jbladel schreef:Dennis Schoonen schreef:....
Licht reizen is een pre, ik zou de rolkooi dan ook niet bovenaan de lijst zetten.
Met betrekking tot licht reizen ben ik het met je eens. Dit is een van de voornaamste redenen dat ik voor een 130 ipv een 5 deurs 110 gegaan ben. Kan meer gewicht dragen, en je kan het gewicht wat makkelijker lager op de wagen kwijt. Een rolkooi is een compromis, en zeker niet voor iedereen de juiste keus. Maar bij mij vervangt hij ook het roofrack, dus via die weg kan ik het voor mijzelf verantwoorden.
Hoe heb jij de 'standaard' koeling van de defender ervaren? Is dat voldoende, of hebben de meeste wel grotere intercoolers, EGT sensoren, en dat soort ongein?
Ik meen gelezen te hebben dat de "ROW" defenders in tegenstelling tot onze nederlandse variant wel een oliekoeler voor de versnellingsbak hebben.
Tja ...
Als ik " Met betrekking tot licht reizen ben ik het met je eens. " en " Kan meer gewicht dragen, en je kan het gewicht wat makkelijker lager op de wagen kwijt. "[/quote] lees dan lees ik een tegenstelling, vooral als je het daarna ook nog over een (zwaar) rolkooi-roofrack hebt.
Wat betreft koeling is licht reizen ook slimmer: Hoe lichter hoe minder rolweerstand, met name op trajecten die de naam "dirt-road" niet meer mogen dragen omdat het eigenlijk nauwelijks een "road" is. Verder valt het mijns inziens wel mee met een Td5 of "Puma" [size=85](die laatste kent zo z'n uitzonderingen, maar daar is het dan niet de koeling maar ergens een sensor oid).
Echter, een oliekoeler voor de versnellingsbak, en wellicht ook een "grote" deksel voor de tussenbak, zijn wel weer aanbevelenswaardig.
Er bestaat een standaard oplossing voor de R380 versnellingsbak, en ook een "grote deksel" (met koelribben) voor de LT230 tussenbak.
Zonder zo'n koeler wordt de R380 al enorm heet bij langere ritten onder normaal West-Europees zomerweer.
Jammer genoeg is er bij mijn weten geen oliekoeler voor de "Puma" MT-82 versnellingsbak. Jammergenoeg past de "grote" deksel voor de LT230 tussenbak ook niet onder een "Puma", althans niet zoals die deksel is bedoeld, wellicht past ie wel 180º gedraaid.
Groeten MarcS