Hi,
Ik schaam me een beetje dat ik deze vraag moet stellen, maar ben nieuw in LR wereld en lukt me vaak niet om mijn Landrover Diesel te starten.
Eigenlijk heb ik twee vragen:
1. Ik probeerde hem (wellicht zonder glooien) te starten. De startmotor begon een tijdje hard zijn best te doen, maar helaas starte hij niet. Wanneer ik hem nu start doet hij helemaal niets meer. Alsof met het starten een kabel te warm is gebroken en hij geen contact meer maakt. Heeft iemand tips hoe ik erachter kan komen waar de cirkel is verbroken? Ik heb niet het gevoel dat de accu leeg is, omdat hij nog best veel power had. (ik ben hem wel weer aan het bijladen)
2. Verder lees ik dat voorglooien essentieel is bij een Series drie. Maar ik twijfel of ik dat wel goed doe. In de officiële gebruiks aanwijzing geeft hij aan dat er normaal 3 standen zijn bij het contact. Uit, Dan een slag met klok mee voor voorgloeien, dan nog een om te starten. Dit staat ook hierhttps://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=video&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjDxuOUl9X2AhWJzKQKHRCJAwIQtwJ6BAgSEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DnBTm5xauLtM&usg=AOvVaw2w2JDfsppefpsS5JJcuFja uitgelegd. Bij mij is het anders, ik heb twee standen wanneer ik rechts draai. En een stand wanneer ik hem tegen de klok draai. Wanneer ik hem een beetje tegen de klok in draai gaat het orange STARTER lampje heel licht heel laf branden. Wanneer ik iets verder draai gaat de start motor lopen. Lijkt dus of tegen de klok in voor de koude start is. Rechts lijkt meer het contact aan, of starten als hij warm is en heeft gelopen.
Hoop dat iemand mij tips kan geven. Toch frustrerend als ik hem niet eens aan de praat krijg.
Alle tips zijn welkom!!
Mvg,
Flip
LR Series 3 start niet
LR Series 3 start niet
Land Rover Series III - 1974
- Erik Peters
Re: LR Series 3 start niet
Zoals je e.e.a. uitlegt vermoed ik dat er een niet originele contact/startschakelaar gemonteerd is.
Ik heb een minishoveltje, waarbij het contactslot net zo werkt als in jouw beschrijving.
0-stand, klik naar rechts op contact en dan verder draaien, tegen de veerdruk in, om te starten.
Vanuit 0-stand naar links draaien (tegen de veerdruk in) gloeien. Maar dit is een direct ingespoten dieselmotortje, waarbij de gloeispiraal in het inlaatspruitstuk zit. Ding start doorgaans zonder gloeien ook bij lichte tot matige vorst (er zit wel een automatische koudstart-vervroeging in de roterende inspuitpomp).
Bij de originele Land Rover schakelaar kun je, vanuit de 0-stand, alleen naar rechts draaien.
1e stand is contact aan, stand 2 is tegen lichte veerdruk in vasthouden om te gloeien en na (lang) gloeien nog verder draaien om te starten.
Tja waarom er nu helemaal niks gebeurt, kan van alles zijn, defecte startmotor, slecht/verbrand contactje ergens.
Accu volladen, en dan meten of je bij de startmotor wel 12 V spanning hebt en verder de bedrading langs lopen.
Groet,
Erik.
Ik heb een minishoveltje, waarbij het contactslot net zo werkt als in jouw beschrijving.
0-stand, klik naar rechts op contact en dan verder draaien, tegen de veerdruk in, om te starten.
Vanuit 0-stand naar links draaien (tegen de veerdruk in) gloeien. Maar dit is een direct ingespoten dieselmotortje, waarbij de gloeispiraal in het inlaatspruitstuk zit. Ding start doorgaans zonder gloeien ook bij lichte tot matige vorst (er zit wel een automatische koudstart-vervroeging in de roterende inspuitpomp).
Bij de originele Land Rover schakelaar kun je, vanuit de 0-stand, alleen naar rechts draaien.
1e stand is contact aan, stand 2 is tegen lichte veerdruk in vasthouden om te gloeien en na (lang) gloeien nog verder draaien om te starten.
Tja waarom er nu helemaal niks gebeurt, kan van alles zijn, defecte startmotor, slecht/verbrand contactje ergens.
Accu volladen, en dan meten of je bij de startmotor wel 12 V spanning hebt en verder de bedrading langs lopen.
Groet,
Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 20 Mar 2022, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
De Serie diesel ken ik niet. Maar ik neem aan dat op zo'n oud gevaarte geen solenoid zit om de diesel af te sluiten en dus moet ie gewoon mechanisch te starten zijn door het hele contactgebeuren te omzeilen. Bij de trekker deden we dat vaak als we geen tijd hadden voor reparatie in de hooitijd.
Dat deden we heel hi tech en omzichtig: gewoon een dikke schroevendraaier of sleutel achter op de bouten van de startmotor en het start.......

Dat deden we heel hi tech en omzichtig: gewoon een dikke schroevendraaier of sleutel achter op de bouten van de startmotor en het start.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Precies, al gebruik ik daarvoor bij voorkeur een dikke spijker of ander stuk ijzer.
Ik heb namelijk al een schroevendraaier met 'brandplekken'......
Groet,
Erik.
Ik heb namelijk al een schroevendraaier met 'brandplekken'......
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Interessant, ook goed om die sleutel truck te weten. Dus dan op contact zetten (voor de electronica zover dat erin zit) en contact maken bij de startmotor.
Het klink inderdaad precies als je het contact van je mini shovel. Dus dan zal het (net tot de veerdruk) gloeien moeten werken.
Ga het morgen nogmaals proberen met een opgelade accu.
Het klink inderdaad precies als je het contact van je mini shovel. Dus dan zal het (net tot de veerdruk) gloeien moeten werken.
Ga het morgen nogmaals proberen met een opgelade accu.
Een seconde of 20 voorgloeien is niks geks als de buitentemperatuur onder de 10 graden is.....
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
Ja ik denk dat het daar fout gegaan is bij punt 2. wist niet goed hoe ik moest voorgloeien en ik denk dat nu de startkabels oid is doorgebrand van het vaak starten wat voor probleem 1 zorgt dat hij helemaal niets meer doet met starten.
Zelfs niet met volle accu.
Ik heb het dashboard even losgemaakt. En het valt me op dat de (gemarkeerd in blauw) kabel van het contact naar de zekering aangesloten is op een kabel voetje zonder kabel (zie rode pijl)
Is dit vreemd of kan dit net zo goed een oud pootje zijn. Het klinkt Opzich wel logisch dat er van de zekeringdoos (+) maar een positieve kabel naar het contact gaat.
En er gaan lampjes branden als ik hem op contact zet dus er komt wat stroom.
Ik zie ook een witte kabel die slecht is van het contact naar volgens mij de startmotor gaan. Zal die ook eens omzeilen door die rechtstreeks te trekken.
Heb alleen nog niet het startrelais gevonden achter het dashboard of de motorkap.
Zelfs niet met volle accu.
Ik heb het dashboard even losgemaakt. En het valt me op dat de (gemarkeerd in blauw) kabel van het contact naar de zekering aangesloten is op een kabel voetje zonder kabel (zie rode pijl)
Is dit vreemd of kan dit net zo goed een oud pootje zijn. Het klinkt Opzich wel logisch dat er van de zekeringdoos (+) maar een positieve kabel naar het contact gaat.
En er gaan lampjes branden als ik hem op contact zet dus er komt wat stroom.
Ik zie ook een witte kabel die slecht is van het contact naar volgens mij de startmotor gaan. Zal die ook eens omzeilen door die rechtstreeks te trekken.
Heb alleen nog niet het startrelais gevonden achter het dashboard of de motorkap.
-
Landmarcs
paul k schreef:Een seconde of 20 voorgloeien is niks geks als de buitentemperatuur onder de 10 graden is.....
Zie ook Landrover Series III moeite met starten.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Flipbosch schreef:Heb alleen nog niet het startrelais gevonden achter het dashboard of de motorkap.
Het startrelais is het relais dat op de startmotor zit, dat wordt rechtstreeks aangestuurd vanaf het contactslot.
Maar als je op het relais op de startmotor, groen met geel verbind (met een spijker bijvoorbeeld) dan hoort de startmotor te gaan draaien, net alsof je via het contactslot daar spanning op zet.
Verbind je geel met rood, dan hoort de startmotor ook te gaan draaien (buiten het relais om).
Gebeurt er helemaal niets, dan is de startmotor overleden (of toe aan een revisie beurt).
Wel uitkijken dat je niks anders raakt als je daar iets van metaal gebruikt om contact te maken (dat geeft nog extra vonken).
Groet,
Erik.
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Wel uitkijken dat je niks anders raakt als je daar iets van metaal gebruikt om contact te maken (dat geeft nog extra vonken).
Beter dus een spijker oid met een stukje (benzine)slang eromheen zodat je alleen de twee door te verbinden contact-punten doorverbindt.
Maak je een serieuze kortsluiting en de accu is werkelijk goed opgeladen dan wil het best vonken.
Een verstandige monteur/sleutelaar doet zijn (trouw)ring(en) en ook z'n horloge (met name als dat een metalen horlogeband heeft) af voordat ie aan het sleutelen gaat. Heb één keer een ringvinger gezien van iemand die dit trouwring-advies nog niet kende (of dacht dat het wel los zou lopen), dan weet je dat 't geen grapje is.
Groeten MarcS