Spoorverbreders (wheel spacers)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Spoorverbreders (wheel spacers)

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2022, 20:35

Casper the Ghost schreef:Dit zijn Wolf imitatie velgen die regelmatig in onbalans schieten (soms wel soms niet, heel vreemd)

Casper, zijn het wel die velgen die in onbalans "schieten" ?

Er zijn twee andere "goede" bronnen van een wisselvallig optredende onbalans:
1º  Platte kantjes van de banden: Staat de auto zo nu en dan wat langer stil dan kan je platte kantjes krijgen.  Het wisselvallige bij de platte kantjes zit verborgen door het al dan niet in fase langs komen van die platte kantjes: zo kan een onbalans ineens in een lange bocht optreden, maar ook juist weer uitdoven.
De stijvere banden hebben er - naar mijn idee - meer last van, mijn net wat soepeler winterbanden zijn hierin veel braver. Wellicht zijn banden met een soepeler karkas de betere keuze om platte kantjes sneller kwijt te raken (als ze bij zulke banden al ontstaan).   Tijdens een langere rit worden de banden overigens weer rond, reken evenwel met een echt lange rit.
2º  Een verborgen speling in de besturing. Wanneer een stuurkogel meestal netjes op z'n plek zit en soms ineens wat meer ruimte kan krijgen dan heb je een onbegrepen onbalans/wobble waar je heel lang naar kan zoeken, en waar bijna alles eerst de schuld van krijgt.  (Erik P. kan hier meer over vertellen.)

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Feb 2022, 22:54

Een velg is gewoon massa. Die velg kan krom zijn of ongelijk verdeeld gewicht in de velg hebben, hij is op een punt zwaarder dan elders maar dat is het dan ook wel. Dat zijn gegeven dingen die niet variabel zijn.

Het kan dus niet aan de velg liggen als het soms wel en dan niet optreed. dat is altijd de band of ophanging, of besturingscomponenten.

Dus ik zou eerst alle bussen vd ophanging en alle stuurkogels, swivels etc eens heel goed aan kijken voor ik nieuwe wielen kocht.

Hoe leuk dat laatste ook is blijft het balen als het buiten de optiek niets verbetert. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Feb 2022, 00:51

Landmarcs schreef: 2º Een verborgen speling in de besturing. Wanneer een stuurkogel meestal netjes op z'n plek zit en soms ineens wat meer ruimte kan krijgen dan heb je een onbegrepen onbalans/wobble waar je heel lang naar kan zoeken, en waar bijna alles eerst de schuld van krijgt. (Erik P. kan hier meer over vertellen.)

Casper the Ghost schreef:Dit zijn Wolf imitatie velgen die regelmatig in onbalans schieten (soms wel soms niet, heel vreemd)

Ja, heb ik ook gehad, maakte niet uit wat voor wielen ik eronder schroefde, netjes gebalanceerd op 2 gram nauwkeurig. Wolf velgen of stalen 5 spaak Discovery 1 velgen, met versleten banden of gloednieuwe. Zelfs de fusee's vernieuwd en met de correcte voorspanning gemonteerd. Het leek even goed en dan begon het toch weer. Het probleem zit bij mij in de stuurkogel van de pitmanarm (die ook al 2 keer vernieuwd), na een tijdje toch ineens weer onbalans/wobble (vaak na het rijden over een slechte klinkerweg of door een knipgat in de weg).
Een nieuwe pitmanarm besteld bij PaddockSpares, nog voor de Brexit, maar door Corona is die niet direct afgestuurd en is daar blijven liggen. Na de Brexit de order maar gecanceld (aangezien ik geen zin had in het douane gedoe).
Intussen de ruimte onder de spiraalveer in de stuurkogel opgevuld met een dun staalplaatje, waardoor de veer ingedrukt is en de stuurkogel met de onderste schaal zo'n beetje op hun plaats moeten blijven. Zo rij ik al weer ruim een jaar.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Feb 2022, 15:34

Het lijkt mij dus om te beginnen verstandig om eens goed bij te houden wanneer dit "in onbalans schieten" gebeurt.
Houdt dan ook bij hoe lang de onbalans optreedt, en het hoe en wat van het weer verdwijnen.

Heb je zonder een noemenswaardige aanleiding ineens in een flauwe bocht een toenemend "wobbletje" in het stuur, en gaat die ook weer weg als je de bocht verder doordraait (of juist weer een tegenbocht hebt). Zo ja, dan kan het eenvoudig het platte-kantjes-in-fase-probleem zijn (die platte kantjes hoef je niet te voelen, de wielen lijken gewoon rond ... het is normalerwijze niet blijvend, maar het kan heel wat kilometers nemen voordat de band weer rondom gelijk reageert).

Heb je zoals Erik zo nu en dan en is er een "aanleiding" dan kan je ook denken aan het type probleem dat Erik had. Stuurkogels die op het eerste en tweede gezicht prima zijn maar die toch ook kunnen blijven hangen in een te ruime toestand. Er hoeft voor die ruime toestand maar een minimaal richeltje te zijn, een lichte inslag van de lagerschaal, en de normaal door veerkracht aangedrukte lagerschaal blijft bij tijd en wijle ineens hangen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Feb 2022, 16:24

Landmarcs schreef: Zo ja, dan kan het eenvoudig het platte-kantjes-in-fase-probleem zijn (die platte kantjes hoef je niet te voelen, de wielen lijken gewoon rond ... het is normalerwijze niet blijvend, maar het kan heel wat kilometers nemen voordat de band weer rondom gelijk reageert).

Groeten MarcS

Dat is snel genoeg te controleren door als het optreed meteen langs een bandenboer te rijden en de voorwielen op het balanceerapparaat te hangen. Een hoogteslag in de band is daar makkelijk waar te nemen. Het balanceerapparaat dat ik gebruik heeft daar ook gewoon een "vinger" voor die je over de breedte vh loopvlak kunt verzetten en zo precies kunt zien of de band wel rond is, recht afgesleten, etc.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Feb 2022, 18:22

Edward schreef:
Landmarcs schreef: Zo ja, dan kan het eenvoudig het platte-kantjes-in-fase-probleem zijn (die platte kantjes hoef je niet te voelen, de wielen lijken gewoon rond ... het is normalerwijze niet blijvend, maar het kan heel wat kilometers nemen voordat de band weer rondom gelijk reageert).

Dat is snel genoeg te controleren door als het optreed meteen langs een bandenboer te rijden en de voorwielen op het balanceerapparaat te hangen. Een hoogteslag in de band is daar makkelijk waar te nemen. Het balanceerapparaat dat ik gebruik heeft daar ook gewoon een "vinger" voor die je over de breedte vh loopvlak kunt verzetten en zo precies kunt zien of de band wel rond is, recht afgesleten, etc.

Edward, ik vrees dat je te snel bent.
Een bescheiden plat kantje van het wat langer stil staan is niet makkelijk te constateren.
Bovendien gaat het niet om dat ene platte kantje maar het al dan niet in fase draaien van een aantal van die platte kantjes.
Ik vermoed minstens in links-rechts tegenfase op de vooras, waarschijnlijk "helpt" een duwtje vanuit de achterwielen dan extra.
Hoe ik dit weet?   Ik had last van die "platte-kantjes-wobble" alle wielen zijn gechecked en de meest ronde zijn voor geplaatst ... en het probleem leek weg maar was het niet.
Iets minder lucht in de voorwielen hielp overigens ook: de banden vertonen dan net iets meer "dweil" en dat dempt het "wobblen" ook weer wat - iets minder lucht zorgt er ook voor dat de band wat sneller opwarmt en dus vlotter terug naar de ronde vorm gaat.

Groeten MarcS

PS   Het ging overigens om originele LandRover HD-velgen met vrijwel nieuwe eerste montage Continental Cross Contact AT.
Die Continental Cross Contact AT is aan de stugge kant - wat overigens ook een voordelige kant heeft: niet stuk te krijgen en ook weinig slijt.
PS2 Nog even een ander "inzicht": Ook bij een platte-kantjes-wobble kan die wobble ineens, na een richel of andere oneffenheid optreden. Het is kennelijk een bi-stabiel systeem met een heel rap omslagpunt: zolang de wobble niet doorgebroeken is zorgt de som van weerstanden dat ie onderdrukt blijft, is er eenmaal een wobble dan werkt ie licht zelfversterkend en duurt het vrij lang voordat ie weer uitdooft. (Niet zo gek overigens: een slecht geladen wasmachine kan tijdens het centrifugeren staan schudden op zijn pootjes en op z'n plek blijven, zodra ie echter de grip op de ondergrond verliest loopt ie ineens met serieuze stappen heen en weer ... het stadium van kleine stapjes bereik je alleen vanuit de grote stappen, dus als de centrifuge langzaam uitdraait.)

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 08 Feb 2022, 14:24

Voor alle criticasters op het blauwe merk: ik heb zowel imitatie wolf velgen als imitatie sawtooth gereden en beiden waren uitstekend te balanceren. Wat Edward zegt heb ik ook meegemaakt: als een auto te lang stil heeft gestaan op een band (die niet hard genoeg opgepompt was, voor in Afrikaanse (hete) omstandigheden) ontstaat er een a-centrische verloop in de band. Helaas Marc, dat kun je wel degelijk zien. Misschien wsa het bij jou minder erg?

Dát is voor mij tot nu toe (2x bij de hand gehad) het probleem geweest met goed balanceren van namaakwielen. Voor de rest ken ik alleen de slechte verhalen "vanhorenzeggen". Ik heb nog niemand gesproken die er écht problemen mee heeft. Dat geldt overigens helaas niet voor alle onderdelen uit het blauwe doosje.

PS: Casper: Ik meende dat je deze velg onder de auto had toen je hem kocht en hebt laten verwisselen voor een wolf? Nu spijt?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2022, 20:39

Coen83 schreef:PS: Casper: Ik meende dat je deze velg onder de auto had toen je hem kocht en hebt laten verwisselen voor een wolf? Nu spijt?

Ik had de omgekeerde vraag:
"Als je nu BFG AT banden rond de HD-velgen hebt, waarom zou je dan nog "door-de-weekse" wielen/banden willen?"

Ik zou dan eerder kijken naar een tweede reservewiel zodat je gemakkelijk de beste vier onder de auto kan schroeven als je moeilijker terrein verwacht en de sleetse vier voor door-de-week zodat je de sleetse banden ook goed op kan rijden (een goede verstaander leest dit als de wat meer versleten banden achter).
De alternatieve methode (het gebruikelijke advies) is rondom rouleren, maar dan zit je op een gegeven moment met allemaal gelijk versleten banden, banden waar je dan ineens een hele nieuwe set naast wilt hebben omdat op een gegeven moment de sleetse banden te sleets worden voor de moeilijker situaties.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 08 Feb 2022, 20:57

Misschien mis ik wat, maar hoezo door de weeks?
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2022, 21:40

Ron63 schreef:Misschien mis ik wat, maar hoezo door de weeks?

"door-de-weeks" staat bij mij gelijk met "alledaags" en daarmee doel ik dan op het 9-to-5 traffic, dwz het voor grote volksstammen gebruikelijke asfalt.

Om misverstanden te voorkomen: Zelf kijk ik niet op een dag (of naar de kalender) als het gaat op het on- of off-road.
Als ik denk veel kilometers te maken en vooral goed weer verwacht dan is dat het moment om de wat sleetsere banden op te rijden.
Soms is het een gokje, ook 's zomers kan het regenen, en ook 's zomers kan je in de modder verzeild raken, ik neem de gok, ik heb geen zin om een aanhanger met de "beste" banden voor ieder terreintype mee te slepen ... met die aanhanger schiet het ook weer niet op.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”