Defender 130 Rolkooien

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jbladel

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor jbladel » 16 Apr 2022, 22:46

Het wordt 255/85 :)

Maar ik denk dat ik wel een oplossing heb om de tweede band ook achter in de bak te krijgen.
Ben het met je eens dat een band voorop kan helpen tegen kangaroo’s. Maar nog maar even achter de oren krabben of ik het de afweging waard vind
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Apr 2022, 09:12

jbladel schreef:Ben het met je eens dat een band voorop kan helpen tegen kangaroo’s. Maar nog maar even achter de oren krabben of ik het de afweging waard vind

't Is denkelijk een kleinere investering, en bovendien eenvoudig reversibel, iets wat je van een rolkooi niet kan zeggen: Het is niet alleen die kooi maar ook allerlei gaten in de carrosserie.
Het wordt 255/85 :)

Daarmee heb je nog weer een paar cm extra Kangaroo-bescherming.   :idea:
Je kan buiten de Kangaroo-regionen de band ook achterin wegstouwen, dat geeft weer wat uitzicht.
Overigens wordt er wel gesuggereerd dat een band voorop óók helpt tegen steentjes tegen de voorruit.

Groeten MarcS

PS   Wat zijn de ervaringen mbt gefluit en/of wind-geraas van een rolkooi ?  Is het ook een effectieve snelheidsremmer ?

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Apr 2022, 12:54

Als je een Td5 hebt kan een band simpel zat op de kap. Bij een Puma heb je een drager nodig maar die kan dan wel weer zonder extra gaten gemonteerd. Op de Puma neemt een band wel veel zicht weg als je echt off road zou gaan.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Apr 2022, 14:19

Op mijn 300 Tdi heb ik een reservewiel op de motorkap liggen (een 7.50R16). En die neemt wel wat zicht weg vlak voor de auto. Je moet altijd wat verder vooruit kijken.
Verder geleid die band de luchtstroom over de motorkap.
Met mistig weer (of motregen) krijg je de waterdruppeltjes hoofdzakelijk (bovenaan) op de buitenhoeken van de voorruit. En hetzelfde gebeurt met vliegjes etc. dus je hoeft minder vaak (of niet) te wissen.

Groet,

Erik.

p.s. De motorkap openen vraagt (bijna) twee man, d.w.z. eentje om te ontgrendelen en de ander om dan de kap op te beuren. Voor het ontgrendelen heb ik een hulpstukje gemaakt zodat ik de motorkap alleen kan openen.
Zelfs met (de origineel LR) extra versteviging onder het metalen frame van de motorkap van de 300 Tdi heeft de motorkap de neiging om door te buigen.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Apr 2022, 17:46

Edward schreef:Als je een Td5 hebt kan een band simpel zat op de kap. Bij een Puma heb je een drager nodig maar die kan dan wel weer zonder extra gaten gemonteerd. Op de Puma neemt een band wel veel zicht weg als je echt off road zou gaan.

Ik heb altijd begrepen dat bij de Td5 er geen ruimte onder de motorkap is voor een verstevigingsframe, daarom zijn er alternatieve oplossingen met een extra aluminium-plaat boven en onder. Bij de "Puma" motorkap zou je een versteviging onder de bult kunnen maken, er is als er geen "Puma" onder zit ruimte genoeg. De band ligt dan op de bult, maar verder vrij van de motorkap.

Ik heb het bij Eriks 300Tdi gechecked: het valt mee qua uitzicht, alleen het uitzicht naar rechtsvoor is wat beperkt, een dikkere band maakt het weinig "erger", je moet sowieso dit stukje rechtsvoor met wat vooruitziende blik in je opnemen.

Groeten MarcS

PS Wellicht een gasveer onder de motorkap monteren. Of het nu een smalle of een brede band is (de ouderwetse 7.5x16, met dik rubber en binnenband zit gauw op 32 kilo, een tubeless HD-velg met 235/85x16 is maar een paar kilo extra).

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Apr 2022, 20:28

Ik heb een 130 gehad met een 255 op de kap en bij off road is het meer dan een beetje zicht dat je mist. Ik vond het op straat al vervelend genoeg.

Voordat ik naar Grün ging heb ik een reserveband op de kap van een 130 Td5 gelegd en die ligt er nog op. Zonder aanpassingen. Da's pas 17 jaar dus het moet zich nog bewijzen.
Edward van Vugt

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Apr 2022, 00:12

Edward schreef:Da's pas 17 jaar dus het moet zich nog bewijzen.

Bij de 300 Tdi ligt die band (met originele bevestiging) nu 24 jaar op de motorkap te schudden (op slechte wegen), maar geknikt is de motorkap nog niet.

Groet,

Erik.

p.s. Er hing ook een reservewiel aan de achterdeur, maar na het frame van de achterdeur tot twee maal toe gelast te hebben, heb ik een speciale reservewieldrager gemonteerd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jbladel

Berichtdoor jbladel » 18 Apr 2022, 09:39

Kijk dat is allemaal zeeeer nuttige info! Ontzettend bedankt voor de reacties!

De extra band op de motorkap heb ik ook wel zwaar overwogen.
Maar kwam ook tot dezelfde conclusie als Edward en Erik. 255 is net te dik op de kap, en je hebt een behoorlijke kans dat dat Australische wasboord echt funest is voor die constructie.

Ik heb er bij de hcpu nu een achter in de bak staan, achter de achteras (dus niet helemaal optimaal). De tweede kan ik denk ik goed kwijt in de bak tussen de twee wiel bakken, dus perfect boven de as.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

jbladel

Berichtdoor jbladel » 03 Mei 2022, 14:40

Ron63 schreef:Zoals Edward reeds melde kan J. het beste een keer afspreken bij https://www.barten4x4.nl , die kunnen alles vertellen over gewichten en mogelijkheden.

Had stiekem eerst Safety Devices zelf eens gemaild, maar die hadden geen ruimte / interesse om een custom rek voor een tent te bouwen.
Dus vandaag maar eens een mailtje gestuurd richting barten.

In het ergste geval moeten ik en paps aan de slag met een lascursus.

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Mei 2022, 16:07

jbladel schreef:In het ergste geval moeten ik en paps aan de slag met een lascursus.

Daar ben je er niet mee. Ook een cursus meten, pijp buigen. Dan een lasapparaat, buigmachine, pomp of pers. Machine of tool om pijpen uit te kepen in de benodigde ronding onder de juiste hoek. Wat boormachines en zaagmachines om eea mee af te korten, slijp en schuurmachines om het netjes te maken. En vast nog wel meer.

Ow ja, en een werkplaats. En een grote oud ijzer bak voor de mislukte eerste twee exemplaren.

Gewoon Joop zo'n ding laten maken is voordeliger. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”