Defender 130 Rolkooien

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jun 2022, 20:02

jbladel schreef:Het idee dat je hoofd rondom de B pilaar zou blijven steken is geloof ik ook een niet correct, als je naar een crashtest kijkt zie je dat de gordels meegeven. Dat moet ook, anders blijft er van je ribben niets over.

Rollen is heel iets anders als crashen ...
Bij het rollen moet je vooral hopen dat je hoofd niet ter hoogte van de slaap te hard door de B-stijl wordt geraakt.

Verder weet ik maar al te goed dat een Defender niet veilig is ... als je voor de veiligheid aan een rolkooi denkt voor een ander gebruik als het extreme trial gebruik dan kan je denk ik beter naar een andere veiliger auto uitkijken, en/of iets doen aan je rijstijl.   Als je niet te hard rijdt hoef je je niet te redden met de Eland-proef*.   Elanden of Kangaroo's hebben geen crashtest of rolkooi nodig omdat zij met een gepaste snelheid door de wereld gaan.
  *  Het maar zo met een hogere snelheid rollen is niet zelden het gevolg van de Eland-proef of een vergelijkbaar uitwijk-manoeuvre.

O ja, als je de Defender voor vakantie, of een wereldreis gebruikt ... probeer er dan ook vakantie van te maken, onthaasten en ontmoeten zijn de enige zaken die dan echt "moeten" (ik moet dat ook zelf wakker houden, het vraagt soms om een reset).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor Edward » 01 Jun 2022, 22:46

Wil je rollen dan is een helm effectiever dan een rolkooi. Maat van me is driemaal over de kop de duiden in Marokko afgerold en die heeft nog steeds last van hersenletsel. Gaat ook nooit meer weg volgens de specialist.

Idd geen rolkooi maar ook niet echt vervorming bij de b stijl. Heet de zaak stond scheef op het chassis maar niet echt ingedeukt. Het letsel is van twee maal een dikke klap tegen de stijl of het dak.

Ik blijf erbij dat een rolkooi schijnveiligheid bied en dat het alleen zinvolle accessoire is als je rally's rijdt op extreem hoge snelheid .

Ieder z'n ding. Wil je veilig rijden dan is een Defender niet de juiste jeuze. :roll: :roll:

Overigens zag mijn D2 er net zo uit als die van Marc na een rol. :lol: :lol: De Range Rover P38 zag er nie veel beter uit. Qua reparatie is een Defender dan weer de best reparabele van de drie.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jun 2022, 17:08

Edward schreef:Wil je rollen dan is een helm effectiever dan een rolkooi. Maat van me is driemaal over de kop de duiden in Marokko afgerold en die heeft nog steeds last van hersenletsel. Gaat ook nooit meer weg volgens de specialist.

Idd geen rolkooi maar ook niet echt vervorming bij de b stijl. Heel de zaak stond scheef op het chassis maar niet echt ingedeukt. Het letsel is van twee maal een dikke klap tegen de stijl of het dak.

Ik blijf erbij dat een rolkooi schijnveiligheid bied en dat het alleen zinvolle accessoire is als je rally's rijdt op extreem hoge snelheid .

Ieder z'n ding. Wil je veilig rijden dan is een Defender niet de juiste jeuze. :roll: :roll:

Overigens zag mijn D2 er net zo uit als die van Marc na een rol. :lol: :lol: De Range Rover P38 zag er nie veel beter uit. Qua reparatie is een Defender dan weer de best reparabele van de drie.....

En ... als het je om je overlevingskansen in de binnenlanden van Australië gaat dan heb je denk ik meer aan de werkelijk passieve bescherming, dwz die zaken die maken dat je auto kan blijven rijden.   Stuurstang-beschermplaat, voor-differentieel-beschermer, spoorstang-beschermer, en eventueel nog een ski-differentieel-beschermer achter bijvoorbeeld.   Of extra gaas voor de radiator.

Groeten MarcS

jbladel
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor jbladel » 04 Jun 2022, 18:52

Landmarcs schreef:En ... als het je om je overlevingskansen in de binnenlanden van Australië gaat dan heb je denk ik meer aan de werkelijk passieve bescherming, dwz die zaken die maken dat je auto kan blijven rijden.   Stuurstang-beschermplaat, voor-differentieel-beschermer, spoorstang-beschermer, en eventueel nog een ski-differentieel-beschermer achter bijvoorbeeld.   Of extra gaas voor de radiator.

Groeten MarcS


Afbeelding

Stuurstangplaat zit er al op, differentieel beschermers gaan er ook komen, en koplampbescherming / grotere bullbar staan ook op het lijstje.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor Edward » 04 Jun 2022, 20:12

Landmarcs schreef:En ... als het je om je overlevingskansen in de binnenlanden van Australië gaat dan heb je denk ik meer aan de werkelijk passieve bescherming, dwz die zaken die maken dat je auto kan blijven rijden.  
Groeten MarcS



De beste bescherming is aanpassing van de rijstijl op de omstandigheden. Als ik lees dat je op hoge snelheid diff lock aan ingeschakeld moet houden om grip te houden dan heb ik daar de meeste bedenkingen..... :shock: :shock:

Het beste advies in deze is denk ik: neem vooral contact op met https://www.adventureevents.nl/ voor een gedegen cursus. Want ik heb inmiddels zoveel onzin lang zien komen dat Richard er nog een hele kluif aan zal hebben. :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor jbladel » 04 Jun 2022, 20:18

Edward schreef:De beste bescherming is aanpassing van de rijstijl op de omstandigheden. Als ik lees dat je op hoge snelheid diff lock aan ingeschakeld moet houden om grip te houden dan heb ik daar de meeste bedenkingen..... :shock: :shock:


Dat is geloof ik niet wat ik zei, ik stelde dat op 'hoge' snelheid, je veiliger bent met difflock dan zonder difflock.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jun 2022, 08:50

jbladel schreef:
Edward schreef:De beste bescherming is aanpassing van de rijstijl op de omstandigheden. Als ik lees dat je op hoge snelheid diff lock aan ingeschakeld moet houden om grip te houden dan heb ik daar de meeste bedenkingen..... :shock: :shock:

Dat is geloof ik niet wat ik zei, ik stelde dat op 'hoge' snelheid, je veiliger bent met difflock dan zonder difflock.

En deze stelling van jouw is dus niet juist!

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Dennis Schoonen
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 Dec 2009, 21:36

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor Dennis Schoonen » 12 Jun 2022, 19:07

Hoi,

we reisden twee keer in Australië. 2 maand oost, 2 maand west. Met een gehuurde defender.
Ik zou zorgen dat de basis puik is. Koeling, juiste olie en goede schokdempers (die kunnen behoorlijk warm worden).
Qua bescherming is een goede bullbar een vereiste. Voorkomt veel schade bij aanrijding wild.
Voorkomen is beter dan genezen; niet rijden in donker en altijd defensief rijden (vooral na regen, dat trekt dieren aan ivm plassen op weg).
Tenslotte zorg voor een satelliettelefoon (goede ervaring met https://safesat.nl/), brandblusser en een goede compressor (om banden weer op spanning te zetten na ritjes in zwaar zand). Licht reizen is een pre, ik zou de rolkooi dan ook niet bovenaan de lijst zetten.

Wij willen ook nog een keertje terug, binnen 1 a 2 jaar. Dan met eigen disco 1. Als je info/ ervaringen hebt met verschepen, graag!

Veel reisplezier.

groeten Dennis

jbladel
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor jbladel » 12 Jun 2022, 19:15

Dennis Schoonen schreef:Hoi,

we reisden twee keer in Australië. 2 maand oost, 2 maand west. Met een gehuurde defender.
Ik zou zorgen dat de basis puik is. Koeling, juiste olie en goede schokdempers (die kunnen behoorlijk warm worden).
Qua bescherming is een goede bullbar een vereiste. Voorkomt veel schade bij aanrijding wild.
Voorkomen is beter dan genezen; niet rijden in donker en altijd defensief rijden (vooral na regen, dat trekt dieren aan ivm plassen op weg).
Tenslotte zorg voor een satelliettelefoon (goede ervaring met https://safesat.nl/), brandblusser en een goede compressor (om banden weer op spanning te zetten na ritjes in zwaar zand). Licht reizen is een pre, ik zou de rolkooi dan ook niet bovenaan de lijst zetten.

Wij willen ook nog een keertje terug, binnen 1 a 2 jaar. Dan met eigen disco 1. Als je info/ ervaringen hebt met verschepen, graag!

Veel reisplezier.

groeten Dennis


Ha Dennis,

Dank voor de reactie! Altijd leuk om de ervaring van anderen te lezen. Voor het verschepen pak ik een blad uit het boekje van grizzlynbearoverland.
Carnet de passage, broker in australie, en veel schrobben, en volgens mij komt het dan al snel goed.
https://www.youtube.com/watch?v=GZcePEK ... arOverland

Met betrekking tot licht reizen ben ik het met je eens. Dit is een van de voornaamste redenen dat ik voor een 130 ipv een 5 deurs 110 gegaan ben. Kan meer gewicht dragen, en je kan het gewicht wat makkelijker lager op de wagen kwijt. Een rolkooi is een compromis, en zeker niet voor iedereen de juiste keus. Maar bij mij vervangt hij ook het roofrack, dus via die weg kan ik het voor mijzelf verantwoorden.

Hoe heb jij de 'standaard' koeling van de defender ervaren? Is dat voldoende, of hebben de meeste wel grotere intercoolers, EGT sensoren, en dat soort ongein?

Ik meen gelezen te hebben dat de 'ROW" defenders in tegenstelling tot onze nederlandse variant wel een oliekoeler voor de versnellingsbak hebben.

Maar belangrijker nog, waar ben je allemaal geweest! Wat zijn de plekken om écht niet te missen?
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

jbladel
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor jbladel » 12 Jun 2022, 19:47

Voor het verschepen:

https://www.youtube.com/watch?v=UWeEpjx ... neWayNorth

Je kan het dus redelijk bont maken voordat je in de problemen komt
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten