kogelkoppeling trekoog

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
pascal110

kogelkoppeling trekoog

Berichtdoor pascal110 » 01 Feb 2022, 13:40

wie weet hoe dit zit en wat mag.
kan een aanhanger kopen 3500kg met kenteken, heeft een oplooprem met een trek oog ipv een kogelkoppeling.
mag dit , kan nergens iets vinden op www.

Erik Peters

Re: kogelkoppeling trekoog

Berichtdoor Erik Peters » 01 Feb 2022, 14:01

Kun je niet het trekoog demonteren en een kogelkoppeling (met oplooprem) monteren?
Anders dien je volgens mij een goedgekeurde vangmuilkoppeling te monteren achterop het trekkend voertuig.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 01 Feb 2022, 14:48

kan natuurlijk een nieuwe oplooprem erop zetten, 6a800 euro.
maar wilde weten hoe het nu zit.
alleen bedrijfsauto, dus geen personenauto
e goedkeuring vangmuil en trekoog heb ik al gelezen.
bij apk speling na meten dus aanhanger mee nemen.
moet op kenteken staan.
geen kogeldruk, dus betekend alleen bij schamelaanhanger.

maar mag het nu, en wat is waar, van het bovenstaande,
weet het, dus niet doen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2022, 15:19

Erik Peters schreef:Anders dien je volgens mij een goedgekeurde vangmuilkoppeling te monteren achterop het trekkend voertuig.

Ik weet niet om wat voor oog het het gaat maar moet het een vangmuil zijn ?
Er zijn "genoeg" koppelingen in het genre NATO-koppeling met een E-keurmerk.
Misschien ben ik naïef maar als je zo'n koppeling aan bijv. een DixonBate schroeft dan is er toch niks mis ?

Groeten MarcS

Kogel-Haak.jpg
Pommier Dives - Kogel-Haak

POMMIER DIVES
Ref: 2862044 Type: 70C/”
(E2) D: 31 kN S: 375 kg
S:55 R-0112262
A50X:55 R-0112261
Fab Nº 201180003

https://www.pommier.eu/tous-nos-produit ... oule-mixte
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 01 Feb 2022, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Feb 2022, 15:26

Neem aan dat het gewoon een DIN oog is. Die gebruikte ik ook veel. Gewoon op een drie assige plateauwagen.

Die zit gewoon op dezelfde bouten als waar de 500mm koppeling mee vastzit en is gewoon om te wisselen.

Maar een vangmuil is véél fijner koppelen dan een kogel en niemand wil je aanhanger meer lenen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

paul k

Berichtdoor paul k » 02 Feb 2022, 07:35

FF de RDW bellen....
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Feb 2022, 10:57

pascal110 schreef:wie weet hoe dit zit en wat mag.
kan een aanhanger kopen 3500kg met kenteken, heeft een oplooprem met een trek oog ipv een kogelkoppeling.
mag dit , kan nergens iets vinden op www.

Terug bij de oorspronkelijke vraag: Op het www is niet veel te vinden, dwz veel van het zelfde, en een "brontekst" vond ik niet.

Wat je het meest vindt (eventueel met een zekere variatie):
De eisen die aan een trekhaak worden gesteld zijn de volgende:
De trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg.

Zie bijvoorbeeld infopolitie

Het lijkt er dus op dat je gewoon, zoals ik hierboven suggereerde, een DixonBate trekhaak-constructie kan gebruiken en dan een haak of kogel+haak met E keurmerk op de verwisselbare plaat mag schroeven. Voordeel is dan dat je niet steeds mat zo'n stormram achterop hoeft te rijden, en desgewenst ook een wisselplaat met een gewone kogel kan gebruiken.
Mocht je ook hobbyen in allerlei sleepwerk dan is zo'n kogel+haak natuurlijk ook handig, je kan dan bovendien de wisselplaat op de DixonBate in een hoge(re) stand gebruiken, dat geeft in het algemeen een voordeliger krachtenspel.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Feb 2022, 12:29

Op de 130 en later de Disco zat een Rockinger wisselsysteem. Een soort van champignon op de auto waar een plaat overheen draaide met daarop een kogel, valmuil of natokoppeling.

Zowel kogel als vangmuil al trekhaak hadden E-keur maar het samenspel niet. Maar de verzekeraar heeft foto's die ik ze op hun verzoek gestuurd heb door een techneut laten bekijken en die gaf z'n zegen. Het geheel is dus ook op de polis vermeld.

Wat de Rdw of oom agent ervan vind kan mij dan weer geen reet schelen. De gemiddelde agent weet toch niet waar hij/zij naar kijkt en de Rdw doet hooguit een apk herkeuring waarbij wel grotere afwijkingen nooit gezien zijn. :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 03 Feb 2022, 12:41

he mark die foto valt dus onder de kogelkoppelingen
wat ik wel al achter ben is,
bij apk hoort de kogel nagemeten te worden, en als er een andere inrichting op zit als een kogel dan gelden wel 10 of zo na meet dingen, dus een echte vangmuil.
ggoog maar eens apk handboek rdw, art 5.2.68 en art 5.3.68
waar ik nog niet achter ben gekomen welke e keurmerken voor welke koppeling en welke aanhanger.

maar heb besloten om die aanhanger niet te kopen, hierom.maar wil het eigenlijk graag weten.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Feb 2022, 13:30

pascal110 schreef:he mark die foto valt dus onder de kogelkoppelingen
wat ik wel al achter ben is,
bij apk hoort de kogel nagemeten te worden, en als er een andere inrichting op zit als een kogel dan gelden wel 10 of zo na meet dingen, dus een echte vangmuil.
ggoog maar eens apk handboek rdw, art 5.2.68 en art 5.3.68
waar ik nog niet achter ben gekomen welke e keurmerken voor welke koppeling en welke aanhanger.

Die op de foto is een kogel + haak ...
Je kan 'm natuurlijk zien als (alleen) kogel. Het is ook een haak voor een 45 mm dik trek-oog.
Het is een heel gebruikelijke koppeling in Frankrijk: ik denk dat het de algemeenste koppeling achterop de lichtere utilitaire voertuigen is.

Bij de APK wordt niet gecontroleerd wat er niet op zit, dus als je van een DixonBate de wisselplaten thuis laat, of er eentje met alleen een sleep-oog monteert dan wordt er niks gecontroleerd. (In België werkt het kennelijk allemaal heel anders, daar kan je bij de keuring teruggestuurd worden als een demonteerbare koppeling niet gemonteerd is.)

Dit alles betekent natuurlijk niet dat je door de APK te ontlopen ook maar alles mag doen, maar een niet versleten koppeling die een E-keurmerk heeft voldoet aan de basis-eisen.

Wat betreft de E-keurmerken: die horen bij de koppeling, meer niet, als je slim bent zorg je dat je ook een printje hebt van de goedkeur-details zoals de fabrikant ze verstrekt. (O ja, om verwarring te voorkomen: daar waar de goedkeur-details zeggen dat de keuring voor een bepaald auto type geldt is geeft het E-keurmerkje geen vrijbrief voor om het even welke montage.)

En dan als een tenslotte: Het wordt snel een zg semantische discussie maar je kan je afvragen of een DixonBate wel een koppeling is die een E-keurmerk nodig heeft. Je kan het ook zien als een aanvulling op het chassis. Interessant is dat het niet verboden is om aan het chassis te schroeven, te lassen, het te veranderen, zolang de originele stevigheid maar behouden blijft (of overtroffen wordt). Trek je deze redenering wat ruimhartig door dan zou er ineens heel veel mogen.
Ik geef geen garantie, maar ik denk dat je heel ver komt bij de rechter (ik denk ook dat het heel veel gedoe kan opleveren).
    NB   Kijk in deze "even" naar de moeizame historie rond de vervangingschassis, of die rond de camper-definities.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”