Defender 130 Rolkooien

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2023, 17:02

jbladel schreef:
Landmarcs schreef:Op het moment dat de auto dwars rolt is het de vraag of die 6 poten wel recht blijven. Zodra je doorrolt richting dak worden de poten met een lange macht-arm belast, door het dakkruis wordt die belasting over 6 poten verdeeld maar er zijn geen verticale kruislingse verstevigingen dus is er geen enkele bescherming tegen een aanvankelijk scheluw-trekken waarbij de poten het min of meer een voor een voor de kiezen krijgen.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik inderdaad niet verwacht dat de 6 poten recht blijven als ik écht flink over de kop ga, daar is de buis in deze constructie te flexibel voor. Maar de grond zal in ieder geval minder ver de cabine inkomen dan zonder die buizen.

Ik hoop voor je dat je dit nooit gaat uitproberen.   Mocht deze hoop niet uitkomen, dan hoop ik voor je dat je gelijk krijgt ... ik vrees graag het ergste* en ik vrees daarbij dat de poten dan niet alleen niet rechtop blijven maar ook "niet recht" dwz dat ze ook nog zullen knakken.
Dat is dus ook de bron van de vraag: Weet je zeker dat je de auto nog uitkomt als de 6 buizen vervormd zijn.

*  Ik ben nogal pessimistisch aangelegd.  In de praktijk valt dus heel veel mee.  Overigens leven pessimisten gemiddeld langer (zodat ze langer genieten van dit aardse tranendal).   Ik hoorde overigens ook al eens een andere definitie: "Pessimisten zijn optimisten met ervaring.".

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”