Landmarcs schreef:Tegen geloof is weinig opgewassen.
Mijn bron vertelde dat "iedereen" het over "Roll-Overs" had en dat de praktijk een heel andere was. Bedenk dat een arts in de lege gebieden in West-Australië heel wat kilometers maakt.
PS Statistieken zijn altijd waar en vaak leugens. Zo zijn Franse binnenwegen levensgevaarlijk, vaak is daar drankmisbruik en jeugdige overmoed in het spel. Kijk je dan beter dan zijn ongelukken die gebeuren laat in de nacht op wegen waar jij en ik niet rijden, of indien wel rustig omdat we niet denken iedere bocht te kennen ... het zijn dan ook vooral eenzijdige ongelukken en veelal niet ver van huis. Je kan deze statistiek ook anders lezen: "hoe verder van huis, hoe veiliger het is".
Tsja, statistiek zegt inderdaad dat kinderen met lange armen slimmer zijn, maar dat dat geen bewijs is voor een causaal verband is statestiek 101.
Gelukkig is het artikel waar ik aan refereer peer reviewed, dus de conclussies die daar getrokken worden kun je accepteren als redelijk accuraat. Daarnaast is de ervaring van jou bron natuurlijk anecdotisch, dus in het beste geval kunnen we alleen maar zeggen dat we beide geen idee hebben. Maar iedereen mag zelf natuurlijk geloven wat ze willen.
Het klopt geloof ik wel dat rollovers veel minder voorkomen dan andere crashes, maar wanneer ze voorkomen zijn ze wel behoorlijk heftig. Wat dus zorgt voor een relatief hoge representatie in de 'dodelijke ongelukken' categorie.
Dat mensen in Australië onevenredig 'bang' zijn voor rollovers geloof ik wel hoor. Maar dat het een non-risico zou zijn met een 4x4 in afgelegen gebieden lijkt me gewoon niet. Daarnaast komt natuurlijk kijken dat je in Australië ook een relatief grote groep 4x4 enthausiasten hebben die veelal alleen de stijlste heuvel op proberen te rijden, en dan met een relatief lage snelheid de auto op zn dak leggen. Dit soort rollovers zijn vaak niet erg gevaarlijk, maar wel slecht voor de wagen en 'trip enders', dus dat is misschien ook de reden dat je dat vaker hoort.
Extra 'barwork' wordt dan op de auto gezet om te zorgen dat niet al je pannelen krom zijn.
Maar goed, als je de keuze hebt tussen een imperiaal en een rolkooi voor dezelfde prijs, zou ik in ieder geval niet zonder meer voor het imperiaal kiezen, want een rolkooi voegt, net als een veiligheidsgordel, naar mijn mening wel iets toe voor je veiligheid.
Goed, gewicht en dergelijke zijn ook een overweging, maar daar hoeven we nu niet op in te gaan.
Volgens mij hadden de meeste perenties ook een standaard rollbar.
https://www.monash.edu/muarc/archive/ou ... 20rollover.
Landmarcs schreef:
Een eenvoudig imperiaal is veiliger dan een ondeugedelijke "rolkooi" die vooral de imperiaal-functie heeft.
Een ondeugdelijke "rolkooi" kan levensgevaarlijk in de weg zitten mocht je toch rollen, of zelfs maar een gewoon ongeluk krijgen.
De pseudo-rolkooi buizen die verbuigen en/of losbreken zou ik liever vermijden, een ongeval zonder is al lastig genoeg. Een eenvoudig imperiaal raakt hoogstens los omdat het je dakgoot ruïneert ... da's netto een stuk veiliger.
Groeten MarcS
Waarom je denkt dat die rolkooi ondeugdelijk zou zijn is me niet duidelijk. Ontworpen, ingemeten, en gebogen door een autosportbedrijf.
Als je ALLE rolkooien ondeugdelijk vind mag dat natuurlijk. Maar ik denk dat de kooi die ik neer ga zetten niet veel onder gaat doen voor een safety devices kooi. Hij zal door het gebruik van molybdeen buizen alleen wat minder wegen.
Dat die buizen 'zomaar' los zouden breken of verbuigen geloof ik niet. Als je die buizen gewoon netjes last moet je een behoorlijke crash hebben voordat dat voor gaat komen. En alle energie die gebruikt word om zo'n buis te verbuigen/te breken, is energie die niet gebruikt kan worden om je passagierscompartiment in te deuken.
Daarnaast was een imperiaal niet 'off the shelve' beschikbaar voor het type montage wat ik wilde hebben, en de meeste imperialen kosten meer dan wat de hele rolkooi me nu gaat kosten.
Dat je minder kangaroo crashes hebt als het regens is trouwens ook best logisch. Als er water naast de chilboom van een kangaroo ligt hoeft die de weg niet over te steken, terwijl ze op droge momenten juist grotere afstanden af leggen.
Kangaroo's gedragen zich trouwens wel anders dan herten, aangezien kangaroo's geen natuurlijke vijanden hebben hebben ze niet dezelfde 'voorzichtigheid'. Een kangaroo loopt gewoon van A naar B, en heeft niet door dat daar mogelijk auto's etc rondrijden. Maar omdat de bush vaak aan de rand van de weg staat zie je ze gewoon niet aankomen.