Erik Peters schreef:Vermoedelijk kun je met een 2.25 liter iets zuiniger rijden (minder cilinderinhoud).
Er zit een grens aan kleiner = zuiniger. Levert de motor te krap vermogen in verhouding tot wat er gevraagd wordt dan moet ie te vaak en te lang vermogen leveren in de toeren-regionen waarin het rendement lager is. Het zou mij dus niet verbazen als de 2,25 en de 2,5 elkaar weinig ontlopen qua prestaties in een LandRover (waarbij aangetekend dat een netto hogere kruissnelheid natuurlijk meer vermogen vraagt).
En, als je het "Nieuwe Rijden" met verstand toepast - en je je braaf aan 80 en 100 km/u houdt - kan je mooie cijfers halen zonder je motor te smoren of vermoorden. Barwaut die met beleid 1:7 haalt of wat ik 's zomers met de Td5 en "Puma" haal(de) - resp 1:12,5 en 1:12. Ik ben benieuwd wat de beste (en de alledagse) cijfers zijn die V8 rijders halen.
Groeten MarcS