Partikkel of roetfilter
Partikkel of roetfilter
Ik heb nu mijn Discovery sport 2,0 diesel van de 6de maand 2017 sinds 6 maanden, ik lees veel over die filters, mijn wagen heeft nu 64.000 km, hoelang gaat die mee voor dat hij aan vervanging toe is, ik rij meestal korte afstanden.
Re: Partikkel of roetfilter
Daar hoef jij niks aan te doen; dat gaat automatisch. Als de filter verzadigd begint te raken, dan spuit de auto extra diesel in, zodat die filter loeiheet wordt. Zodoende verbrandt de roettroep die in die filter zit en wordt hij weer schoon.
Uiteraard gaat dit geapaard met een grote blauwe wolk achter de auto, zodat heel dat fenomeen helemaal geen ene ruk heeft uitgemaakt
Let op; ik weet niet of je op het dashboard kunt zien dat de auto aan t regenereren is, maar ga op de rijksweg rijden en laat hem z'n werk doen. Als je altijd korte stukjes rijdt en de auto wil regenereren en gaat extra diesel inspuiten, waarna jij de auto afzet omdat je op plaats van bestemming bent, dan gaat het faliekant fout. De teveel ingespoten diensel wordt niet verbrandt en zal uiteindelijk schade gaan aanrichten; oliepeil gaat stijgen, slechte smering daardoor en ik heb zelfs wel eens een verhaal gehoord van "water"slag (maar dat lijkt me sterk).
succes met je milieuvriendelijke auto
Uiteraard gaat dit geapaard met een grote blauwe wolk achter de auto, zodat heel dat fenomeen helemaal geen ene ruk heeft uitgemaakt
Let op; ik weet niet of je op het dashboard kunt zien dat de auto aan t regenereren is, maar ga op de rijksweg rijden en laat hem z'n werk doen. Als je altijd korte stukjes rijdt en de auto wil regenereren en gaat extra diesel inspuiten, waarna jij de auto afzet omdat je op plaats van bestemming bent, dan gaat het faliekant fout. De teveel ingespoten diensel wordt niet verbrandt en zal uiteindelijk schade gaan aanrichten; oliepeil gaat stijgen, slechte smering daardoor en ik heb zelfs wel eens een verhaal gehoord van "water"slag (maar dat lijkt me sterk).
conny schreef:Daar hoef jij niks aan te doen; dat gaat automatisch.
Dat is niet waar. Als Ts alleen korte afstanden rijdt komt de auto nooit aan regenereren toe en rot de dpf gewoon dicht. Het is zaak om af en toe een goede rit te rijden waarbij het ding echt goed warm wordt.
Het idee van de Dpf is dat in de stad of dorp rustig gereden wordt en regenereren plaatst vind op de snelweg. Zodoende wordt de smog in de leefomgevingen wat verminderd. Uiteraard is dat "onzin" in de ogen van ouwe dieselaars want die zijn gewoon tegen alles.....
Waar die laatste opmerking op slaat mag Joost weten......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Ik rij nu de korte afstanden met de paddels, ik rij in sport en schakel zelf gewoon dan zit ik altijd rond de 2000 toeren, dan is de verbranding volgens mij veel beter, als ik in automaat rij dan zit die meestal aan 1000 toeren, bijkomende vraag, is het beter dat ik af en toe een product bij de brandstof voeg om de partikel filter te zuivere, en is dat eventueel schadelijk.
Graag uw mening over mijn rijstijl en het product dat ik bij de brandstof voeg.
Graag uw mening over mijn rijstijl en het product dat ik bij de brandstof voeg.
Bij onze vrachtwagens krijg je een melding wanneer hij niet heeft kunnen regenereren.
Die kun je een paar keer wegdrukken maar op een gegeven moment niet meer en gaat ie dat toch doen.
Duurt ongeveer een half uur / 45minuten waarbij je hem niet uit mag (kunt?) zetten en hij stationair begint en daarna afwisselend met verschillende toerentallen staat te draaien. (En de boel schoon brand dus)
De chauffeur kan zelf ook een moment kiezen.
Ik zou me kunnen voorstellen dat dat bij een personenwagen ook zo kan.
Die kun je een paar keer wegdrukken maar op een gegeven moment niet meer en gaat ie dat toch doen.
Duurt ongeveer een half uur / 45minuten waarbij je hem niet uit mag (kunt?) zetten en hij stationair begint en daarna afwisselend met verschillende toerentallen staat te draaien. (En de boel schoon brand dus)
De chauffeur kan zelf ook een moment kiezen.
Ik zou me kunnen voorstellen dat dat bij een personenwagen ook zo kan.
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Geweldig, die schone diesels.
Wat een voortgang in techniek.
Je leert wat bij op een forum.
Wat een voortgang in techniek.
Je leert wat bij op een forum.
-
Landmarcs
Re: Partikel of roetfilter
Edward schreef:Dat is niet waar. Als Ts alleen korte afstanden rijdt komt de auto nooit aan regenereren toe en rot de dpf gewoon dicht. Het is zaak om af en toe een goede rit te rijden waarbij het ding echt goed warm wordt.De wagen gaat niet zomaar extra diesel inspuiten, dat is een broodje aap.
Het idee van de Dpf is dat in de stad of dorp rustig gereden wordt en regenereren plaatst vind op de snelweg. Zodoende wordt de smog in de leefomgevingen wat verminderd. Uiteraard is dat "onzin" in de ogen van ouwe dieselaars want die zijn gewoon tegen alles.....
Ik ben wel oud en zeker een ouwe dieselaar, en ook nog eens tegen heel veel ... Maar er zijn ook "tegen-types" die al een eeuwigheid weten dat het zelfs zonder roetfilter beter voor een verbrandingsmotor is om die motor met een zekere regelmaat goed te laten werken: goed warm/heet rijden kan geen kwaad, het doet de motor alleen maar goed. Het is alleen best lastig om in ons kleine platte landje de auto hard genoeg te laten werken, alleen daarom al een goede reden om zo nu en dan op vakantie naar het buitenland te gaan.
Groeten MarcS
Dat van die vakanties is waar.
Heb vorige week mijn 'nieuwe' hond gehaald in Limburg (Hessen).
Was direct dol op de Range, keek niet eens om.
Is een hollandse herder (back home)
Weer eens lekker doorrijden met de 2deurs 4,6.
Jammer, rijdt op LPG.
Is altijd schoon
Heb vorige week mijn 'nieuwe' hond gehaald in Limburg (Hessen).
Was direct dol op de Range, keek niet eens om.
Is een hollandse herder (back home)
Weer eens lekker doorrijden met de 2deurs 4,6.
Jammer, rijdt op LPG.
Is altijd schoon
- Erik Peters
dyngo schreef:Heb vorige week mijn 'nieuwe' hond gehaald in Limburg (Hessen). Is een hollandse herder (back home)
Zo te zien weet die al waar het lekker warm is.
Ik heb vroeger ook een goudgestroomde hh gehad.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht