Dat rondlopend wild daar een gevaar vormt voor de auto, mag duidelijk zijn.
Maar in tegenstelling tot de naam, zijn koe vangers niet écht goed in koeien vangen
De geldende regel is dan ook dat je bij alles ter grote van of kleiner dan een hert op de rem staat (en doorrijdt), maar dat je stieren beter wel kan ontwijken. Goed, dat is niet de discussie!
Maar lang verhaal kort, ik hoop echt van harte dat het niet gebeurd, maar het is niet ondenkbaar dat je een keer op de kop beland.
Ik zag dat er jaren geleden al uitvoerig is besproken wat de mentale gevolgen zijn van de rolkooi (illusie van veiligheid, en dat mensen dan onveiliger gaan rijden), dus die hoeven we niet te herhalen.
Ik ben met name benieuwd naar wat de rolkooien wegen, in hoeverre dat effect heeft op rijgedrag en zicht, en wat mensen denken over intern vs externe kooi.
Zijn er 130 bezitters die ervaring hebben met de verschillende safetydevices rolkooien?
Zijn er plekken waar ik moet kijken buiten safetydevices?
En zijn er mensen die weten waar ik zo'n ding eventueel tweedekans kan vinden?
Voor SD refereer ik aan deze catalogus:
http://safetydevices.be/catalogus%20interactief.pdf
Ik zit te tobben tussen de RBL075 (half intern half externe kooi) (pagina 28)
en de RBL227 (volledig extern met 1 interne hoop) (pagina 29)
Voordeel van de 75 is dat je vrij makkelijk wat interne opbergruimte vast kan maken, en dat die wat goedkoper is. Maar is deze kooi ook lichter?
Voordeel van de 227 is dat je een extern frame voor de kuip er makkelijker aan vast maakt, en eventueel nog wat op het dak kan leggen (zonnepaneeltje ofzo), maar hij is wel weer een tikkie duurder.
Nog even twee plaatjes ter illustratie:

Oja, voorkeur qua styling zal niet doorslaggevend zijn, maar ben wel benieuwd naar meningen