lijkt me gewoon niet. Daarnaast komt natuurlijk kijken dat je in Australië ook een relatief grote groep 4x4 enthausiasten hebben die veelal alleen de stijlste heuvel op proberen te rijden, en dan met een relatief lage snelheid de auto op zn dak leggen. Dit soort rollovers zijn vaak niet erg gevaarlijk, maar wel slecht voor de wagen en 'trip enders', dus dat is misschien ook de reden dat je dat vaker hoort.
Extra 'barwork' wordt dan op de auto gezet om te zorgen dat niet al je pannelen krom zijn.

Maar goed, als je de keuze hebt tussen een imperiaal en een rolkooi voor dezelfde prijs, zou ik in ieder geval niet zonder meer voor het imperiaal kiezen, want een rolkooi voegt, net als een veiligheidsgordel, naar mijn mening wel iets toe voor je veiligheid.
Goed, gewicht en dergelijke zijn ook een overweging, maar daar hoeven we nu niet op in te gaan.

Volgens mij hadden de meeste perenties ook een standaard rollbar.

https://www.monash.edu/muarc/archive/ou ... 20rollover.

Landmarcs schreef:
Een eenvoudig imperiaal is veiliger dan een ondeugedelijke "rolkooi" die vooral de imperiaal-functie heeft.
Een ondeugdelijke "rolkooi" kan levensgevaarlijk in de weg zitten mocht je toch rollen, of zelfs maar een gewoon ongeluk krijgen.
De pseudo-rolkooi buizen die verbuigen en/of losbreken zou ik liever vermijden, een ongeval zonder is al lastig genoeg. Een eenvoudig imperiaal raakt hoogstens los omdat het je dakgoot ruïneert ... da's netto een stuk veiliger.

Groeten MarcS

Waarom je denkt dat die rolkooi ondeugdelijk zou zijn is me niet duidelijk. Ontworpen, ingemeten, en gebogen door een autosportbedrijf.
Als je ALLE rolkooien ondeugdelijk vind mag dat natuurlijk. Maar ik denk dat de kooi die ik neer ga zetten niet veel onder gaat doen voor een safety devices kooi. Hij zal door het gebruik van molybdeen buizen alleen wat minder wegen.

Dat die buizen 'zomaar' los zouden breken of verbuigen geloof ik niet. Als je die buizen gewoon netjes last moet je een behoorlijke crash hebben voordat dat voor gaat komen. En alle energie die gebruikt word om zo'n buis te verbuigen/te breken, is energie die niet gebruikt kan worden om je passagierscompartiment in te deuken.

Daarnaast was een imperiaal niet 'off the shelve' beschikbaar voor het type montage wat ik wilde hebben, en de meeste imperialen kosten meer dan wat de hele rolkooi me nu gaat kosten.

Dat je minder kangaroo crashes hebt als het regens is trouwens ook best logisch. Als er water naast de chilboom van een kangaroo ligt hoeft die de weg niet over te steken, terwijl ze op droge momenten juist grotere afstanden af leggen.
Kangaroo's gedragen zich trouwens wel anders dan herten, aangezien kangaroo's geen natuurlijke vijanden hebben hebben ze niet dezelfde 'voorzichtigheid'. Een kangaroo loopt gewoon van A naar B, en heeft niet door dat daar mogelijk auto's etc rondrijden. Maar omdat de bush vaak aan de rand van de weg staat zie je ze gewoon niet aankomen.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jul 2022, 12:57

Het is een illusie dat je na een rol minder kromme panelen of een minder kapotte auto zou hebben. Bij een rol op lage snelheid is 9 van de 10 de body nauwelijks beschadigd zonder kooi.

Mét kooi is 9 van de 10 keer het chassis krom. Net als mensen die een dikke koeienvanger voor op de auto zetten met het waanidee dat dat de auto beschermt; NEE.

Het beschermd de inzittenden en de auto houdt er meestal kromme chassis poten aan over. Bij een Laro zijn de outtriggers niet sterk genoeg om op puntbelasting de hele auto te dragen en die moeten bijna altijd vervangen bij een externe kooi rol.

Dat is niet anekdotisch, noch statistiek, noch geloof maar gewoon ervaring over dik 40 jaar 4x4 rijden en aan die hokken werken. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Jul 2022, 13:13

Edward schreef:Het beschermd de inzittenden en de auto houdt er meestal kromme chassis poten aan over. Bij een Laro zijn de outtriggers niet sterk genoeg om op puntbelasting de hele auto te dragen en die moeten bijna altijd vervangen bij een externe kooi rol.

Inderdaad de bedoeling van een rolkooi. Ik heb nog nergens mogen lezen dat de outriggers vervangen zouden moeten worden, ook niet bij de prefab kooien. Zou ongetwijffeld kunnen, ga ik niet doen.

Edward schreef:Net als mensen die een dikke koeienvanger voor op de auto zetten met het waanidee dat dat de auto beschermt; NEE.

Ik denk dat de meeste australiers het hier met je oneens gaan zijn. Als je een voldoende grote kangaroo raakt met voldoende snelheid is het zeker mogelijk om ondanks de bullbar schade te doen aan je wagen. Maar het idee dat een bullbar je auto niet beschermt impliceert dat het niet uit maakt, of dat je zelfs beter af zou zijn zonder, en dat lijkt me gewoon niet houdbaar.

Goed, we verzanden in dezelfde dynamiek als bij de vorige discussie, en daar heb ik weinig zin in.
Als je alleen maar lijnrecht ingaat op alles wat ik zeg is dit geen nuttig gesprek.
Opmerkingen als "heb je hier al aan gedacht" en "leuk idee maar niet voor mij om X reden" zijn gewoon welkom.
Maar het autoriteitsargument "ik heb 40 jaar ervaring, weet alles, jij niets" heb ik weinig zin in, en land bij mij ook niet.

Rolkooi is besteld, en gaat er komen. Dat jij het een slecht idee vind heb ik niets aan. En dat je het 'beter' over kan laten aan een profesional had ik zelf ook al bedacht, maar ik was niet van plan tonnen tegen die auto aan te gooien en 10 jaar bezig te zijn.
Als je nog tips hebt voor de montage is dat altijd welkom.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jul 2022, 14:22

jbladel schreef:....

Dat mensen in Australië onevenredig 'bang' zijn voor rollovers geloof ik wel hoor. Maar dat het een non-risico zou zijn met een 4x4 in afgelegen gebieden lijkt me gewoon niet. Daarnaast komt natuurlijk kijken dat je in Australië ook een relatief grote groep 4x4 enthausiasten hebben die veelal alleen de stijlste heuvel op proberen te rijden, en dan met een relatief lage snelheid de auto op zn dak leggen. Dit soort rollovers zijn vaak niet erg gevaarlijk, maar wel slecht voor de wagen en 'trip enders', dus dat is misschien ook de reden dat je dat vaker hoort.

Dit was niet mijn boodschap.   Mijn boodschap was dat ze het bijna als een stoer, er bij horend fenomeen beschreven. En dat in de werkelijke wereld de "Roll-Over" niet vaak voorkomt, althans niet bij de alledaagse oplettende mens.

Het is misschien wel vergelijkbaar met wat we in "onze" streken zien na een weekendje stappen: de auto's die tegen een boom eindigen.
Die eenzijdige "tree-meets-car-accidents" zijn dramatisch en vaak fataal, tegelijkertijd is het toch ook de uitzondering wanneer je de gemiddelde oplettende weggebruiker bekijkt.

jbladel schreef:
Edward schreef:Het beschermd de inzittenden en de auto houdt er meestal kromme chassis poten aan over. Bij een Laro zijn de outtriggers niet sterk genoeg om op puntbelasting de hele auto te dragen en die moeten bijna altijd vervangen bij een externe kooi rol.

Inderdaad de bedoeling van een rolkooi. Ik heb nog nergens mogen lezen dat de outriggers vervangen zouden moeten worden, ook niet bij de prefab kooien. Zou ongetwijfeld kunnen, ga ik niet doen.

Misschien is het maar goed dat de Outriggers etc iets meegeven, er moet ergens iets meegeven, zo niet dan kom je als eierstruif uit het wrak. No pun intended: Kijk naar hoe je een ei veilig thuisbrengt: goed ingepakt in een doos die zelf wel meegeeft.

jbladel schreef:
Edward schreef:Net als mensen die een dikke koeienvanger voor op de auto zetten met het waanidee dat dat de auto beschermt; NEE.

Ik denk dat de meeste australiers het hier met je oneens gaan zijn. Als je een voldoende grote kangaroo raakt met voldoende snelheid is het zeker mogelijk om ondanks de bullbar schade te doen aan je wagen. Maar het idee dat een bullbar je auto niet beschermt impliceert dat het niet uit maakt, of dat je zelfs beter af zou zijn zonder, en dat lijkt me gewoon niet houdbaar.

Ook hier had ik een andere boodschap: Als je niet meedoet aan de stoerdoenerij dan is die bullbar vooral voor de "looks".  
Of te wel: rijdt behoudend, rijdt op heelhouden -- doe je dat niet dan kan je beter met een pantserwagen op pad gaan.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Jul 2022, 14:38

Landmarcs schreef:Dit was niet mijn boodschap.   Mijn boodschap was dat ze het bijna als een stoer, er bij horend fenomeen beschreven. En dat in de werkelijke wereld de "Roll-Over" niet vaak voorkomt, althans niet bij de alledaagse oplettende mens.

Het is misschien wel vergelijkbaar met wat we in "onze" streken zien na een weekendje stappen: de auto's die tegen een boom eindigen.
Die eenzijdige "tree-meets-car-accidents" zijn dramatisch en vaak fataal, tegelijkertijd is het toch ook de uitzondering wanneer je de gemiddelde oplettende weggebruiker bekijkt.

Misschien is het maar goed dat de Outriggers etc iets meegeven, er moet ergens iets meegeven, zo niet dan kom je als eierstruif uit het wrak. No pun intended: Kijk naar hoe je een ei veilig thuisbrengt: goed ingepakt in een doos die zelf wel meegeeft.

Ook hier had ik een andere boodschap: Als je niet meedoet aan de stoerdoenerij dan is die bullbar vooral voor de "looks".  
Of te wel: rijdt behoudend, rijdt op heelhouden -- doe je dat niet dan kan je beter met een pantserwagen op pad gaan.

Groeten MarcS

Oooooh, nu snappen wij elkaar! Of ik jou tenminste een beetje beter.

Ja helemaal mee eens, je ziet ook vaak dat Australiers er een handje van hebben om bizarre afstanden af te leggen in een paar dagen, en dat dan zien als 'stoer' ipv risicovol.

Ik ben het wel met je eens hoor, ik denk/hoop dat ik de 'rolkooi' functionaliteit van de rolkooi niet echt nodig ga hebben. Dus zie het inderdaad als een op maat gemaakt imperiaal, dat er ook een beetje stoer uit ziet, en in een onwaarschijnlijk geval hopelijk toch wat veiligheid bied. Maar zeker niet als alternatief voor verstandig rijden :lol:

Wat betreft de bullbar heb je ook gelijk, hoewel ik daar wel íets anders tegen aan kijk dan tegen de rolkooi.
Ik ben gewoon niet perfect, dus een foutje (kangaroo over het hoofd zien of toch net 10km harder rijden dan achteraf verstandig was) ga ik niet uit sluiten. Het zal ook sporadisch voorkomen dat ik in de schemer ga rijden, ofwel omdat ik een afstand/route/obstakel verkeerd ingeschat heb en er langer over doe, ofwel omdat dat ook wel een leuke ervaring kan zijn (mits je het 'redelijk' verstandig doet natuurlijk).

Maar je hebt nóg een bullbar, nóg een rolkooi nodig om een trip door australië te doen. Dat zeggen ze trouwens op het Aulro ook (een standaard defender is plenty capable). Die bullbar (samen met de lier), is gewoon voor de zekerheid, ook omdat ik veel alleen ga reizen, en omkeren niet altijd de meest handige/verstandige/nodige oplossing hoeft te zijn. De rolkooi meer omdat het kan.

Landmarcs schreef:Of te wel: rijdt behoudend, rijdt op heelhouden -- doe je dat niet dan kan je beter met een pantserwagen op pad gaan.

Dit blijft altijd het beste advies, en het enige wat ik daar nog aan toe kan voegen is dat foutjes maken menselijk is, maar dat een foutje als je behouden rijdt een stuk minder heftig is dan een foutje als je onbehouden rijdt :roll:

jbladel

Berichtdoor jbladel » 16 Jan 2023, 14:24

Rolkooi ondertussen gemonteerd, snorkel en zonnepaneel erop, en dan zijn we helemaal klaar.

Afbeelding

Zal tzt wat spannendere foto's zetten op:
viewtopic.php?f=22&p=100549#p100549

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 17 Jan 2023, 09:02

ziet er gewoon stoer uit, en wat je zei als dak drager net zo duur is als deze beschermde buizen, is dit mooier, maar toch een paar opmerkingen, hoop dat je voordat je hem ging maken ook naar de voorwaardes heb gekeken van een fia wedstrijd kooi, wat ik mis bij deze is, staat niet op chassis, geen kruis voor zijdelingse krachten en mis die min 1 buis uit een stuk, is dus goed om 1 x om te rollen maar niet om een aantal x van een berg af te rollen en wil zwijgen als je voorover klapt, na het nemen van een steile helling onderin, bijv, ik schrijf dit om je hier bewust van te maken, wat het ziet gewoon stoer uit, ook nog moet je je realiseren, op de snelweg zul je niet de eerste zijn die na een uitwijk maneuver op zijn kant gaat, dus let een beetje op wat voor een gewichten je op je dak monteert.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 17 Jan 2023, 10:28

pascal110 schreef:hoop dat je voordat je hem ging maken ook naar de voorwaardes heb gekeken van een fia wedstrijd kooi, wat ik mis bij deze is, staat niet op chassis, geen kruis voor zijdelingse krachten en mis die min 1 buis uit een stuk.

Nee helemaal mee eens, kooi voldoet niet aan de FIA voorwaarden, dus is niet geschikt voor de serieuzere autosport.
Een kruis binnenin had de kooi een stuk sterker gemaakt, maar is voor een reisauto niet praktisch. Denk ook dat je met een kruis binnenin serieus moet gaan nedenken over het gebruik van een helm, andere stoelen, en andere gordels. Dat soort buizen wegkoppen is ook niet goed voor de gezondheid natuurlijk. Dat ik geen kruis binnenin heb, is ook de voornaamste reden dat ik een kruis op het dak gelegd hebt. Doet niet hetzelfde natuurlijk, maar maakt de geometrie wel minder vierkant.

Nu moet er wel gezegd worden dat andere ganbare kooien, zoals safety devices, ongeveer dezelfde geometrie gebruiken. Al monteren die inderdaad marginaal dichter bij de chassisladders. De kooi is gebogen door iemand die ook kooien maakt voor de autosport (dus voor auto's die wel aan FIA eisen moeten voldoen). Voornaamste inspiratie was de Safety Devices RBL227 7SSS, met als grootste verschil het verplaatsen van de interne beugel bij de B-Pilaar, naar de buitenkant. Bijkomend voordeel daarvan is dat je geen gaten in je dak hoeft te boren, toch handig als je een redelijk lekvrije auto geniet.

Dat je de min 1 buis uit 1 stuk mist lijkt toch niet helemaal te kloppen, zowel de beugel bij de B, als bij de C-pilaar zijn uit 1 stuk. :lol:

Maar goed, inderdaad, niet denken dat deze rolkooi je onschendbaar maakt. De primaire hoop is dat ik deze auto niet op z'n kant leg, en secundair is het dan maar hopen dat de 'rolkooi' iets doet voor de veiligheid.

Op het dak komt bijna geen gewicht. Een zonnepaneel, en wat rijplaten, en daarmee is de kous wel af. Op de foto uit de vorige post is het moeilijk te zien, maar ik heb ook de daktent een stuk lager achterop de bak gemonteerd dan mogelijk zou zijn met een dakrek. Juist om de gewichtsverdeling zo laag mogelijk te houden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2023, 14:10

pascal110 schreef:.... wat ik mis bij deze is, staat niet op chassis, geen kruis voor zijdelingse krachten .... , is dus goed om 1 x om te rollen maar niet om een aantal x van een berg af te rollen en wil zwijgen als je voorover klapt, na het nemen van een steile helling onderin, bijv, ik schrijf dit om je hier bewust van te maken, wat het ziet gewoon stoer uit, ook nog moet je je realiseren, op de snelweg zul je niet de eerste zijn die na een uitwijk manoeuvre op zijn kant gaat ....

Dat is wat ik ook al eerder zei. De constructie is weliswaar met een kruis op het dak gestabiliseerd maar staat nog steeds op slechts 6 poten die weer op de "RockSlider" staan. Op het moment dat de auto dwars rolt is het de vraag of die 6 poten wel recht blijven. Zodra je doorrolt richting dak worden de poten met een lange macht-arm belast, door het dakkruis wordt die belasting over 6 poten verdeeld maar er zijn geen verticale kruislingse verstevigingen dus is er geen enkele bescherming tegen een aanvankelijk scheluw-trekken waarbij de poten het min of meer een voor een voor de kiezen krijgen. En een koprol over de neus wil je sowieso niet proberen.

Een kruis, of alleen twee / \ schoren, achter de cabine had het geheel een stuk stabieler gemaakt.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 17 Jan 2023, 14:33

Landmarcs schreef:Een kruis, of alleen twee / \ schoren, achter de cabine had het geheel een stuk stabieler gemaakt.

Dit hebben we overwogen, in de vorm van een dwarsbalk achter of in de cabine ter hoogte van de C-pilaar. Maar uiteindelijk zijn we tot de conclussie gekomen dat dit niet praktisch was. Ruimte in de auto is minimaal, dus een kruis of schoren was sowieso niet gelukt (en dan komen we weer op het helm, stoel, riem verhaal). Een dwarsbalk achter de auto langs was een optie geweest, maar dit had dusdanig hoog op de auto gezeten (in ieder geval ruim boven de bak), dat dit naar mijn mening geen significant veiligere kooi opgelevert had.

Ik blijf daarom denk ik bij de belangrijkste conclussies :lol:

Deze kooi is geschikt voor mijn doeleinden, maar hoeft dat voor iemand anders zeker niet te zijn.
Ik ben vrij tevreden over de esthethische veranderingen met deze kooi.
En de auto is (naar waarschijnlijkheid) iets veiliger, en heeft een iets kleinere kans om paneelschade op te lopen, dan standaard.
(het hele, je hebt energie nodig om de kooi te vervormen, die je niet kan gebruiken om het dak te vervormen argument).

Of dit voor iemand anders: genoeg veilig, praktisch, kosteneffectief, of esthethisch wenselijk is; heb ik niet zo veel over te zeggen natuurlijk. :lol:

Mocht ik dit nog eens doen voor een challenge auto of iets dergelijks, zou ik denk ik wel gaan voor 'gewone' stale buis. Iets makkelijker lassen dan chromoly, en ik denk dat je met challenge auto's niet heel veel gaat merken van het verschil in gewicht (in tegenstelling tot race/reis auto's).
Voornaamste uitdaging is denk ik om de kooi netjes op het chassis te krijgen, en dus niet volledig af te steunen op de outriggers. Als je dat écht goed wil doen kom je volgens mij wel uit op een vrij complexe geometrie.

Maar een landrover met een korte wielbasis en bikinitop zou dan ook mijn uitgangspunt zijn denk ik, geen enorme 130 met 2 koelkasten.

In ieder geval een hoop geleerd van dit project!

EDIT:
Landmarcs schreef:Op het moment dat de auto dwars rolt is het de vraag of die 6 poten wel recht blijven. Zodra je doorrolt richting dak worden de poten met een lange macht-arm belast, door het dakkruis wordt die belasting over 6 poten verdeeld maar er zijn geen verticale kruislingse verstevigingen dus is er geen enkele bescherming tegen een aanvankelijk scheluw-trekken waarbij de poten het min of meer een voor een voor de kiezen krijgen.
Groeten MarcS

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik inderdaad niet verwacht dat de 6 poten recht blijven als ik écht flink over de kop ga, daar is de buis in deze constructie te flexibel voor. Maar de grond zal in ieder geval minder ver de kabine inkomen dan zonder die buizen.

Terug naar “Techniek”