Defender 130 Rolkooien

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jun 2022, 09:56

jbladel schreef:
Dennis Schoonen schreef:....

Licht reizen is een pre, ik zou de rolkooi dan ook niet bovenaan de lijst zetten.

Met betrekking tot licht reizen ben ik het met je eens. Dit is een van de voornaamste redenen dat ik voor een 130 ipv een 5 deurs 110 gegaan ben. Kan meer gewicht dragen, en je kan het gewicht wat makkelijker lager op de wagen kwijt. Een rolkooi is een compromis, en zeker niet voor iedereen de juiste keus. Maar bij mij vervangt hij ook het roofrack, dus via die weg kan ik het voor mijzelf verantwoorden.

Hoe heb jij de 'standaard' koeling van de defender ervaren? Is dat voldoende, of hebben de meeste wel grotere intercoolers, EGT sensoren, en dat soort ongein?

Ik meen gelezen te hebben dat de "ROW" defenders in tegenstelling tot onze nederlandse variant wel een oliekoeler voor de versnellingsbak hebben.

Tja ...
Als ik " Met betrekking tot licht reizen ben ik het met je eens. " en " Kan meer gewicht dragen, en je kan het gewicht wat makkelijker lager op de wagen kwijt. "[/quote]  lees dan lees ik een tegenstelling, vooral als je het daarna ook nog over een (zwaar) rolkooi-roofrack hebt.
Wat betreft koeling is licht reizen ook slimmer: Hoe lichter hoe minder rolweerstand, met name op trajecten die de naam "dirt-road" niet meer mogen dragen omdat het eigenlijk nauwelijks een "road" is. Verder valt het mijns inziens wel mee met een Td5 of "Puma" [size=85](die laatste kent zo z'n uitzonderingen, maar daar is het dan niet de koeling maar ergens een sensor oid).

Echter, een oliekoeler voor de versnellingsbak, en wellicht ook een "grote" deksel voor de tussenbak, zijn wel weer aanbevelenswaardig.
Er bestaat een standaard oplossing voor de R380 versnellingsbak, en ook een "grote deksel" (met koelribben) voor de LT230 tussenbak.
Zonder zo'n koeler wordt de R380 al enorm heet bij langere ritten onder normaal West-Europees zomerweer.

Jammer genoeg is er bij mijn weten geen oliekoeler voor de "Puma" MT-82 versnellingsbak. Jammergenoeg past de "grote" deksel voor de LT230 tussenbak ook niet onder een "Puma", althans niet zoals die deksel is bedoeld, wellicht past ie wel 180º gedraaid.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 13 Jun 2022, 10:21

Landmarcs schreef:Tja ...
Als ik " Met betrekking tot licht reizen ben ik het met je eens. " en [size=96]" Kan meer gewicht dragen, en je kan het gewicht wat makkelijker lager op de wagen kwijt.   lees dan lees ik een tegenstelling, vooral als je het daarna ook nog over een (zwaar) rolkooi-roofrack hebt.

Ik dacht in de brochure van LR gelezen te hebben dat de 130 iets lichter was dan de 110 (kerb weight), maar zie nu dat ik dat mis heb. De 130 is iets zwaarder, maar mag wel veer meer tillen.

Goed, je zult je daktent, reservebanden, diesel, water, etc toch ergens kwijt moeten. De keus van de 130 was niet omdat je dan honderden kilo's lichter bent, maar wel omdat je je tent een stuk lager kan monteren, en geen twee reservewielen aan je achterdeur hoeft te hangen.

Dat je met de 130 een stuk makkelijker onder het legale limiet blijft is een pre. Maar voor australië wil je eigenlijk 90% van de tijd niet boven de 3000kg uitkomen.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Jun 2022, 11:50

Landmarcs schreef:Echter, een oliekoeler voor de versnellingsbak, en wellicht ook een "grote" deksel voor de tussenbak, zijn wel weer aanbevelenswaardig.
Er bestaat een standaard oplossing voor de R380 versnellingsbak, en ook een "grote deksel" (met koelribben) voor de LT230 tussenbak.
Zonder zo'n koeler wordt de R380 al enorm heet bij langere ritten onder normaal West-Europees zomerweer.

Jammer genoeg is er bij mijn weten geen oliekoeler voor de "Puma" MT-82 versnellingsbak. Jammergenoeg past de "grote" deksel voor de LT230 tussenbak ook niet onder een "Puma", althans niet zoals die deksel is bedoeld, wellicht past ie wel 180º gedraaid.

Groeten MarcS

Kan beide wel. Voor de Mustang is en oliekoeler beschikbaar en die is ook op een Puma te meubelen. Het grotere carter kan ook vraagt alleen een aanpassing aan de uitlaat. Beide niet bolt-on maar ook niet heel ingewikkeld.

Maar ik had een tempsensor in de tussenbak (en alle andere oliereservoirs) op de 130 en heb een tijd gereden met het grotere carter. Kon geen temp verschil meten tov origineel. De hoofdbak wordt wel duidelijk koeler, zeker bij hard werken.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jun 2022, 12:10

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Echter, een oliekoeler voor de versnellingsbak, en wellicht ook een "grote" deksel voor de tussenbak, zijn wel weer aanbevelenswaardig.

Kan beide wel. Voor de Mustang is en oliekoeler beschikbaar en die is ook op een Puma te meubelen. Het grotere carter kan ook vraagt alleen een aanpassing aan de uitlaat. Beide niet bolt-on maar ook niet heel ingewikkeld.

Maar ik had een tempsensor in de tussenbak (en alle andere oliereservoirs) op de 130 en heb een tijd gereden met het grotere carter. Kon geen temp verschil meten tov origineel. De hoofdbak wordt wel duidelijk koeler, zeker bij hard werken.

Dat van die Mustang-oliekoeler is interessant nieuws ... daar wil ik graag meer van weten (maar dan beter onder een eigen en herkenbare onderwerp-vlag).

De extra oile en extra koeling van de tussenbak is wellicht vooral van belang voor die gevallen waar je een Roverdrive hebt die de olie met de tussenbak deelt.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jun 2022, 12:17

jbladel schreef:
Landmarcs schreef:Tja ...
Als ik " Met betrekking tot licht reizen ben ik het met je eens. " en [size=96]" Kan meer gewicht dragen, en je kan het gewicht wat makkelijker lager op de wagen kwijt.   lees dan lees ik een tegenstelling, vooral als je het daarna ook nog over een (zwaar) rolkooi-roofrack hebt.

Ik dacht in de brochure van LR gelezen te hebben dat de 130 iets lichter was dan de 110 (kerb weight), maar zie nu dat ik dat mis heb. De 130 is iets zwaarder, maar mag wel veer meer tillen.

Goed, je zult je daktent, reservebanden, diesel, water, etc toch ergens kwijt moeten. De keus van de 130 was niet omdat je dan honderden kilo's lichter bent, maar wel omdat je je tent een stuk lager kan monteren, en geen twee reservewielen aan je achterdeur hoeft te hangen.

Dat je met de 130 een stuk makkelijker onder het legale limiet blijft is een pre. Maar voor Australië wil je eigenlijk 90% van de tijd niet boven de 3000kg uitkomen.

De 110 bestaat ook in HD-uitvoering: Die heeft de veren van een 130 ... of je dat wilt is de vraag, voor gewoner gebruik is de 3,5 ton uitvoering te vaak onaangenaam stug.

En wat die tent aangaat: daar heb je een punt - extra lengte is in Australie denkelijk ook eerder een voordeel als een nadeel.
Het ging mij evenwel meer om de paradoxale opmerkingen over gewichten.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 13 Jun 2022, 12:35

Landmarcs schreef:De 110 bestaat ook in HD-uitvoering: Die heeft de veren van een 130 ... of je dat wilt is de vraag, voor gewoner gebruik is de 3,5 ton uitvoering te vaak onaangenaam stug.

En wat die tent aangaat: daar heb je een punt - extra lengte is in Australie denkelijk ook eerder een voordeel als een nadeel.
Het ging mij evenwel meer om de paradoxale opmerkingen over gewichten.

Groeten MarcS

Oh inderdaad op het eerste gezicht paradoxaal, helemaal mee eens!

Maar als je 300 liter aan vloeistoffen en 2 passagiers door de woenstijn gaat vervoeren is het handiger om dat te doen in een wagen die ontworpen is voor gewicht :lol:

Ik doe mn best om het totaalgewicht zo laag mogelijk te houden, binnen de randvoorwaarden van de compromissen die daar bijhoren.

Het voordeel van de 130 tov de 110 was voormij vooral dat de tent lager kon (geen geld voor een pop top), en dat je twee reservenwielen redelijk boven de as kwijt kan.

En de 130 ziet er natuurlijk gewoon goed uit, het oog wil ook wat :roll:

Edit: qua gewicht ben je met de 110 'van' het beste uit denk ik, maar een van mijn randvoorwaarden was dat ik tenminste 3 volwaardige stoelen in de wagen wou hebben.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jun 2022, 15:13

jbladel schreef: en dat je twee reservewielen redelijk boven de as kwijt kan.

Als je een eventueel nuttig gebruik van de holte van de velg even buiten beschouwing laat komen 235/85x16 wielen (met zware HD-velgen) op om en nabij de 0,3 kilo per liter (bredere maten komen nog lager uit).   Zo'n wiel is wel zwaar maar ... of ze de grootste dichtheid binnen de bagage vertegenwoordigen ?   Een reservewiel op de motorkap is zo gek nog niet.
Water zit op 1 kilo per liter (en met een solide reservoir erbij nog hoger), diesel zit in de buurt van 0,8 kilo per liter. Nu weet ik ook wel dat je de normale verbruikshoeveelheden moet "verrekenen", voor het normale verbruik kan je dus gemiddeld met 50% van het max-gewicht rekenen, de werkelijke reserve telt natuurlijk wel 100%, de werkelijke reserve verwacht je niet aan te spreken.

En dan verder, zoals ik al schreef: een 110 is desgewenst ook opgewassen tegen 3,5 ton ... bovendien wilde je niet aan die 3,5 ton komen (mij lijkt 3 ton een verstandige bovengrens).

De drie zitplaatsen zijn natuurlijk "een dingetje" en de extra lengte kan een voordeel zijn (in de "Europese" setting kan die lengte een nadeel zijn).

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 01 Jul 2022, 11:13

Goed, we doen maar weer eens een update!
Ondertussen kan ik een soort van lassen:
Afbeelding

Dus een rolkooi aan elkaar zetten moet lukken. Inmeten is wel echt een drama (je bent denkbeeldige punten in de lucht aan het opmeten, dus geen succes), maar gelukkig is de rolkooibouwer daar wel bedreven in.
Zaterdag dus met de 130 langs om het een en ander te laten meten / buigen.

Volledig extern is lastig, de buis die over de B-pilaar moet zorgt er altijd voor dat je deuren niet open kunnen, dus die ga ik af moeten steunen op de B-pilaar zelf.

Afbeelding

Dieseltank was binnen, dus je begint steeds beter te zien wat het uiteindelijk gaat worden.
Afbeelding

Opbergsysteem voor achter in de bak is nog een uitdaging. Een ladesysteem is leuk, maar niet perse lichtgewicht/goedkoop/makkelijk te monteren.
Ik neig nu naar 2 demontabele kisten (kan er ook 1 zijn, als ik besluit dat ik iets wil wat niet te tillen is), met name voor kookgerij (koken op de tailgate), en dan een op maat gemaakte canvas/katoenen huif voor over de rolbeugels om het een beetje weer en inbraakproof te maken.
Inbraakproof natuurlijk met een knipoog, het zorgt er hooguit voor dat men geen random tassen ziet liggen.
Afbeelding

allard

Berichtdoor allard » 02 Jul 2022, 16:34

Ben zeker geen lasexpert, maar voor mij ziet het er uit alsof je smeltpoel te heet geweest is. Misschien wat te hoge spanning (Volt) gebruikt? Zolang je horizontaal last misschien niet zo'n probleem, maar ondersteboven lassen wordt dan moeilijk. En wellicht krijg je wat extra spanning in je werk, of veranderen materiaaleigenschappen door de hoge temperaturen (en daarvan afkoelen) Of dat hier het geval is en/of kwaad kan, geen idee, maar misschien iets om eens mee te experimenteren.
130 HCPU TD5 MY2000

jbladel

Berichtdoor jbladel » 02 Jul 2022, 18:06

allard schreef:Ben zeker geen lasexpert, maar voor mij ziet het er uit alsof je smeltpoel te heet geweest is. Misschien wat te hoge spanning (Volt) gebruikt? Zolang je horizontaal last misschien niet zo'n probleem, maar ondersteboven lassen wordt dan moeilijk. En wellicht krijg je wat extra spanning in je werk, of veranderen materiaaleigenschappen door de hoge temperaturen (en daarvan afkoelen) Of dat hier het geval is en/of kwaad kan, geen idee, maar misschien iets om eens mee te experimenteren.

Aan welke eigenschap zie je dat?

Terug naar “Techniek”