Casper the Ghost schreef:Dit zijn Wolf imitatie velgen die regelmatig in onbalans schieten (soms wel soms niet, heel vreemd)
Casper, zijn het wel die velgen die in onbalans "schieten" ?
Er zijn twee andere "goede" bronnen van een wisselvallig optredende onbalans:
1º Platte kantjes van de banden: Staat de auto zo nu en dan wat langer stil dan kan je platte kantjes krijgen. Het wisselvallige bij de platte kantjes zit verborgen door het al dan niet in fase langs komen van die platte kantjes: zo kan een onbalans ineens in een lange bocht optreden, maar ook juist weer uitdoven.
De stijvere banden hebben er - naar mijn idee - meer last van, mijn net wat soepeler winterbanden zijn hierin veel braver. Wellicht zijn banden met een soepeler karkas de betere keuze om platte kantjes sneller kwijt te raken (als ze bij zulke banden al ontstaan). Tijdens een langere rit worden de banden overigens weer rond, reken evenwel met een echt lange rit.
2º Een verborgen speling in de besturing. Wanneer een stuurkogel meestal netjes op z'n plek zit en soms ineens wat meer ruimte kan krijgen dan heb je een onbegrepen onbalans/wobble waar je heel lang naar kan zoeken, en waar bijna alles eerst de schuld van krijgt. (Erik P. kan hier meer over vertellen.)
Groeten MarcS