Defender 130 Rolkooien

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jbladel

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor jbladel » 03 Mei 2022, 16:48

Edward schreef:
jbladel schreef:In het ergste geval moeten ik en paps aan de slag met een lascursus.

Daar ben je er niet mee. Ook een cursus meten, pijp buigen. Dan een lasapparaat, buigmachine, pomp of pers. Machine of tool om pijpen uit te kepen in de benodigde ronding onder de juiste hoek. Wat boormachines en zaagmachines om eea mee af te korten, slijp en schuurmachines om het netjes te maken. En vast nog wel meer.

Ow ja, en een werkplaats. En een grote oud ijzer bak voor de mislukte eerste twee exemplaren.

Gewoon Joop zo'n ding laten maken is voordeliger. :lol: :lol:

Joop is van barten4x4?

En ben het met je eens, ik laat het sowieso liever door een pro in elkaar draaien, is toch wel een vrij essentieel onderdeel van de build :D

Maar als ik me goed herinner heeft paps in een ver verleden op de HTS best wel wat dingen aan elkaar gelast (ouderwets stoklassen), maar hij wou zelf eens aan de slag met mig/tig, ook met het oog op een aantal projecten die die zelf eventueel wil doen.

Prille beginnen zullen we maar zeggen, misschien niet handig om met een frame voor het datktent te beginnen als het aan moet sluiten op de rolkooi :lol:

Moet zeggen dat het een hoop uitzoekwerk is. Extra velg zoeken, watertanks, dieseltanks, opbersysteem voor bij de achterstoelen, reservewiel montage bedenken, en vooral led koplampen die voldoen aan de regelgeving geven me op dit moment hoofdpijn :oops:
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 04 Mei 2022, 09:14

nu breekt mij de klomp.
eerst zeg je dat het om je veiligheid gaat, en nu wil je hem zelf maken.
zou me dan eens verdiepen in de voorschriften die bij de rally sport worden gesteld aan een rolkooi.

conny

Berichtdoor conny » 04 Mei 2022, 11:21

Denk ook even na over je schokbrekers. In verband met dat wasbord in Oz ;)

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 04 Mei 2022, 11:51

jbladel schreef: en vooral led koplampen die voldoen aan de regelgeving geven me op dit moment hoofdpijn :oops:

Kijk gewoon naar een setje heldere RHD lampen, om nou een vermogen aan led uit te geven voor 1 jaar down under is ook weer zo iets.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

jbladel

Berichtdoor jbladel » 04 Mei 2022, 12:21

Ron63 schreef:
jbladel schreef: en vooral led koplampen die voldoen aan de regelgeving geven me op dit moment hoofdpijn :oops:

Kijk gewoon naar een setje heldere RHD lampen, om nou een vermogen aan led uit te geven voor 1 jaar down under is ook weer zo iets.

Groet Ron

Mee eens, 1000 euro voor een setje lampen gaat me echt te ver. Maar die 7 inch lampen vind je ook (van redelijke kwaliteit) voor 150 de set. Maar met twijfelachtig keurmerk geloof ik.

Ik geloof dat in mijn defender al een keer vervangede lampen van Wipac gezet zijn, maar of ik dat nou echt een verbetering vind :lol:
De kangaroe's / koeien zie ik liever toch iets verder dan 10 meter van tevoren aankomen.

Dashboardlampjes (brandstof/snelheidsmeter etc) zijn ook een keer vervangen voor heldere groene LED's, die ga ik weer terugbrengen naar origineel.

Maar we dwalen een beetje af van de rolkooien.
Ik ga iig eens op zoek naar zo 3/4e externe kooi, en dan eens kijken of ik het tent rek / brandstoftank kan laten maken.
Heb wel een aantal leuke plekken gevonden die dit soort dingen een beetje fabriceren, dus ben benieuwd.

Update volgt zeker.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Mei 2022, 15:03

Autokoplampen blijven bepekt licht geven. Of je nu led, xenon of halogeen hebt. Voor off road heb je gewoon een paar of liever twee paar goede extra schijnwerpers nodig.

Ik ben groot fan van de Hella Luminators. Alleen ben je dan nog steeds meer dan 1000 euri kwijt. :lol: :lol: Maar een paar Lightforce lampen doen het ook en die zijn daar wellicht lokaal nog wat minder prijzig dan hier. Kun je bekabeling alsnog hier al leggen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 26 Mei 2022, 11:31

We zijn weer wat verder, dus het heeft allemaal wat kunnen bezinken!

Led koplampen gaat hem waarschijnlijk niet worden, maar zeg nooit nooit. Een verstraler en een breedstraler bovenop gaan er zeker wel komen.

De rolkooi en het frame voor de tent ga ik zelf in elkaar lassen. En dan bovenop de sliders ipv door het plaatwerk heen.

Moet alleen nog even kijken of ik dan 45mm dikwandige buis doe, of 42mm molybdeen (sliders zijn ook 42mm), zit bij mij lokaal iemand die rolkooien bouwt, dus die kan alle buizen buigen en leveren. Scheelt toch weer een hoop centen.

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Mei 2022, 19:31

jbladel schreef: Een verstraler en een breedstraler bovenop gaan er zeker wel komen.

.

Lampen op het dal is leuk voor off roaden. op de weg wil je ze niet over de motorkap hebben schijnen maar moeten ze voorop de auto staan. Anders ben je na een half uur doodmoe van het rijden.

Je wilt zelf in het donker zitten en licht vóór je hebben. Nog los van de reflectie op de motorkap......

Een kooi die alleen op de treesliders staat is vrijwel alleen geschikt als drager voor een roofrack. Iedere kooi zonder diagonaal voegt alleen een hoop massa toe aan de wagen maar geen extra veiligheid.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 26 Mei 2022, 19:35

Edward schreef:
Lampen op het dal is leuk voor off roaden. op de weg wil je ze niet over de motorkap hebben schijnen maar moeten ze voorop de auto staan. Anders ben je na een half uur doodmoe van het rijden.

Je wilt zelf in het donker zitten en licht vóór je hebben. Nog los van de reflectie op de motorkap......

Een kooi die alleen op de treesliders staat is vrijwel alleen geschikt als drager voor een roofrack. Iedere kooi zonder diagonaal voegt alleen een hoop massa toe aan de wagen maar geen extra veiligheid.

Gelukkig mag je die lampen sowieso niet aanhebben op de openbare weg (er even van uit gaand dat er nog iemand rijdt dan). Maar goede tip, zal weer eens achter de oren krabben.
De plaatsing voor de radiator ben ik persoonlijk geen fan van, maakt de koeling er niet beter op (turbulente lucht). Bovenop de bar is dan weer niet legaal.

De reflectie van de motorkap maak ik me niet zó druk om. Traanplaat gaat matzwart zijn.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Mei 2022, 20:03

jbladel schreef:
Edward schreef:

Gelukkig mag je die lampen sowieso niet aanhebben op de openbare weg (er even van uit gaand dat er nog iemand rijdt dan). Maar goede tip, zal weer eens achter de oren krabben.
De plaatsing voor de radiator ben ik persoonlijk geen fan van, maakt de koeling er niet beter op (turbulente lucht). Bovenop de bar is dan weer niet legaal.

De reflectie van de motorkap maak ik me niet zó druk om. Traanplaat gaat matzwart zijn.

Wat betreft de radiator en de koeling loopt het mijns inziens wel los. Ik rijd jaarrond met de radiator-muf voor de radiator: tot diep in het voorjaar gewoon dicht, en daarna het slabbetje opgerold. Daarbij heb ik ook nog extra 5x5 mm RVS gaas achter de grill. Ik heb de Td5 of de "Puma" er nog niet heet mee gekregen. Het is zelfs maar zelden dat de visco-fan kort aanslaat.
Dat 5x5 RVS gaas kan ik overigens aanbevelen: naast de kans dat het laagvliegende stenen tegenhoudt houdt zulk gaas de ook meeste vliegende beestjes tegen, en zo niet is de kans groot dat ze erdoor nog eens extra verkleind worden en dus de radiator niet blijvend vervuilen. Het gaas zo nu en dan ontdoen van de insecten-resten is een klein klusje. Een stukje gaas van de rol precies pas maken is overigens geen klein klusje, wel een leuk klusje.

LandRover + RadiatorMuf.jpg

Dan die verlichting: Het is niet alleen de reflectie van de motorkap, het zijn ook alle mugjes, vliegjes en stofjes die een vermoeiende "mist" geven. Ga maar eens met ongedimd grootlicht in nevel of mist rijden.   Hoe minder storend strooilicht hoe langer je het volhoudt. Als al dat extra licht maakt dat je eerder vermoeid achter het stuur zit daarmee helpt dat extra licht je eerder in de nesten.

't Is mijns inziens hetzelfde met véél licht: je hebt daarmee meer moeite om links en rechts naast de weg nog wat te herkennen, en dat is uiteindelijk ook weer vermoeiend.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”