Bout van de bevestiging boven vastmaken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Flipbosch

Bout van de bevestiging boven vastmaken

Berichtdoor Flipbosch » 10 Apr 2022, 21:37

Ik ben in mijn series 3 gordels aan het plaatsen.
Nu heb ik hem op 3 plekken bevestigd maar twijfel ik hoe ik hem boven mijn schouder kan bevestigen.
Er zat al een gat. Dus opzich kan ik daar goed de moer in plaatsen. Maar de bout zit er niet achter gelast. Hoe kan je die dan ooit aandraaien aan die kant.
Je kunt niet in die buis komen.
F88A7B22-BBA1-4C09-ABCA-7C974D0DA481.jpeg
CC103E39-9D47-464D-A732-0752AEDEB1C3.jpeg

Ik zit nu te twijfelen om een klein spleetje (zie blauwe markering) te slijpen. Zodat ik daar de muur in kan vast houden (en vast lassen).
Wanneer dat gebeurd is kan je hem van buiten erin draaien. Heeft iemand ervaring en tips hoe hij dit heeft gedaan? Nadeel van een spleetje slijpen is dat het natuurlijk wel wat sterkte kost.

Ben benieuwd naar tips / jullie expertise.
Land Rover Series III - 1974

Erik Peters

Re: Bout van de bevestiging boven vastmaken

Berichtdoor Erik Peters » 10 Apr 2022, 23:47

Voor de bevestiging van gordels dien je extra verstevigingspunten op diverse plaatsen in de auto te monteren (voorzien van een 'ingelaste' moer). Sommige van die bevestigingspunten zitten nog vastgebout aan het chassis.
E.e.a. is te vinden in het onderdelenhandboek voor de Series 3.
Ik denk dat je met de APK problemen krijgt als de gordels niet deugdelijk bevestigd zijn.
Ze zaten er niet in dus waarschijnlijk niet verplicht. Geen gordels is dan geen afkeurpunt, ondeugdelijk bevestigde gordels wel.
Uit het onderdelenboek: voor de bovenste bevestiging van de driepunts gordel.
Schermafbeelding 2022-04-10 om 23.36.16.png

En zo zijn er veel meer onderdelen nodig (zie onderdelenhandboek).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Flipbosch

Berichtdoor Flipbosch » 11 Apr 2022, 08:38

Klopt. Ik heb ook express eerst mijn kenteken geregeld bij de RDW voor ik ze erin ben gaan zetten.
Ook heb ik geen APK meer. Maar los daarvan wil ik het wel goed bevestigd hebben. Ik zet ze er niet voor de sier in :)

Ik ga de onderdelen boekjes ens goed bestuderen. Het lijkt of er wel overal bevestigings punten zitten. Ook aan de zijkant van de deur bijvoorbeeld. Alleen dus niet boven.

Dank!
Land Rover Series III - 1974

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Apr 2022, 09:55

Erik Peters schreef:Voor de bevestiging van gordels dien je extra verstevigingspunten op diverse plaatsen in de auto te monteren (voorzien van een 'ingelaste' moer). Sommige van die bevestigingspunten zitten nog vastgebout aan het chassis.
....
Uit het onderdelenboek: voor de bovenste bevestiging van de driepunts gordel.
[attachment]
En zo zijn er veel meer onderdelen nodig (zie onderdelenhandboek).

Dit "driehoekige" derde bevestigingspunt is bedoeld voor een HardTop.
Bij de stationwagon zit het derde punt op de deurpost ... kennelijk kan dat ook.

Als je het extra degelijk wilt klussen dan zou je een L of een laag U profiel over de deurpost kunnen vastschroeven (met een aantal blindklinkmoeren) en dan een opgelaste moer op dat profiel. Wil je alleen een montage (met een onbekende degelijkheid) dan is gewoon een blindklinkmoer in de deurpost wellicht een oplossing.

Of anders kijken naar de indertijd eerst bedachte oplossingen voor een driepuntsgordel: je loopt de kans dat je een latere deurpost moet monteren ... of dat het waard is ?

Groeten MarcS

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 12 Apr 2022, 09:53

hoi mark, dit is dus niet de goede oplossing, die van erik (het principe, origineel volgens fabr) wel.
en flip.je hebt dit gepost, weet het nu. apk enz enz is niet relevant.
wel als er iets gebeurt, de controle achteraf, je verzekering, en willens en wetens weet je het nu, dus vergeef je je eigen dit nooit.
dit is denk ik veel belangrijker.
en voor me zelf, weet dat ik beter mijn mond had kunnen houden, omdat dit een beetje lullig is. maar gewoon de waarheid.
dus doe je ding ermee.

Landmarcs

Re: Bout van de 3-puntsgordel bevestiging boven vastmaken

Berichtdoor Landmarcs » 12 Apr 2022, 10:07

pascal110 schreef:hoi mark, dit is dus niet de goede oplossing, die van erik (het principe, origineel volgens fabr) wel.
wel als er iets gebeurt, de controle achteraf, je verzekering, en willens en wetens weet je het nu, dus vergeef je je eigen dit nooit.
en voor me zelf, weet dat ik beter mijn mond had kunnen houden, omdat dit een beetje lullig is. maar gewoon de waarheid.
dus doe je ding ermee.

Paskal ... de oplossing van "Erik" is die voor een HardTop (ik ken die oplossing, ik heb een HardTop) ... ik meen op de foto's een stationwagon te zien.
Zelf een deurstijl-versteviging maken is "een" oplossing, de andere is een deurstijl zoals LandRover die later toepaste bij de driepuntsgordel .... ik vrees dat dat een begrotelijke en bewerkelijke oplossingsrichting zal zijn.
De "slordige" oplossing is een blindkinkmoer; daarvan weet je het minst hoeveel houvast die onder belasting zal hebben.   Overigens hebben moderne auto's soms een voorgeprogrammeerd losscheuren van gordel-montagepunten, dit om de gordelwerking ij een grote klap weer te beperken.

Groeten MarcS

PS   Ik weet overigens ook maar al te goed dat de HardTop-montage goed werkt: mijn vorige 110 landde op zijn gepoetste kant met mij erin, en ik hing netjes in de gordel. Die gordel dien je overigens ook altijd glad en strak te trekken voor het beste, veiligste resultaat.

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Apr 2022, 15:27

pascal110 schreef:hoi mark, dit is dus niet de goede oplossing, die van erik (het principe, origineel volgens fabr) wel.
dus doe je ding ermee.

Eens! En zulke dinge tav veiligheid moetej juist uitgesproken (getypt) worden.

Gewoon alleen moer achter een plaatje blik is iig niet hoe het hoort. Een blindklinkmoer is al een kutoplossing voor een lampje oid en mag icm de term 'veiligheidsgordel' niet een in 1 zin gebruikt worden! :shock: :shock:

Alle onderbevestigingen van de gordel horen aan het chassis te zitten en niet aan de body. De bovenbevestiging zit weliswaar aan de b en c stijl maar die is daar wel verstevigd. Ook zijn gordelbouten altijd metrisch fijn.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Apr 2022, 18:26

Precies, net even gekeken bij mijn 110 en (voor zo ver dat te zien is; er zit een kunststof kap over de stijl) zit er in die stijl een versteviging gepuntlast, van minstens 20 cm hoog, waar de gordelbevestiging aan zit.
Een blindklinkmoer metrisch fijn is vermoedelijk niet eens te koop, maar als er lekker aan getrokken wordt dan geeft het blik wel mee en trek je hem er uit.

Overigens had mijn 109 stawag destijds heupgordels (geen driepunts).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Re: Bout van de 3-puntsgordel bevestiging boven vastmaken

Berichtdoor Landmarcs » 12 Apr 2022, 19:13

Erik Peters schreef:Precies, net even gekeken bij mijn 110 en (voor zo ver dat te zien is; er zit een kunststof kap over de stijl) zit er in die stijl een versteviging gepuntlast, van minstens 20 cm hoog, waar de gordelbevestiging aan zit.
Een blindklinkmoer metrisch fijn is vermoedelijk niet eens te koop, maar als er lekker aan getrokken wordt dan geeft het blik wel mee en trek je hem er uit.

Kijk dat bedoelde ik dus .... een moer achter het dunne blik is net zo "slordig" als een blindklinkmoer (een blindklinkmoer die dus ook niet eens in fijne draad beschikbaar is).
Een versteviging van de deurstijl was mijn andere oplossing als je niet kiest voor een andere, modernere deurstijl met ingebouwde versteviging.

Overigens zit die "driehoek" van het derde punt van de gordel bij een HardTop aan de verder weinig weerstand biedende carrosserie gebout.
Kennelijk is een bescheiden krachtverdeling al genoeg.   Overigens vind ik de plek van de derde montage bij de HardTop een stuk beter zitten, de gordel komt hiermee veel beter over je schouder te liggen, bij de montage aan de deurstijl zit die gordel meer ter hoogte van je schouder, zeker als je de stoel wat verder naar achter hebt staan.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Apr 2022, 20:56

Kan me de hardtop zo niet voor geest halen, maar ik denk dat je je ouwe botten er eens onder moet leggen. Bij de 130 zat er wel degelijk een beugel tussen de sil waar bracket van de gordel aanzat en de outtrigger vh chassis. Maar het punt waar je al je gewicht in gooit is natuurlijk vooral die boven op de b stijl en de gesp. vandaan komt de kracht pas bij de onderste bevestiging. Wat meestal nog steeds minmaal een m10 metrisch fijn bout is..........

Dan beter geen gordels monteren, ben je je tenminste bewust van je kwetsbaarheid.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”