Spoorverbreders (wheel spacers)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Casper the Ghost

Spoorverbreders (wheel spacers)

Berichtdoor Casper the Ghost » 29 Jan 2022, 18:49

Hallo allemaal,

Wie heeft er ervaring met wheel spacers op zijn Defender, en wat zijn de voor- en nadelen?

Groet,
Casper

dyngo

Re: Spoorverbreders (wheel spacers)

Berichtdoor dyngo » 29 Jan 2022, 21:12

Ik heb 8J velgen met ET=0, die staan behoorlijk uit.
Spoorverbreders niet meer nodig, bredere afscherming dan weer wel.
Voordeel dat lekkende bollen voor de velgen niet bevuilen ...
Stuuruitslag blijft volledig, oogt goed.
Is alles op een RR, maar hetzelfde chassis.

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Jan 2022, 21:46

Voordelen zijn looks, betere stuuruitslag.
Nadelen zijn: gore auto, marginaal meer belasting wiellagers, weer iets dat onbalans kan geven.

Ik vind wielen met de juiste ET een betere oplossing.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jan 2022, 21:48

Casper the Ghost schreef:Wie heeft er ervaring met wheel spacers op zijn Defender, en wat zijn de voor- en nadelen?

Wat wil je bereiken met de spacers ?

Zolang het niet gaat om de looks, en je ook niet per se de dikste banden wilt monteren ben je naar mijn idee het best/universeelst uit met de HD-velgen (die ook wel Wolf genoemd worden). HD-velgen zijn misschien niet de mooiste maar denkelijk wel de sterkste/duurzaamste.
Ten opzichte van standaard staal steken de HD-velgen al een inch extra naar buiten uit ... en 235/85x16 banden gooien daarom al modder tegen de flanken van de carrosserie, de wheelbrows zijn net niet breed genoeg, het is evenwel wel "street-legal".

In ieder geval in theorie belasten spacers de wiellagers en ook de besturing extra ... of je het in de praktijk merkt hangt af van je rijstijl.
Overigens belasten de HD-velgen de wiellagers en besturing ook al extra.

O ja, naar ik begrijp zijn spacers veelal eigenlijk niet street-legal: de spoorbreedte mag - volgens het boekje - maar beperkt vergroot worden.

Groeten MarcS

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 30 Jan 2022, 10:27

Nadelen zijn: looks... ;)
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Casper the Ghost

Berichtdoor Casper the Ghost » 30 Jan 2022, 11:10

Dank voor jullie reacties..

Ik vraag dit omdat ik nieuwe lichtmetalen velgen overweeg welke alleen passen als er wheel spacers worden gemonteerd

https://defendershop.nl/index.php?route=product/product&path=100_120&product_id=1340

Groet,
Casper

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 30 Jan 2022, 11:34

Casper the Ghost schreef:Dank voor jullie reacties..

Ik vraag dit omdat ik nieuwe lichtmetalen velgen overweeg welke alleen passen als er wheel spacers worden gemonteerd

https://defendershop.nl/index.php?route=product/product&path=100_120&product_id=1340

Groet,
Casper

Bij jou toch niet nodig, op jou 110 zitten schijven op de achterzijde kan dus zonder spacers

Groet

Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jan 2022, 12:02

Casper the Ghost schreef:Dank voor jullie reacties..

Dag Casper,

Ik weet niet beter dan dat de "SawTooth" gewoon zullen passen zonder spacers ... en met gaat het er uitzien als een J€€P.

Oplettende lezertjes weten dat ik qua looks de mening van "Barwaut" deel.   Ik vind lichtmetalen velgen geen aanwinst: ze zijn duur en kwetsbaar.   Mocht je dat toch voor lichtmetaal gaan, kijk dan eens naar "MaxXtrac Blindo 16x7 Black Alloy Wheel" ... dat zijn military-grade velgen met een draagkracht die in de buurt van de HD velgen komt.

Leuke paradox: De "betere" lichtmetalen velgen - zoals deze Blindo's - zijn met 14,3 kilo maar weinig lichter als de zware stalen Heavy-Duty tegenhangers.
Sowieso moet je je afvragen of je op een totaal-wiel-gewicht van 35 a 40 kilo veel kan winnen: Een lichtere band zou je de beste winst leveren, maar met zo'n band kom je dan weer niet ver.

Groeten MarcS

PS   Ik heb mijn zomer-wielen-set overigens van iemand die die wielen inruilde voor Blindo's, dus zeg niet dat ik ze nooit van nabij gezien heb.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 30 Jan 2022, 20:46

ET 0, staal.
Ik vind het mooi ..
Bijlagen
IMG_2164.JPG

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Jan 2022, 21:54

Staal is niet sterker dan alu. Iig niet bij een Land Rover. De alu velgen hebben zelfs een hogere breeksterkte dan stalen Wolf velgen krom gaan. Zelf getest. Staal deukt makkelijker dan dat alu breekt.

Het levert dan ook geen gewichtsvoordeel op want hoewel alu lichter is heb je er meer van nodig om dezelfde sterkte te krijgen. Mijn Borbet velgen waren zelfs zwaarder dan de Modular velgen.

Staal kun je uitdeuken onderweg, dat is het grote voordeel naast dat het niks kost.

Bovenstaand verhaal geldt niet voor Bearmach of Brittpart velgen. Daarbij mag je al blij zijn als ze geen onbalans hebben vóór je er een band op legt. De loadindex staat er ook niet op......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”