Distributie ketting/-snaar?
Distributie ketting/-snaar?
Onlangs heb ik een Freelander V6 uit 2001 aangeschaft. Ik woon in Frankrijk en wilde bij de garage hier de distributie ketting/-snaar laten vervangen. Nu beweren zij dat voor deze ingreep een stuk gereedschap nodig is wat alleen bij deze reparatie gebruikt kan worden en € 500 (excl.) kost. Wie heeft er ervaring met dit probleem?
- Erik Peters
Re: Distributie ketting/-snaar?
En de garage kan dat benodigde gereedschap niet even lenen van een collega/dealer?
Het zal wel iets zijn om de timing op tijd te houden/kunnen zetten, vermoed ik.
Verder weet ik het ook niet.
Groet,
Erik.
Het zal wel iets zijn om de timing op tijd te houden/kunnen zetten, vermoed ik.
Verder weet ik het ook niet.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Voor 500 euri plus verzendkosten kun je ook naar een wellicht duurdere dealert rijden die niet alleen het gereedschap heeft maar die motor ook vaker gezien heeft.......
En ja, ik begrijp dat dat zomaar een rit van een paar uur kan zijn.....

Ps; het enige speciale gereedschap dat ik ken om een distributie te doen is timing gereedschap om de nokkenas, brandstofpompo te fixeren en een sleutel om de krukaspoulie vast te kunnen zetten. Die laatste is meestal simpel zat zelf te maken.
En ja, ik begrijp dat dat zomaar een rit van een paar uur kan zijn.....
Ps; het enige speciale gereedschap dat ik ken om een distributie te doen is timing gereedschap om de nokkenas, brandstofpompo te fixeren en een sleutel om de krukaspoulie vast te kunnen zetten. Die laatste is meestal simpel zat zelf te maken.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
110-Td5 X-tech 2006
Idee: op de tandwielen en de oude snaar die nog op z'n plek zit met witte verf of stift merkpunten aanbrengen, snaar er af, merkpunten overnemen op nieuwe snaar, nieuwe snaar er op. Zou dat niet gewoon moeten werken?
Zo werkte het vroeger wel, je moet alleen wel in de gaten houden dat als je om wat voor een reden een tandwiel er af moet halen er geen spie in kan zitten.
Maarja dat is een kwestie van anders markeren.
Groet Ron
Maarja dat is een kwestie van anders markeren.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Het idee van een LR garage opzoeken is mijns inziens (en voor mij) de beste optie. Bovendien zag ik dat de afstand (reuze) mee valt.
Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken!
Fijn weekend allen!
Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken!
Fijn weekend allen!
Gerard4t schreef:Idee: op de tandwielen en de oude snaar die nog op z'n plek zit met witte verf of stift merkpunten aanbrengen, snaar er af, merkpunten overnemen op nieuwe snaar, nieuwe snaar er op. Zou dat niet gewoon moeten werken?
Vroegah, toen we net begonnen met auto's en niks te makken hadden (eigenlijk was het vooral aan gierigheid grenzende zuinigheid) sneden wij de distributie riem half door. Dan heb je ruimte om de nieuwe erop te schuiven waarna je de rest weghaalt en de spanner weer vastzet of vervangt voor een nieuwe.
Edward van Vugt
Goed, dan hebben we inmiddels twee oplossingen die zouden moeten werken zonder geld uit te geven aan hulpwerktuigen.