Ron63 schreef:Een standaard def heeft 235 op 7j velg, wordt ook geregeld 265 zonder probleem omheen gelegd. Denk dat het lijstje meer voor standaard auto’s geldt.
Precies, 235/85 wordt zelfs op 5.5 gelegd,
dat is buiten het boekje.
De HD-velg (= Wolf) is 6.5 en daar wordt met goed gevolg 235/85 op gelegd.
Voor de hogere banden is er de (vuist)regel van 65% voor de ondergrens, en de (vuist)regel van 70% voor de "optimale maat".
Een 235 band heeft als ondergrens een 0,65x235 brede velg (dus 6 inch), en "optimaal" is 0,70x235 (dus 6.5 inch).
Een 225 band komt dan op 5.75 inch, "optimaal" wordt het met 6.2 inch.
Een 245 band komt dan op 6.25 inch, "optimaal" wordt het met 6.75 inch.
En die 265 band heeft aan 6.8 inch genoeg, "optimaal" is dan 7.3 inch.
Nu gaat het met die 65% om de theoretische ondergrens. Een echt hoge band krijgt wangetjes en een minder strak weggedrag op een nog smallere velg (dus 235/85 wordt zonder al te veel klachten op een 5.5 inch velg gebruikt).
Daarnaast geldt ook: hoe platter hoe minder speling je hebt, dus is het sowieso hoe platter hoe breder.
Groeten MarcS
PS Bij het lijstje van ht linkje hiervoor staat - als je even doorscrolt - dat het om personenauto's gaat ... en dan denkelijk vooral om de de lagere 45 tot 55 hoge banden - hoe platter de band hoe nauwer de "bandbreedte" bij de correspondentie tussen velg en band.