Spoorverbreders (wheel spacers)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
OttoVink

Re: Spoorverbreders (wheel spacers)

Berichtdoor OttoVink » 31 Jan 2022, 14:43

Tja, de velgen (britpart) waar casper het over heeft heb ik ook een nieuwe set van staan voor een restauratie project. Heb er nieuwe bfg's om laten leggen. M,n bandenboer heeft ze niet gebalanceerd met lood (werd teveel zei tie) , maar gevuld met korrels die hun eigen weg moeten gaan zoeken.
Dit wordt aangeduid met gele ventieldopjes. Blijbaar nieuwe techniek. Het zal mij benieuwen :o

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 31 Jan 2022, 15:38

Wat heb je dan nu voor stalen velgen er onder zitten, op de foto's die ik op je site zie dan komen deze ook al verder naar buiten dan origineel.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Jan 2022, 16:22

OttoVink schreef:Tja, de velgen (britpart) waar casper het over heeft heb ik ook een nieuwe set van staan voor een restauratie project. Heb er nieuwe bfg's om laten leggen. M,n bandenboer heeft ze niet gebalanceerd met lood (werd teveel zei tie) , maar gevuld met korrels die hun eigen weg moeten gaan zoeken.
Dit wordt aangeduid met gele ventieldopjes. Blijbaar nieuwe techniek. Het zal mij benieuwen :o

Nieuw? Nee, verre van. Dat wordt in vrachtwaggels al decennia toegepast. Zoals met alles zijn er ferfente fans en felle tegenstanders. :lol: :lol:

Maar als het werkt met deze velgen werkt het. Werkt het niet dan moet je op zoek naar ander. Dan ben je verder dan nu ook al. Dus het is een mooi experiment. Maar het werkt meestal prima hoor zolang je niet te vaak of teveel boven de 100km/u rijdt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 31 Jan 2022, 23:38

Tja, een kennis met een oude Suzuki heeft ook van die korrels in zijn wielen gehad, uiteindelijk beviel het toch niet en is er gewoon veel lood aan gemept (stalen velgen). En die kennis rijdt nooit boven de 100 km/u.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2022, 09:00

Erik Peters schreef:Tja, een kennis met een oude Suzuki heeft ook van die korrels in zijn wielen gehad, uiteindelijk beviel het toch niet en is er gewoon veel lood aan gemept (stalen velgen). En die kennis rijdt nooit boven de 100 km/u.

Een zelfde soort aanpak was het monteren van de banden met een "bodem" koelvloeistof. Ook dat werkt ... een beetje ... en nogal wisselvallig zeker als je in de buurt van de 100 km/u komt.
Je kan je dus afvragen of het wel werkt want als het niet al te dol is kom je met ongebalanceerd soms ook een eind zolang het niet al te had gaat.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Feb 2022, 10:28

Het werkt wel degelijk en is zoals ik al zei in de transportsector al decennia beproefd. Uiteraard is 1 test van een maat die wellicht teveel of te weinig in z'n Soes gegooid heeft veel betrouwbaarder. :roll:

Verbaasd me eigenlijk dat Marc de correspondentie die hij met Bart van D had op de prik er niet bijgehaald heeft. Oh nee, Bart was redelijk tevreden en schreef dat ie bij z'n nieuwe banden het ook weer ging gebruiken. Da past nu niet.

Whatever, het ging erover dat de velgen die Casper aanhaalde absoluut geen aanrader zijn en dat bevestigd Otto. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 01 Feb 2022, 13:44

heb deze velgen ook, en ze zijn gewoon met gewichten uit gebalanceerd, geen probleem.
de originele zijn erg aan de prijs.
de look wil ook wat, 90 % kiest toch hier voor.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2022, 16:53

pascal110 schreef:.... de look wil ook wat .... .

Het is dus een gevalletje "Wie mooi wil zijn moet pijn leiden.".
Pijn in de portemonnee en/of pijn bij het balanceren.

Het zal wel aan mij liggen maar die Marijke-Helwege-typen kunnen mij niet boeien.
Op dezelfde wijze meen ik dat onder een utilitaire auto ook de gewone utilitaire velgen het best passen.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 01 Feb 2022, 17:31

Landmarcs schreef:
pascal110 schreef:.... de look wil ook wat .... .

Het is dus een gevalletje "Wie mooi wil zijn moet pijn leiden.".
Pijn in de portemonnee en/of pijn bij het balanceren.

Het zal wel aan mij liggen maar die Marijke-Helwege-typen kunnen mij niet boeien.
Op dezelfde wijze meen ik dat onder een utilitaire auto ook de gewone utilitaire velgen het best passen.

Groeten MarcS

Ja en ja :D
110-Td5 X-tech 2006

Casper the Ghost

Berichtdoor Casper the Ghost » 01 Feb 2022, 18:25

Ron63 schreef:Wat heb je dan nu voor stalen velgen er onder zitten, op de foto's die ik op je site zie dan komen deze ook al verder naar buiten dan origineel.

Groet Ron

Dit zijn Wolf imitatie velgen die regelmatig in onbalans schieten (soms wel soms niet, heel vreemd)

Groet,
Casper

Terug naar “Techniek”