Ongeveer een jaar geleden is mijn jongensdroom in vervulling gegaan; ik ben de trotse eigenaar van een land rover defender. Het gaat specifiek om een benzine land rover 90 - voormalig Italiaanse politie auto. Sinds de eerste dag beleef ik veel plezier van de auto met gebruikelijke "ongemakken" zoals lekkende ramen en een gebroken motorkap- en handrem-kabel.
Daarnaast heb ik de laatste tijd, in toenemende mate, last van een stokkende/schokkende motor. Het is steeds erger geworden; tussen de eerste en tweede keer dat het gebeurde zat een aantal maanden en tegenwoordig doet hij het bijna elke keer. De ene keer als de motor nog koud is en de andere keer pas na een uur rijden. Je kan het tijdelijk verhelpen door een goede peut gas te geven, maar helaas komt het daarna weer terug. Daarnaast loopt de motor de ene keer erg mooi in stationair terwijl hij de andere keer erg weinig toeren maakt en bijna afslaat; soms slaat hij ook echt af tijdens het terugschakelen terwijl de motor warm is.
Inmiddels hebben wij de volgende dingen laten doen als poging om dit te verhelpen:
- Bougies + Bougieskabels vervangen
- Brandstoffilter vervangen
- Mengsel aan benzinetank toegevoegd om eventuele algen te verwijderen
Het zou super zijn als jullie ideeen hebben wat dit probleem zou kunnen veroorzaken!
Groet,
Mathijs
Stokkende/schokkende motor
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Stokkende/schokkende motor
Dag Mathijs,
Ik ben een "dummy" als het om benzine-motoren gaat, desondanks een suggestie:
Als het brandstoffilter schoon blijft (en je ook het filter in de tank hebt gechecked) ... dan zou ik de bobine en de rest van de ontsteking eens checken.
Groeten MarcS
PS Het zijn geen "algen" in de brandstof, het is bijna steeds een schimmel ... en ik weet niet of die schimmel in benzine wel vaak voorkomt. Oude benzine heeft vaak last van "gum-vorming"; bij het kraken van de zwaardere fractie van aardolie ontstaan kortere ketens die als benzine worden verkocht. Die kortere ketels zijn niet altijd stabiel, als ze met de tijd weer aaneengroeien ontstaat "gum", en op gum wil je auto niet rijden ... die gum kan het grove-filter-zeefje in de tank in wisselende mate verstoppen.
Ik ben een "dummy" als het om benzine-motoren gaat, desondanks een suggestie:
Als het brandstoffilter schoon blijft (en je ook het filter in de tank hebt gechecked) ... dan zou ik de bobine en de rest van de ontsteking eens checken.
Groeten MarcS
PS Het zijn geen "algen" in de brandstof, het is bijna steeds een schimmel ... en ik weet niet of die schimmel in benzine wel vaak voorkomt. Oude benzine heeft vaak last van "gum-vorming"; bij het kraken van de zwaardere fractie van aardolie ontstaan kortere ketens die als benzine worden verkocht. Die kortere ketels zijn niet altijd stabiel, als ze met de tijd weer aaneengroeien ontstaat "gum", en op gum wil je auto niet rijden ... die gum kan het grove-filter-zeefje in de tank in wisselende mate verstoppen.
Re: Stokkende/schokkende motor
Klinkt meer als een blokkade in het stationaire deel van de carburateur.
Ontsteking is er genoeg lijkt het.
Ontsteking is er genoeg lijkt het.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Stokkende/schokkende motor
Ik dacht dat de Rover 2.0 liter Mpi benzinemotor geen carburateur heeft, maar een benzine injectie systeem.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Stokkende/schokkende motor
Veel dank voor jullie reactie. Ik ga dit bespreken met de garage en hou jullie op de hoogte.
Re: Stokkende/schokkende motor
Bij het begin beginnen. Ontstekings tijdstip controleren samen met de onderdelen als verdeler etc. Geen idee wat er op een mpi zit. injectoren controleren, brandstofdruk en ga zo maar door.
Voor een beetje automonteur is dat een standaard checklist afwerken. Delen vervangen en hopen op een oplossing is een dure, weinig efficiente en meestal langdurige weg. Meten is weten
Voor een beetje automonteur is dat een standaard checklist afwerken. Delen vervangen en hopen op een oplossing is een dure, weinig efficiente en meestal langdurige weg. Meten is weten
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Stokkende/schokkende motor
Heeft een 2.0 mpi een luchtmassameter?
Beetje de problemen die ik met m’n ex V70 had.
Stekker luchtmassameter losgehaald en gaan rijden
Het motormanagement lampje ging natuurlijk dan wel branden maar de VloVlo reed weer prima.
Luchtmassameter vervangen en probleem opgelost, wellicht het proberen waard?
Beetje de problemen die ik met m’n ex V70 had.
Stekker luchtmassameter losgehaald en gaan rijden
Het motormanagement lampje ging natuurlijk dan wel branden maar de VloVlo reed weer prima.
Luchtmassameter vervangen en probleem opgelost, wellicht het proberen waard?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Stokkende/schokkende motor
deusjevo schreef:Heeft een 2.0 mpi een luchtmassameter?
Dat moet wel, hoe moet de computer anders berekenen hoeveel benzine moet worden ingespoten.
Als je de stekker los haalt dan houdt de computer standaard (voorgeprogrammeerde) waarden aan (afhankelijk van de stand van de gasklep).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Stokkende/schokkende motor
Dus wellicht proberen waard?
Injectie motoren hebben dan altijd een luchtmassameter en carburateur motoren nooit?
Injectie motoren hebben dan altijd een luchtmassameter en carburateur motoren nooit?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Re: Stokkende/schokkende motor
deusjevo schreef:Dus wellicht proberen waard?
Injectie motoren hebben dan altijd een luchtmassameter en carburateur motoren nooit?
Ja. Een carburateur werk mechanisch (de ontsteking wordt bv versteld dmv vacuum uit het inlaattraject) en een injectiesysteem is electronisch gestuurd. Voor die sturing zijn gegevens nodig en daarom sensoren. Luchthoeveelheid (mass air flow), luchtdruk in het spruitstuk (mass air pressure), krukaspositie tbv ontsteking (crankshaftsensor) en nog een paar die ik nu vergeet.
Heel in het begin was er ook mechanische injectie maar die zijn vaak vervangen door carburateurs omdat er ook maar weinig monteurs over zijn die die dingen kunnen servicen of reviseren.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten