Defender 130 Rolkooien

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jbladel

Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor jbladel » 13 Apr 2022, 14:16

Ik wil met de defender 130 dus tenminste een jaartje australie door.
Dat rondlopend wild daar een gevaar vormt voor de auto, mag duidelijk zijn.
Maar in tegenstelling tot de naam, zijn koe vangers niet écht goed in koeien vangen ;)

De geldende regel is dan ook dat je bij alles ter grote van of kleiner dan een hert op de rem staat (en doorrijdt), maar dat je stieren beter wel kan ontwijken. Goed, dat is niet de discussie!

Maar lang verhaal kort, ik hoop echt van harte dat het niet gebeurd, maar het is niet ondenkbaar dat je een keer op de kop beland.
Ik zag dat er jaren geleden al uitvoerig is besproken wat de mentale gevolgen zijn van de rolkooi (illusie van veiligheid, en dat mensen dan onveiliger gaan rijden), dus die hoeven we niet te herhalen.

Ik ben met name benieuwd naar wat de rolkooien wegen, in hoeverre dat effect heeft op rijgedrag en zicht, en wat mensen denken over intern vs externe kooi.
Zijn er 130 bezitters die ervaring hebben met de verschillende safetydevices rolkooien?
Zijn er plekken waar ik moet kijken buiten safetydevices?
En zijn er mensen die weten waar ik zo'n ding eventueel tweedekans kan vinden?

Voor SD refereer ik aan deze catalogus:
http://safetydevices.be/catalogus%20interactief.pdf

Ik zit te tobben tussen de RBL075 (half intern half externe kooi) (pagina 28)
en de RBL227 (volledig extern met 1 interne hoop) (pagina 29)

Voordeel van de 75 is dat je vrij makkelijk wat interne opbergruimte vast kan maken, en dat die wat goedkoper is. Maar is deze kooi ook lichter?
Voordeel van de 227 is dat je een extern frame voor de kuip er makkelijker aan vast maakt, en eventueel nog wat op het dak kan leggen (zonnepaneeltje ofzo), maar hij is wel weer een tikkie duurder.

Nog even twee plaatjes ter illustratie:
Afbeelding
Afbeelding

Oja, voorkeur qua styling zal niet doorslaggevend zijn, maar ben wel benieuwd naar meningen :)
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2022, 15:30

jbladel schreef:...
De geldende regel is dan ook dat je bij alles ter grote van of kleiner dan een hert op de rem staat (en doorrijdt), maar dat je stieren beter wel kan ontwijken. ....

Toch wat discussie:
Ik denk dat je ook bij een stier beter eerst heel stevig op de rem gaat staan.
Reed je zacht genoeg dan kan je daarna altijd nog kijken of je je uit de voeten moet maken omdat het een over-agressieve stier betreft.
Reed je vlot dan is eerst stevig afremmen verstandiger.   Eerst uitwijken gaat gemakkelijk fout ... een LandRover is niet gemaakt voor de Eland-proef.   Eerst remmen heeft daarbij ook nog eens als voordeel dat je iets meer tijd krijgt om je eerste plan in (her)overweging te nemen, op basis van de eerste impuls uitwijken is niet altijd de beste keus (je loopt het risico een nare zwieper te maken, en als het je dan al lukt de auto weer onder controle te krijgen dan snel je nog steeds op het gevaar af.).

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 13 Apr 2022, 15:45

Landmarcs schreef:Ik denk dat je ook bij een stier beter eerst heel stevig op de rem gaat staan.
Groeten MarcS

100% gelijk mark, altijd eerst zo hard mogelijk remmen, en het stuur rechthouden. En als het beest groter is dan een hert, pas op het allerlaatste moment uitwijken. Het verstandigste is natuurlijk om ervoor te zorgen dat je niet in een situatie komt waarbij je niet op tijd kan stoppen. Maar niemand is perfect.

Het 'vervelende' van australië is dat veel van de verharde wegen wat verhoogd zijn (ivm water). Dus als je van de weg afraakt ga je geheid over de kop.

Edit: bij gravel wegen heb je meestal ook een hoopje langs de kant van de weg, wat je ook zeker niet wilt raken
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

conny

Berichtdoor conny » 14 Apr 2022, 11:06

Die eerste lijkt me voldoende; het beschermt de ruimte waar jij zit. Ga eens kijken bij De Krim; daar staan allerlei wrakken van defenders en dan kun je zien wat een frontaaltje of een keer buitelen doet met zo'n ding. :shock:
Het is vergelijkbaar met een cola-blikje qua steveigheid.

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Apr 2022, 11:24

Die eerste foto is een showkooi. Net zoals JLR die op de 90's V8 zette. Dat stukje naar achter doet weinig.

Neem even contact op met Joop Barten, die heeft er meer gemaakt, gemonteerd en aangepast dan iedereen hier bij elkaar er plaatjes van gezien heeft.

Ik hoor vaak dat een Defender zo slecht en zwak is. Maar Marc heeft ermee op z'n zij of dak gelegen en stapte zo uit. Wij zijn op Mammut 5x over de kop van de berge gerold en stapten zo uit. (chassis was zelfs nog heel, take off body in UK gekocht en drie waken later naar Fūrstenau geweest) Juist het in elkaar zakken van de constructie eet de meeste impact energie op.......

De kans dat je ,met 150km/u aan het rollen komt is vrijwel nihil........ Ik heb met 40 km/u m'n Range omgerold en die a stijlen waren ook krom. Gelukkig maar.......

Ben ooit met 20km/u tegen een vrachtwagen gebotst die de (blinde) bocht afsneed, da deed echt pijn want ik zat op een trekker. Die geeft niks mee en dus bij jij de kreukelzone.

Dat is ook het nadeel van een koeienvanger. Plaatwerk redelijk ongeschonden, chassis krom. Te vaak een hele voorkant aan een chassis kmoeten lassen omdat de bumpert niet genoeg meegaf. En als je al iets voor de auto krijgt: NOOIT uitwijken! Vol remmen en recht erop klappen is altijd beter voor je eigen veiligheid en die vd auto! Een LaRo is leuk maar totaal ongeschikt voor de Eland proef.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 14 Apr 2022, 11:50

Ik zou mijn veiligheid zoeken in een 100% wielophanging, wasbord wegen zijn er in overvloed dus kans op van de weg afdribbelen is dan aanwezig (vaak veroorzaakt door snelheid en verkeerde bandenspanning)

Groet Ron

Ps: in de 1½ week dat ik daar was heb ik overigens geen 4wd met rolkooi gezien.
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Apr 2022, 12:18

Edward schreef:Ik hoor vaak dat een Defender zo slecht en zwak is. Maar Marc heeft ermee op z'n zij of dak gelegen en stapte zo uit.

De omstandigheden waren relatief gunstig: geen hoge snelheid, na eerst een 180º (hand-brake-parking maar dan zonder hand-brake) was er natuurlijk heel wat kinetische energie verwerkt ... en vervolgens een rustige rol en een landing in een deels met sneeuw gevulde greppel.   De stevige (bevroren) greppelrand was denk ik de stevigste douw en die drukte dus het dak in en het voor-raam (dus het raamwerk) stuk. Ik was heel blij niet 5x over een talud te rollen, is denk dat ik dan toch minder vrolijk naar buiten was gekropen.

Qua landingsvlak zou je misschien meer hebben aan een grote, speciaal pas gemaakte en netjes bijpassend gekromde traanplaat boven je hoofd. Ik vrees bij zo'n buizen kooi enerzijds de schok die die doorgeeft aan de rest van de auto en anderzijds het moment dat die buizen dan uiteindelijk wél meegeven ... daarna kruip je echt niet meer makkelijk uit het wrak, met wat pech moet je wachten op een heel zware hydraulische pers om weer levensruimte te maken.

En dan een heel andere invalshoek: Je ziet hoegenaamd nooit leger LandRovers met een rolkooi, hoogstens iets rolkooi-achtigs op auto's die open rijden. Nu kijkt men in het leger misschien iets anders tegen een mensenleven aan, maar ze doen ook de gekste dingen met hun 4x4's.

Groeten MarcS

PS   Zelfs de beste veiligheidsvoorzieningen (ik denk aan de bekende Zweedse automobielen) zijn onvoldoende wanneer je met een wat hogere snelheid ineens een Eland voor de auto hebt ... daar helpt geen kooi aan, dan komt er in één klap honderden kilo's rauw vlees naar binnen.

Route verglassée.jpg
Wat een bescheiden duw op een glad wegdek teweeg kan brengen

Ingedeukt dak.jpg
De belangrijkste deuken komen overeen met de greppel-randen

LandRover 130 - militaire.jpg
Geen rolkooi, wel allerlei andere militaire modificaties

jbladel

Berichtdoor jbladel » 14 Apr 2022, 16:51

Allemaal geen slechte punten. Wat betreft koeienvangers, kreukelzones etc, ben ik het wel met jullie eens.
In australië zie je inderdaad niet veel mensen met kooien, maar daar zie je sowieso in verhouding veel minder defenders, en behoorlijk wat patrols / landcruisers die een rollover wat beter overleven.

Maar ik denk dat ik een goede 90% van de gevallen een rolkooi + koevanger veiliger is dan zonder rolkooi + koevanger, dus ik denk dat ik er toch een op ga schroeven.

Had iemand enige idee qua gewichten, en voorkeur voor intern vs extern?

conny schreef:Die eerste lijkt me voldoende; het beschermt de ruimte waar jij zit.

Dat denk ik ook, deze variant zie je verreweg ook het meeste (de externe wordt veel vaker geleverd met de achterstukken, en staat niet eens los op de website van safety devices). Maar ik vraag me toch af in hoeverre die interne buizen achter onhandig zijn (ook voor passagiers).
Daarnaast zat ik er wel aan te denken om mijn 'bed rack (vs term)' aka een verlaagd roofrack voor de tent, vast te maken aan de rolkooi.

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Apr 2022, 17:35

In en 130 heb je zo geen ruimte, dus een externe is altijd praktischer. Daar kan ook simpel een roofrack op oid wat anders je dak sloopt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Apr 2022, 21:39

Edward schreef:In een 130 heb je zo geen ruimte, dus een externe is altijd praktischer. Daar kan ook simpel een roofrack op oid wat anders je dak sloopt.

Op het moment dat de rolkooi zijn naam waarmaakt ben je bovendien blij als er geen buizen door het interieur lopen. Zit je naast zo'n buis en maakt de auto een rol dan rol je mee (want je zit in de veiligheidsgordel, zit je niet in de gordel dan ben je sowieso geradbraakt) dan loop je een gereed risico dat je toch ook nog eens onaangenaam botst met die interne buizen, je hoofd bijv zin nogal los op de romp, schouders en heupen zitten wel vast maar hebben weer een lastige breedte.   In moderne luxe auto's hebben ze een waaier aan airbags, ook diverse airbags die voorkomen dat je tegen dakranden, deurstijlen etc opbotst, een Defender heeft dat allemaal niet, dus wil je geen extra buizen.

En dan verder: Al die extra kilo's op het dak maken ook de kans op een roll-over weer groter.
In mijn ogen is misschien wel het beste argument vóór een (volledige) buiten-kooi dat je dan geen roof-rack nodig hebt, en dat die kooi vele malen degelijker is als welk dakgoot-roof-rack dan ook.

Groeten MarcS

PS   Mijn militaire vergelijking zie ik niet terug.   Je ziet eigenlijk nooit een rol-kooi op een militaire Defender terwijl er genoeg militaire Defenders "gerolled" en gemold worden.

Terug naar “Techniek”