Hallo allemaal,
Komende zomer ga ik met mijn Defender 110 Puma Td4 naar Albanië, echter kent dit land temperaturen van dik 40 graden... Iemand ervaring hoe deze Td4 zich houdt bij dergelijke temperaturen?
Hoor graag...
Groet,
Casper
Koeling Puma 2.4 Td4
Re: Koeling Puma 2.4 Td4
Deze Td4 bestaat niet. Ze zijn allemaal anders. Als ie gewoon goed in orde is dan heeft ie nergens last van. Mijn 130 Td4 liep al warm bij 25 graden maar dat deed ie ook bij -20 en ook bij + 42. Dan ging ie kortstondig in noodloop en daar hebben wel meer Td4's last van. Maar dat deed ie bij meer dan 40 graden niet vaker of extremer......
Als het budget het toelaat kan ik van harte een Allisport radiateur aanbevelen gewoon om eventuele problemen voor te zijn. Dat is een dure verzekering, dat geef ik toe maar aan de andere kant is de bestaand eplastci radiateur nu al redelijk op leeftijd en kom je daar toch een keer mee aan de beurt.
Aan de andere kant: als je nu geen klachten hebt en de radiateur ziet er nog redelijk fris uit dan zou ik het lekker zo laten.
Als het budget het toelaat kan ik van harte een Allisport radiateur aanbevelen gewoon om eventuele problemen voor te zijn. Dat is een dure verzekering, dat geef ik toe maar aan de andere kant is de bestaand eplastci radiateur nu al redelijk op leeftijd en kom je daar toch een keer mee aan de beurt.
Aan de andere kant: als je nu geen klachten hebt en de radiateur ziet er nog redelijk fris uit dan zou ik het lekker zo laten.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Casper the Ghost schreef:Komende zomer ga ik met mijn Defender 110 Puma Td4 naar Albanië, echter kent dit land temperaturen van dik 40 graden... Iemand ervaring hoe deze Td4 zich houdt bij dergelijke temperaturen?
Casper, hoe jouw "Puma" het zal uithouden bij warm weer kan alleen de praktijk uitwijzen.
Sommige "Puma's" hebben problemen met spontane temperatuur-excursies (die vrijwel zeker alleen digitaal bestaan, iets raars in de sensors, en/of in de software, of gewoon ergens "onderweg").
Mijn "Puma" is heel braaf, het is vooral binnen snel te heet - ik heb (nog) geen airco - de versnellingsbak wordt na voldoende kilometers een straalkacheltje dat de rest van de dag blijft stralen. Het enige wat helpt is zo rap een pasweg oprijden dat de visco-fan zo nu en dan gaat draaien, draait ie dan even door dan wordt ook de versnellingsbak gekoeld.
O ja, ik rijd jaarrond met een radiator-muff, 's zomers natuurlijk wel met het "slabbetje" omhoog gerold ... de radiator is ruimschoots groot genoeg voor een "Puma" zelfs in het heetste zomerweer in Z-Frankrijk of N-Spanje, ook als je als het zo uitkomt een beetje rap doorrijd, of juist traag en extra steil de smalste paden omhoog neemt ... bij mij gaat de visco-fan echt maar een enkel keertje draaien.
NB Ik kan gerust bij + 10 het slabbetje neerlaten en dan de hele winter zo laten ... alleen deze winter wil het niet winteren en omdat ik toevallig die paar koude dagen niet op pad moest is het slabbetje nog steeds omhooggerold.
Maar zoals gezegd: De ene is de andere niet.
En, denkelijk ook van belang: ik heb geen (zware) aanhangers en ook geen roof-rack.
Groeten MarcS
PS Als je echt bevreesd bent is het wellicht een idee om een electro-fan van de grootst passende maat achetr de radiator te hangen. Je kan die fan dan bijv met een schakelaar bedienen en bij lange warme ritten gewoon permanent laten draaien, dan wordt ook de warme lucht rond de versnellingsbak een beetje ververst.
- Casper the Ghost
Dank voor jullie reactie Edward en Marc,
Afgelopen zomer bij 28 graden en na een intensief offroad-event begon mijn Td4 op de snelweg plotseling in te houden, alle dashboard lampjes gingen branden waardoor ik stil kwam te staan op de vluchtstrook. De auto wilde niet meer starten, na 20 minuten wachten waren alle problemen verdwenen en is dit voorval daarna niet meer voorgekomen. De auto is daarna uitgelezen op storingen maar daar kon men niets vreemds ontdekken, weet dus ook niet of dit een koelingsprobleem is geweest
Groet,
Casper
Afgelopen zomer bij 28 graden en na een intensief offroad-event begon mijn Td4 op de snelweg plotseling in te houden, alle dashboard lampjes gingen branden waardoor ik stil kwam te staan op de vluchtstrook. De auto wilde niet meer starten, na 20 minuten wachten waren alle problemen verdwenen en is dit voorval daarna niet meer voorgekomen. De auto is daarna uitgelezen op storingen maar daar kon men niets vreemds ontdekken, weet dus ook niet of dit een koelingsprobleem is geweest
Groet,
Casper
Afslaan deed de mijne nooit, alleen bij bv 120-130km/u ineens inhouden, tempmeter omhoog gooien (altijd nà het in houden) en dan b ij 85-90km/u ging ie weer en trok ie vrolijk door naar de 130km/u. Om enkele km's daarna het truukje weer te doen.
Nooit iets uit kunnen lezen, er werd niks opgeslagen. De Madman gaf nooit een extreem hoge temp aan of een wisselende temp dus heb het nooit echt kunnen herleiden. Omdat we nog een LaRo hadden en ik er geen zin in had heb ik er nooit echt werk van gemaakt.
Bij de wagens van wat klanten waarvan er 2 dezelfde klachten hadden hebben we grote radiateurs geplaatst en dat heeft bij die wagen iig gewerkt.
Nooit iets uit kunnen lezen, er werd niks opgeslagen. De Madman gaf nooit een extreem hoge temp aan of een wisselende temp dus heb het nooit echt kunnen herleiden. Omdat we nog een LaRo hadden en ik er geen zin in had heb ik er nooit echt werk van gemaakt.
Bij de wagens van wat klanten waarvan er 2 dezelfde klachten hadden hebben we grote radiateurs geplaatst en dat heeft bij die wagen iig gewerkt.
Edward van Vugt
- Casper the Ghost
Dankjewel Edward, blijft dus een aandachtspuntje...
Fijn dat je altijd zo attent reageert
Hartelijke groet,
Casper
Fijn dat je altijd zo attent reageert
Hartelijke groet,
Casper
-
Landmarcs
Casper the Ghost schreef:Afgelopen zomer bij 28 graden en na een intensief offroad-event begon mijn Td4 op de snelweg plotseling in te houden, alle dashboard lampjes gingen branden waardoor ik stil kwam te staan op de vluchtstrook. De auto wilde niet meer starten, na 20 minuten wachten waren alle problemen verdwenen .....
Alle lampjes branden .... dat wijst naar mijn idee meer op een massa-probleem, of een probleem met de ECU-voeding.
Is er wellicht iets losgerammeld tijdens het off-roaden ... en heeft het afkoelen (en wellicht wat onderzoekende vingers) net genoeg geholpen om alles weer normaal te laten werken ?
Groeten MarcS
- Casper the Ghost
Dankjewel voor je reactie Marc,
Geen idee, ben daarna nog naar Frankrijk geweest met de club zonder enige problemen...
Hartelijke groet,
Casper
Geen idee, ben daarna nog naar Frankrijk geweest met de club zonder enige problemen...
Hartelijke groet,
Casper
-
Landmarcs
Casper the Ghost schreef:Geen idee, ben daarna nog naar Frankrijk geweest met de club zonder enige problemen...
Zoals ik al een paar maal eerder noemde, en bij een Td5: Toen ik die Td5 kort had, vanaf nieuw, stierf de motor tweemaal kort achter elkaar af ... vermogensverlies en daarna uit. Tweemaal wilde ie bijna direct ook weer starten ... en hij heeft daarna jarenlang nooit meer deze vreemde gedraging vertoond ... het blijft een LandRover.
Als je met warm weer niet met een zekere voorspelbaarheid het pseudo-oververhittingsprobleem weet op te roepen dan zou ik niet als eerste inzetten op een nieuwe grotere radiator ... dan zou ik hoogstens eens kijken naar de staat van de huidige radiator (en waarschijnlijk denken: die kan nog jaren mee).
Groeten MarcS
Mijn Puma deed hetzelfde, wanneer we in de zomer bergop moesten, mét alle vakantiezooi achterin en windvangers op het dak.
Inhouden, afzakken tot zo'n 70km/u eens terugschakelen en daarna pakte ie weer op...
Vorig voorjaar een spacer https://www.nakatanenga.de/en/vehicle-e ... fender-td4 en een nieuwe viscofan geplaatst (die bleek ook stuk nl. ) en geen last meer gehad.
De spacer was misschien niet eens nodig geweest maar met minder dan 100,- was t ook opgelost dus.
Inhouden, afzakken tot zo'n 70km/u eens terugschakelen en daarna pakte ie weer op...
Vorig voorjaar een spacer https://www.nakatanenga.de/en/vehicle-e ... fender-td4 en een nieuwe viscofan geplaatst (die bleek ook stuk nl. ) en geen last meer gehad.
De spacer was misschien niet eens nodig geweest maar met minder dan 100,- was t ook opgelost dus.
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!