Koelvin aansturing Freelander 1 - '00

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Palanca

Koelvin aansturing Freelander 1 - '00

Berichtdoor Palanca » 14 Feb 2022, 09:51

Beste mensen,

Het betreft een Land Rover Freelander 1 - 1.8 16_V - Benzine - BJ: 2000

Ik stond afgelopen zaterdag na maanden niks te mogen doen in Amsterdam met een probleem, in de file en geen kant op kunnen en ineens stond mijn temperatuur in het rood. Toch bij het station in de buurt veilig aan de kant kunnen zetten om de motorkap open te gooien en te laten luchten.

gelukkig geen rook (klein beetje uit het potje meer niet) hopelijk was ik dus op tijd. Wegenwacht gebeld maar het was mij al opgevallen met de motorkap open en contact aan dat mijn vin niet draaide.

Zekeringen na gelopen en waren goed, de beste man van de ANWB de relais gecheckt ook goed tot hij bij de aansturing van de vin kwam. Deze kreeg blijkbaar geen massa, dit blijkt een kastje te zijn (heb er daarna niet goed naar gekeken hoe hij er precies uitziet) een soort relais-achtig iets voor de aansturing als het te warm wordt.

Nu heeft de beste man hier een omleiding gemaakt die ik nu elke keer vast en los moet maken (hij wilde dit op het contact doen maar kreeg dat niet voor elkaar) dit alles tot ik het gerepareerd heb.

Alleen ik weet niet waar ik naar zo'n "relais" moet zoeken, krijg deze niet online gevonden namelijk. Heb er ook geen moeite mee dat hij aangaat met het contact trouwens.

Iemand hier die mij misschien de juiste richting op kan helpen.

Alvast bedankt :D
1} Land Rover Freelander Hard Top 1.8 16_V (88kW) - 2000

pascal110

Re: Koelvin aansturing Freelander 1 - '00

Berichtdoor pascal110 » 14 Feb 2022, 10:12

hallo, de vraag is als ik het zo lees weet je niet hoe je een relai moet aansluiten, denk dat het dan verstandiger is om even,
of
een monteur cq elekt of klus vrouw,man op te snorren.
of
gewoon even langs een garage.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 14 Feb 2022, 10:17

ie ik nu elke keer vast en los moet maken

het continu laten draaien is ook geen optie, hij moet in gaan als het te warm wordt en uit als het afgekoeld is. dus graag met temp. zender er tussen.
en dat zal wel in dat kastje hebben gezeten

Palanca

Berichtdoor Palanca » 14 Feb 2022, 11:05

pascal110 schreef:hallo, de vraag is als ik het zo lees weet je niet hoe je een relai moet aansluiten, denk dat het dan verstandiger is om even,
of
een monteur cq elekt of klus vrouw,man op te snorren.
of
gewoon even langs een garage.

Nou ben zelf vrij handig met het aansluiten van het een en ander (ook een relais) als ik maar weet waar ik moet zoeken. Uiteraard ga ik niet zelf lopen broddelen en zal dan een monteur vragen om er naar te kijken.

Mijn vraag was eigenlijk waar ik zo'n regel unit kon vinden en of dit eventueel makkelijk te vervangen is, kan het namelijk zelf niet zo snel vinden.
1} Land Rover Freelander Hard Top 1.8 16_V (88kW) - 2000

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 16 Feb 2022, 10:58

dit ding bedoel je, maar weet niet of het de juiste is voor jou auto. met of zonder airco is verschillend, en ja de prijs.
valt tegen, hou je het origineel of imitatie of knutsel je er een relai tussen.
weet niet wat ik zou doen, maar zeker niet 300euro voor een arcoding.

https://nl.grandado.com/products/radiat ... kxMTQ3Njg4

anders gewoon eens zoeken op sloop of googl.
LAND ROVER FAN RELAY MODULE FREELANDER

Terug naar “Techniek”