Hallo,
Mijn 200tdi wil niet blijven lopen. Alle cilinders slaan netjes aan maar na een halve minuut valt hij weg (kun je hem nog een beetje op gang houden als je vol gas geeft en dan blijft hij tevens op alle cilinders lopen). Nu heb ik de toevoer van de diesel al gechecked en het probleem bleef. Daarna heb ik een directe toevoer naar de injectiepomp gemonteerd (vanaf een externe brandstoftank) en tot mijn verrassing bouwt de injectiepomp druk op aan de inlaat kant. Ik begrijp niet direct waarom dit gebeurt en of dit wellicht gebruikelijk is (lijkt mij niet) heeft iemand hier misschien een idee wat het zou kunnen zijn ?
Ps
, De injectiepomp is in mei vervangen voor een nieuwe en sinds die tijd heeft zo'n 8000km probleemloos gereden.
Hulp wordt ontzettend gewaardeerd.
Mvg, Thijs
200tdi loopt slecht
-
wim's Oblix
Re: 200tdi loopt slecht
Goedendag,
heb je al gecheckt of er geen lucht via de brandplaatjes naar binnenkomt bij de verstuivers of daar in de buurt?
en werkt het als je hem met het handpompje ontlucht om uit te sluiten?
heb je al gecheckt of er geen lucht via de brandplaatjes naar binnenkomt bij de verstuivers of daar in de buurt?
en werkt het als je hem met het handpompje ontlucht om uit te sluiten?
Het handpompje op de opvoerpomp werkt naar behoren en voor zo ver ik kan zien ontsnapt of zuigt hij geen lucht aan langs de brandplaatjes. Ik heb de injectoren ook uit elkaar gehaald, gereinigd en herplaatst, dit heeft geen invloed gehad op het probleem. Hij lijkt druk op te bouwen aan de invoer zeide van de injectiepomp en op dat moment komt de pomp zelf brandstof tekort om te injecteren. Ben gisteren naar de locale land rover garage geweest en die zeggen dat het eigenlijk alleen een fout kan zijn in de injectiepomp zelf.
Het probleem is trouwens ontstaan terwijl hij +-1500 toeren liep in de oprit.
Het probleem is trouwens ontstaan terwijl hij +-1500 toeren liep in de oprit.
- Erik Peters
Dag Thijs,
In eerste instantie zou ik denken dat de brandstoftoevoer (deels) geblokkeerd is waardoor er te weinig/geen diesel komt, maar dat had je al gecontroleerd als ik het goed begrijp. Een kapot opvoerpompje zou ook mogelijk zijn, maar als het brandstofsysteem lek vrij is, d.w.z. er kan nergens lucht in het systeem komen, dan zuigt de inspuitpomp normaal gesproken de brandstof wel rechtstreeks uit de tank. Een keertje gehad namelijk (met een 300Tdi), motor liep altijd prima, maar na vervangen van het brandstoffilter niet meer. Het systeem kon niet ontlucht worden omdat het opvoerpompje defect bleek te zijn. Nieuw opvoerpompje, ontluchten en klaar.
Dan denk ik dat het probleem de inspuitpomp zelf is, maar die is nieuw. Dan zou ik terug gaan naar de verkoper van die nieuwe inspuitpomp.
Groet,
Erik.
In eerste instantie zou ik denken dat de brandstoftoevoer (deels) geblokkeerd is waardoor er te weinig/geen diesel komt, maar dat had je al gecontroleerd als ik het goed begrijp. Een kapot opvoerpompje zou ook mogelijk zijn, maar als het brandstofsysteem lek vrij is, d.w.z. er kan nergens lucht in het systeem komen, dan zuigt de inspuitpomp normaal gesproken de brandstof wel rechtstreeks uit de tank. Een keertje gehad namelijk (met een 300Tdi), motor liep altijd prima, maar na vervangen van het brandstoffilter niet meer. Het systeem kon niet ontlucht worden omdat het opvoerpompje defect bleek te zijn. Nieuw opvoerpompje, ontluchten en klaar.
Dan denk ik dat het probleem de inspuitpomp zelf is, maar die is nieuw. Dan zou ik terug gaan naar de verkoper van die nieuwe inspuitpomp.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Bedankt voor de hulp, erg verhelderend. Dan ga ik eens vragen wat ze aan garanties doen.
Super bedankt voor de hulp.
Groet, Thijs
Super bedankt voor de hulp.
Groet, Thijs
beetje raar
brandplaatjes, het is geen td5, deze loopt ook met de oude, of het goed is weet ik niet.
op de oprit met 1500 toeren.
verstuivers uitelkaar gehaald.
nieuwe pomp erop.
extern tankje rechtstreeks op pomp, dus ook opvoerpompje er uit.
als je capabele bent om de verstuivers te riviseren, (dus met afpersen en instellen) moet je er meer verstand van hebben.
nieuwe pomp, is erg duur, wat was er dan aan de oude, denk dat je een vervangende er op gezet hebt.
pomp laten testen is dus op een bank.
wat ik in het verleden al eens meegemaakt heb, op een troffy, echt door een rivier verzopen, water in tank, alles schoon gemaakt, maar desondanks bleef water in pomp zitten, leidingen los op pomp, dan die klepjes erachter los, zodat water uit pomp kan,
maar pas op, de pomp is een klein motortje, gaat bijna nooit stuk, als een of meer zuigertjes lek is kan hij dus die druk opbouwen.
doe eens een opbrengst en druk test, of naar iemand met een bank.
loopt slecht, bij volgas valt hij weg, gelamineerde intercoler slang, bijna niet tezien maar inwendig gescheurd, waardoor hij knijpt.
of toch die verstuivers, pissen of zeerlage openings druk, even laten afpersen.
we zijn heel benieuwd wat het was
gr pascal
brandplaatjes, het is geen td5, deze loopt ook met de oude, of het goed is weet ik niet.
op de oprit met 1500 toeren.
verstuivers uitelkaar gehaald.
nieuwe pomp erop.
extern tankje rechtstreeks op pomp, dus ook opvoerpompje er uit.
als je capabele bent om de verstuivers te riviseren, (dus met afpersen en instellen) moet je er meer verstand van hebben.
nieuwe pomp, is erg duur, wat was er dan aan de oude, denk dat je een vervangende er op gezet hebt.
pomp laten testen is dus op een bank.
wat ik in het verleden al eens meegemaakt heb, op een troffy, echt door een rivier verzopen, water in tank, alles schoon gemaakt, maar desondanks bleef water in pomp zitten, leidingen los op pomp, dan die klepjes erachter los, zodat water uit pomp kan,
maar pas op, de pomp is een klein motortje, gaat bijna nooit stuk, als een of meer zuigertjes lek is kan hij dus die druk opbouwen.
doe eens een opbrengst en druk test, of naar iemand met een bank.
loopt slecht, bij volgas valt hij weg, gelamineerde intercoler slang, bijna niet tezien maar inwendig gescheurd, waardoor hij knijpt.
of toch die verstuivers, pissen of zeerlage openings druk, even laten afpersen.
we zijn heel benieuwd wat het was
gr pascal
o ja even een waarschuwing
als je aan de hogedruk kant gaat werken, ben je ervan bewust dat de straal van een verstuiver door je vinger heen gaat.
tussen 200-300 bar
exact weet ik dus niet, maar ben gewaarschuwd.
als je aan de hogedruk kant gaat werken, ben je ervan bewust dat de straal van een verstuiver door je vinger heen gaat.
tussen 200-300 bar
exact weet ik dus niet, maar ben gewaarschuwd.
hoi thijs
je had toch een turbodiesel 19j, die slecht liep,
je had toch een turbodiesel 19j, die slecht liep,