Defender 130 Rolkooien

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
allard

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor allard » 02 Jul 2022, 19:24

Van voor tot achter is de hele lasnaad in elkaar "gevloeid", itt wat je vaak ziet: een aaneenschakeling van halve cirkeltjes. Dit hangt overigens ook wel weer af van de lasmethode: TIG of MIG maakt hierin wat verschil, en vooral bij TIG zie je vaak zo'n "stack of dimes". Nu is het zeker zo dat sommige lassers erin doorslaan, en het is ook zeker geen garantie voor een goede las, maar nu denk ik dat je tijdens het lassen misschien meer een zoemend geluid hoorde dan het knetterende geluid van ontbijtspek in een koekenpan.

Maar aangezien het over lassen gaat, verwacht ik dat Edward zich zo wel meldt, wat prima is want zoals gezegd ben ik zeker geen expert op dit vlak!
130 HCPU TD5 MY2000

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Jul 2022, 20:12

Nee, ik ga me hier niet in mengen al heb ik ook wel een mening over die las.

Maar ik heb al eerder aangegeven dat een rolkooi zeker geen beginner klus is en dat het voor een ervaren lasser nog best een lastig werkje is. Verderga ik er niet op in. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 02 Jul 2022, 20:16

Het zal vast niet de mooiste las zijn die je ooit gezien hebt. Maar goed, ik heb er ook geen 30,000 uur op zitten.
Volgens mij zit het gewoon vast, en das het belangrijkste.
Je kan idd een kooi op maat laten maken, maar daar heb ik de centen niet voor, dus je moet toch wat. Volgensmij is al dat geneuzel over hoe moeilijk lassen is ook onzin.
Een mooie las leggen is idd een hele kunst. Maar een functionele las leggen is gewoon een kwestie van je instelling een beetje binnen de grenzen hebben, en je concentreren.
Ik doe het ook niet voor een klant hè, alleen voor mezelf

Edit: is idd een tig las, dus geen halve cirkeltjes nee :D
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

allard

Berichtdoor allard » 02 Jul 2022, 20:22

Vastzitten is één ding, vast blijven zitten onder belasting iets anders. Zet zo'n las eens in de bankschroef en sla 'm los met een hamer/vuistje, kijk waar hij breekt (op de las, naast de las, etc). Slijp een andere las ook eens door om te zien wat je penetratie etc is. Van beide tests leer je of je slecht, goed of goed genoeg bezig bent. Het hoeft er inderdaad niet mooi uit te zien, maar wel voldoende sterk voor de toepassing.

@Edward ik heb niet alle pagina's doorgelezen, maar begrijp je punt en deel die mening. Ben een paar keer bij Joop (Barten) over de vloer geweest en heb het vakmanschap gezien.
130 HCPU TD5 MY2000

jbladel

Berichtdoor jbladel » 02 Jul 2022, 20:35

:D
allard schreef:Vastzitten is één ding, vast blijven zitten onder belasting iets anders. Zet zo'n las eens in de bankschroef en sla 'm los met een hamer/vuistje, kijk waar hij breekt (op de las, naast de las, etc). Slijp een andere las ook eens door om te zien wat je penetratie etc is. Van beide tests leer je of je slecht, goed of goed genoeg bezig bent. Het hoeft er inderdaad niet mooi uit te zien, maar wel voldoende sterk voor de toepassing.

@Edward ik heb niet alle pagina's doorgelezen, maar begrijp je punt en deel die mening. Ben een paar keer bij Joop (Barten) over de vloer geweest en heb het vakmanschap gezien.

Je zal een las al snel in 10 stukken moeten slijpen als je een semi nuttige conclusie wil trekken over hoe consequent je penetratie is :D

Toevallig idd gedaan tijdens de cursus.

Deze las is vrij ‘vlak’ omdat ik ruimte heb gelaten tussen de te lassen delen. Met de intentie dat het smeltbad in het gat vloeit, anders moet je zoveel van de top slijpen om het vlak te krijgen.. blijft een klein tafeltje natuurlijk :)

Of dat juist is of niet weet ik niet, zo is het mij geleerd. Bij die rolkooi gaat dit sowieso niet van toepassing zijn.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

dyngo

Berichtdoor dyngo » 02 Jul 2022, 21:41

Als het om lassen gaat.
Beter goed doorlassen en niet een oppervlak lasje maken.
Zo slecht ziet dat er toch niet uit ?

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Jul 2022, 13:09

Geen idee wat hier gebeurde, maar ik heb niks te melden :roll:
Laatst gewijzigd door Edward op 05 Jul 2022, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jul 2022, 23:58

Edward schreef:
Edward schreef:Nee, ik ga me hier niet in mengen al heb ik ook wel een mening over die las.

Maar ik heb al eerder aangegeven dat een rolkooi zeker geen beginner klus is en dat het voor een ervaren lasser nog best een lastig werkje is. Verder ga ik er niet op in. :roll: :roll:

Tja ... en dan is het ook nog eens de vraag of een al dan niet pseudo-rolkooi ook maar enig nut oplevert in Autralië.

Toevallig trok ik de afgelopen weken op met een gezelschap waarin o.a. een arts die een jaar in West-Australië werkte.

Wat betreft de automobiele activiteiten hadden de Australiërs het "alsmaar" over "Roll-Overs", maar de arts had in 1 jaar tijd slechts één patiënt met een schouder uit de kom vanwege een "Roll-Over" ... de conclusie was: meer grootspraak dan werkelijke gevaren.

Wat betreft de laagvliegende kangaroos:
De beste remedie was 1º niet bij duisternis rijden (kangaroos zijn net konijnen als het om koplampen gaat), 2º niet te hard rijden (dat doe je toch niet buiten de verharde wereld), en 3º opletten als er plassen op de weg liggen (want plassen zijn aantrekkelijk in een hete en droge wereld).

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Jul 2022, 00:39

Tsja, het zorgt er in ieder geval voor dat ik een zonnepaneel en een daktent kwijt kan, dus nut heeft het zeker ;)

Dat rollovers extreem zeldzaam zijn klopt ook niet helemaal geloof ik. Bij 19% van de dodelijke crashes in Australië is er sprake van een rollover.
Maar goed, dodelijke slachtoffers komen inderdaad niet vaak bij de arts terecht..

Ter vergelijking, aanrijding met een dier is in slechts 5% van de gevallen de oorzaak van een dodelijk ongeluk. En ik denk dat van die 5% grote viervoeters een stuk groter aandeel uitmaken dan onze springende vrienden :lol:

Het is niet de bedoeling om de auto te rollen, dus ik hoop dat we hem niet op die manier hoeven te testen. Maar de kooi word gebogen door een bedrijf dat ook kooien bouwt voor de autosport. Dus als die vertrouwen hebben in het ontwerp zal het wel loslopen.

Als het geregend heeft is het sowieso verstandig je snelheid aan te passen, maar de kans dat je een kangaroo tegen komt is kleiner, niet groter. Het is sowieso verstandig om een poging te doen om geen Kangaroos te raken, maar als ik mijn Australische vrienden moet geloven, is het een gegeven dat je er vroeg of laat een op de motorkap krijgt als je langdurig door de Bush rijdt.

Vermoeidheid is ook wel een risico om serieus te nemen, zeker als je bedenkt dat het meestal 2-baans wegen zijn, vaak verhoogd of met een afwateringskanaal aan de zijkant. Als je met 80km+ van het talut afrijdt, is een rollover echt niet zomaar uit te sluiten.

https://www.boredpanda.com/trivia-road-signs-australia/

The findings of the current study indicate that significantly fewer road mortalities occurred on dates when there was rainfall. There is likely to be reduced visibility during rainfall, which could decrease the ability of drivers to detect an animal on the road. Therefore, if kangaroos were crossing roads at equal rates in different weather then kangaroo vehicle collisions should occur more frequently when it is raining. Fewer kangaroo road mortalities occurred when it was raining which suggests that kangaroos may be less active when it is raining and are less likely to cross the road in these conditions; however, this could also be a result of drivers reducing their speed when it is raining.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jul 2022, 11:26

jbladel schreef:Dat rollovers extreem zeldzaam zijn klopt ook niet helemaal geloof ik. Bij 19% van de dodelijke crashes in Australië is er sprake van een rollover.
Maar goed, dodelijke slachtoffers komen inderdaad niet vaak bij de arts terecht.

Tegen geloof is weinig opgewassen.
Mijn bron vertelde dat "iedereen" het over "Roll-Overs" had en dat de praktijk een heel andere was. Bedenk dat een arts in de lege gebieden in West-Australië heel wat kilometers maakt. (Je bent als Nederlandse arts welkom om de voor Australische begrippen weinig aantrekkelijke praktijken te bemensen ... dat zijn dus de afgelegen gebieden die wij juist interessant vinden voor een jaar of iets langer.)

Overigens ben je er zelf bij: Niet te hard rijden, bij vermoeidheid stoppen en/of wisselen van chauffeur, niet bij duisternis rijden en bij slecht weer deze regels dubbel toepassen ....   Het zijn gratis veiligheidsmaatregelen, het is immers geen race tegen de klok maar een belevenis die alle tijd mag nemen.

jbladel schreef:... , het zorgt er in ieder geval voor dat ik een zonnepaneel en een daktent kwijt kan, dus nut heeft het zeker ;)

Het is niet de bedoeling om de auto te rollen, dus ik hoop dat we hem niet op die manier hoeven te testen. Maar de kooi word gebogen door een bedrijf dat ook kooien bouwt voor de autosport. Dus als die vertrouwen hebben in het ontwerp zal het wel loslopen.

Een eenvoudig imperiaal is veiliger dan een ondeugedelijke "rolkooi" die vooral de imperiaal-functie heeft.
Een ondeugdelijke "rolkooi" kan levensgevaarlijk in de weg zitten mocht je toch rollen, of zelfs maar een gewoon ongeluk krijgen.
De pseudo-rolkooi buizen die verbuigen en/of losbreken zou ik liever vermijden, een ongeval zonder is al lastig genoeg. Een eenvoudig imperiaal raakt hoogstens los omdat het je dakgoot ruïneert ... da's netto een stuk veiliger.

Groeten MarcS

PS   Statistieken zijn altijd waar en vaak leugens.   Zo zijn Franse binnenwegen levensgevaarlijk, vaak is daar drankmisbruik en jeugdige overmoed in het spel. Kijk je dan beter dan zijn ongelukken die gebeuren laat in de nacht op wegen waar jij en ik niet rijden, of indien wel rustig omdat we niet denken iedere bocht te kennen ... het zijn dan ook vooral eenzijdige ongelukken en veelal niet ver van huis. Je kan deze statistiek ook anders lezen: "hoe verder van huis, hoe veiliger het is".

Terug naar “Techniek”