Schatting velg- en bandenmaat offroad set

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Schatting velg- en bandenmaat offroad set

Berichtdoor Landmarcs » 30 Dec 2021, 17:31

Earl-Jack schreef:.... ik heb voor een setje nieuwe 19 inch velgen een setje Pirelli Scorpion All Terrain Plus 255/55 R19 111H XL op het oog, maar ook de General AT-3 lijkt in de richting te komen alleen weet ik niet of die i.c.m. die 19 inch kunnen. Neig dan naar 17 inch met 235/65 R17. Wat is wijsheid...

Wijsheid is het goed nazoeken/navragen welke velg-maten bij jouw Range Rover Sport HSE 2.7TDV6 uit 2006 passen.

Op papier lijkt een kleinere velgmaat en smallere banden geen probleem, zelfs als de diameter iets groter is helpt een smallere band vaak extra ruimte te "winnen".

Wat echter een letterlijk knelpunt kan zijn zijn met name de remklauwen. Juist bij de sportievere modellen willen nog wel eens grotere remschijven en dus bijpassende remklauwen gemonteerd te worden en dan ben je ineens gebonden aan de erg grote velg-diameters en daarmee dan ook aan de extra platte banden.

Groeten MarcS

PS Een goede LandRover dealer moet gewoon weten (of anders zo kunnen opzoeken) welke velgmaten op jouw auto passen.
     Ik weet van niks ... ik heb het geluk dat je met een Defender eenvoudig goed uit bent met standaard stalen HD-velgen van 16x6.5 inch

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Dec 2021, 18:41

Precies, eerst uitzoeken wat voor velgen zouden passen, maar 17 inch zou moeten kunnen volgens:
Schermafbeelding 2021-12-30 om 18.19.02.png

Persoonlijk zou ik gaan voor een zo hoog mogelijke zijwang van de band.
Ik weet wel dat rijdt niet zo strak, maar ik heb al vaker mensen langs de weg zien staan met een platte band.
Die waren dan door een 'pothole' of zoiets gereden (zoab na vorstschade). En die snelle auto's met die lage sectie banden kunnen daar niet tegen, die rijden dan de band of erger, de velg aan gort.

Groet,

Erik.

p.s. Ik heb een paar maand geleden een (YouTube) filmpje gezien van de New Defender, die werd vergeleken met een Jeep op zo'n hele zware offroad trail.
The New Defender deed het uitstekend, maar kwam niet helemaal over vanwege (tot twee keer toe) een lekke band. En dat waren de standaard velgen en banden waarmee de auto de fabriek uit was gerold. Eigenlijk hadden daar hogere banden op gemoeten (dezelfde maat als op de Jeep zaten), dan waren er hoogstwaarschijnlijk geen lekke banden gereden.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Dec 2021, 19:54

Erik Peters schreef:....
Persoonlijk zou ik gaan voor een zo hoog mogelijke zijwang van de band.
Ik weet wel dat rijdt niet zo strak, maar ik heb al vaker mensen langs de weg zien staan met een platte band.
Die waren dan door een 'pothole' of zoiets gereden (zoab na vorstschade). En die snelle auto's met die lage sectie banden kunnen daar niet tegen, die rijden dan de band of erger, de velg aan gort.

Die "platte band" is dan een soort woordspeling ... de lage, platte, banden rijd je gemakkelijk nog veel platter.
En met wat pech word je er ook nog plat-zak van want de plattere banden-maten zijn gemiddeld ook weer duurder.

Overigens moet je bij je bandenkeuze ook nog letten op de draagkracht-index (dat zal meestal wel goed zitten) en de snelheidsindex (en dat kan met een RR Sport nog opletten zijn).

Groeten MarcS

PS   Wat betreft die New Defender: ook daarbij moet je kijken welke kleinste velgmaat nog past.
PS2 Bij de "afwijkende" velg en bandenmaten kan eventueel ook nog sneeuwketting-gebruik meespelen.
       Zonder sneeuwkettingen heb je meer (speel)ruimte.
PS3 Mocht een 17 inch velg goed passen dan is dit een interessante en voordelige keuze: Nokian Rotiiva AT

Terug naar “Techniek”