Afgelopen september eindelijk weer bezig gegaan met het opknappen van mijn 109.
Voor de carterpan aftapplug heb ik zo'n koperen afdichtings ring die opstaande randen heeft.
Maar hoe moet deze op de aftapplug komen? Met de opstaande rand naar de carter of naar de boutkop?
De zoektocht op internet heeft alleen tegenstrijdige berichten opgeleverd.
Ook is deze aftapplug afgeschuind tussen kop en draad.
orientatie koperen ring aftapplug
-
Verdulleme
-
Verdulleme
Re: orientatie koperen ring aftapplug
Aaah, better sure than sorry. Dank voor je antwoord.
De ring op de foto heeft een uitsparing aan de binnenkant die nu onder ligt. Het lijkt de bedoeling dat de ring hiermee gefixeerd is aan de carterpan of de bout, afhankelijk waar het nokje zit dat in de uitsparing zou moeten passen.
Eerlijk gezegd zie ik zo'n uitsparing en het profiel van zo'n ring voor het eerst. Ik denk dat het gat waar de plug in moet niet al te stevig is en de plug dus niet te hard aangedraaid moet worden om e.e.a. heel te houden. Die ring lijkt me zich vrij gemakkelijk aan te passen tijdens het vastzetten en zo voor een goede afdichting te zorgen.
Eerlijk gezegd zie ik zo'n uitsparing en het profiel van zo'n ring voor het eerst. Ik denk dat het gat waar de plug in moet niet al te stevig is en de plug dus niet te hard aangedraaid moet worden om e.e.a. heel te houden. Die ring lijkt me zich vrij gemakkelijk aan te passen tijdens het vastzetten en zo voor een goede afdichting te zorgen.
Bij zowat alle sleutelprojecten kom je dat tegen. Te vast draaien van bouten en moeren. Vroeger veel aan crossmotoren gesleuteld en daar was het moneymaker no1. Kapot gedraaide draad herstellen door oplassen en tappen en in uiterste nood een helicoil.
Ook bij LaRo's zie je dat mensen geen momentsleutel gebruiken omdat ze of te lui zijn de specs op te zoeken of denken dat ze "moment' gevoel hebben. Meestal zit dan alles veel te vast en gaat het kapot bij demonteren.
Ook de carterplug wordt vaak veel te vast gedraaid wat eerder lekken veroorzaakt dan het voorkomt. Net zoals de carterpan (kleppendeksels etc) juist gaat lekken bij "overtightning".
Ook bij LaRo's zie je dat mensen geen momentsleutel gebruiken omdat ze of te lui zijn de specs op te zoeken of denken dat ze "moment' gevoel hebben. Meestal zit dan alles veel te vast en gaat het kapot bij demonteren.
Ook de carterplug wordt vaak veel te vast gedraaid wat eerder lekken veroorzaakt dan het voorkomt. Net zoals de carterpan (kleppendeksels etc) juist gaat lekken bij "overtightning".
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Verdulleme
De ring op de foto komt uit de aftermarket pakking kit. De originelen koper ringen lijken geen half ronde uitsparing te hebben, maar een soort inkeping (of inkerving). Er is geen nok op bout of karterpan. De ring past uiterst strak IN de schroefdraad van de plug, kan er niet overheen, maar moet erop gedraaid worden. Precies daar lijkt mij dat de uitsparing voor bedoeld is.
De hoofdreden waarom ik dit vroeg was dat tussen schroefdraad en kop van de aftapplug het afgeschuind is. Niet heel duidelijk, maar in de foto wel te zien. Ook in de carter is het afgeschuind, naar binnen toe waarna de schroefdraad begint. De koperen ring moet die afschuining natuurlijk kunnen aannemen. Een volledig platte ring zal dat lijkt me automatisch doen. Dit soort ringen had me even baffled.
Vast is vast werd me vroeger geleerd op school. Of met andere woorden, niet te vast.... Een momentsleutel is zeker de beste weg om te volgen.
De hoofdreden waarom ik dit vroeg was dat tussen schroefdraad en kop van de aftapplug het afgeschuind is. Niet heel duidelijk, maar in de foto wel te zien. Ook in de carter is het afgeschuind, naar binnen toe waarna de schroefdraad begint. De koperen ring moet die afschuining natuurlijk kunnen aannemen. Een volledig platte ring zal dat lijkt me automatisch doen. Dit soort ringen had me even baffled.
Vast is vast werd me vroeger geleerd op school. Of met andere woorden, niet te vast.... Een momentsleutel is zeker de beste weg om te volgen.
Verdulleme schreef: Precies daar lijkt mij dat de uitsparing voor bedoeld is.
En dat klopt helemaal.
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............