Juiste ontsteking Ducellier of Lucas?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
vdSouris

Juiste ontsteking Ducellier of Lucas?

Berichtdoor vdSouris » 28 Mar 2022, 21:36

Beste allemaal,

Ik ben op het moment een Defender 2,5 liter (17H) bezine blok aan het "reviseren".
Het blok is al onderhanden genomen voordat ik het in bezit kreeg en het is nu vooral een kwestie van netjes opbouwen.
Ik heb een mooie weber carb gekocht ter vervanging van de oude Zentih die ik er bij kreeg (ik vermoed niet de originele).

Verder zit ik even te puzzelen met de ontsteking.

Weten jullie wellicht of (en wanneer) deze met verschillende ontstekingen geleverd zijn?
Hoe kun je checken wat de juiste ontsteking is?

Er zat een Ducellier bij, zie foto's, ik ga hem denk ik vervangen voor een 123, begreep dat een elektronische ontsteking mooier loopt en een stuk zuiniger is.

Zijn er verder nog dingen om op te letten?

Alvast bedankt!

Groet,

Joris
Bijlagen
IMG_4803.JPEG
IMG_4777.JPEG
IMG_4804.JPEG
Land Rover Santana Series III 109 Especial uit 1985.
2,25 Diesel --> 2,5 Benzine (17H)

Erik Peters

Re: Juiste ontsteking Ducellier of Lucas?

Berichtdoor Erik Peters » 29 Mar 2022, 09:09

Op de 2,5 liter hoort een Weber carburateur; ETC6350
En het onderdeelnummer van de (vermoedelijk Lucas) verdeler is; ETC5835
Volgens het onderdelen boek.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2022, 09:40

Wat betreft de 123-ignition: Vraag aan een goede 123-dealer wat je moet hebben.
Er zijn ook 123-dozenschuivers ... daar komen dan ook de meeste ontevreden berichten over de 123-ignition van.
Een goede dealer geeft voor de iets hogere aanschafprijs ook after-sales-service.

Groeten MarcS

PS   Met wat geluk loopt met de juiste 123-setting de 2,5 petrol ook op E85 ... dan kan je in Frankrijk goedkoop tanken.

vdSouris

Berichtdoor vdSouris » 29 Mar 2022, 22:42

Erik Peters schreef:Op de 2,5 liter hoort een Weber carburateur; ETC6350
En het onderdeelnummer van de (vermoedelijk Lucas) verdeler is; ETC5835
Volgens het onderdelen boek.

Groet,

Erik.

Ha Erik,

Thanks voor je reactie!
Ik heb een paar motor nummertjes later, 17H09....en dan kom je qua carburateur uit op een ETC7144 (Weber 32/34 DMTL 7/101) als ik m'n huiswerk goed gedaan heb. (heb m al binnen, prachtig mooi ding).

Voor de verdelers kan het blijkbaar zowel Lucas als Ducellier zijn, ik heb fotos van het blok voor revisie waar inderdaad een bruin kapje op zit (duc) dus vandaar de twijfel. Ik heb alleen geen idee of het alleen de verdeler, of het stuk dat in/aan het blok gebouwd zit verschillend is? (zijn ze uitwisselbaar?)

Zal op aanraden van Marc (dank) ook is informeren bij de 123-dealer.

Fijne avond,

Joris
Land Rover Santana Series III 109 Especial uit 1985.
2,25 Diesel --> 2,5 Benzine (17H)

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 30 Mar 2022, 09:28

Ik heb een 2,25 Benzine met een Weber 32/34 en een 123 ontsteking.
Loopt inderdaad erg mooi.

Maar verwacht niet veel van de benzinebesparing...
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Mar 2022, 11:03

Barwaut schreef:Ik heb een 2,25 Benzine met een Weber 32/34 en een 123 ontsteking.
Loopt inderdaad erg mooi.

Maar verwacht niet veel van de benzinebesparing...

Door het mooier rondlopen heb je wel een zekere "besparing", dwz meer nuttig vermogen per verstookte liter benzine ... als je dat vermogen ook gebruikt merk je natuurlijk geen verbetering in de verbruikscijfers.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Mar 2022, 13:10

Tja, zo'n 25 jaar geleden kocht een kennis op een veiling een 110 HCPU met 2,5 liter benzine blok. Auto reed goed, maar het verbruik viel toch wat tegen ca. 6 - 6,5 km op een liter, dus daar ging al snel een 2,5 liter TD in, dan kwam je 1,5 tot 2 km verder met een liter.

Groet,

Erik.

p.s. een V8 heeft ongeveer hetzelfde verbruik, maar iets meer vermogen.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Mar 2022, 20:09

Erik Peters schreef:Tja, zo'n 25 jaar geleden kocht een kennis op een veiling een 110 HCPU met 2,5 liter benzine blok. Auto reed goed, maar het verbruik viel toch wat tegen ca. 6 - 6,5 km op een liter, dus daar ging al snel een 2,5 liter TD in, dan kwam je 1,5 tot 2 km verder met een liter.

p.s. een V8 heeft ongeveer hetzelfde verbruik, maar iets meer vermogen.

Ik kan niet bogen op een gedegen onderzoek, het is slechts mijn geheugen van de anekdotische brandstof-cijfers.
Echter, op basis van deze anektdotiek kan je vermoeden dat je met een 2,5 petrol gemiddeld toch iets betere verbruikscijfers kan halen.
De V8 haalt kennelijk niet zo gemakkelijk de 1:6, misschien komt dat ook wel omdat de V8 gemakkelijk een overmaat aan vermogen levert.

Overigens zit met de huidige brandstofprijzen het verschil tussen een diesel en een benzine vooral in het verbruik als je naar de direct zichtbare kilometerkosten kijkt.
Het zou mij overigens niet verbazen als een 2,5 petrol overall toch ook verder goedkoper is: De V8 is denkelijk een stukje kostbaarder in het onderhoud, de 2,5 petrol is bijna net zo onverwoestbaar als de diesel.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 31 Mar 2022, 00:21

Verbruikscijfers (benzine): https://www.thecaryoudrive.com/en/167308a853
En dan verbruikt de 2.5 liter benzine motor: 1 liter op 6 km.
De 110 3.5 liter V8: 1 liter op 5,5 km

Vermoedelijk kun je met een 2.25 liter iets zuiniger rijden (minder cilinderinhoud).

Ik heb een 2,1 liter watergekoelde benzinemotor (injectie en elektronische ontsteking) in mijn (oude) VW bus, met een verbruik van 1 liter op 8,5 km. Het kan nog iets zuiniger (1:9,5) maar dan moet ik (lange trajecten) niet boven de 80 km/u komen (wind in de rug helpt ook).
Er zijn mensen die 1:10 halen, maar dan met een 1,9 liter (carburateur en elektronische ontsteking) en waarschijnlijk fluwelen rechter voet.

Groet,

Erik.

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 31 Mar 2022, 09:39

Erik Peters schreef:Vermoedelijk kun je met een 2.25 liter iets zuiniger rijden (minder cilinderinhoud).

Als ik met beleid rijd, dan haal ik 1:7.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Terug naar “Techniek”