hoi mark, wat ik nergens lees. dat alle 2 de accu s leeg zijn, je hebt het over accu en niet accu s.
je hebt er toch 2.en ben je gewoon het verlies aan het meten of start hij niet meer na een aantal dagen.
als ze niet alle 2 leeg zijn met een ctek er tussen is hier iets mee. nl
tijd in en uit schakelen, doet hij dit wel.
de c tek als, lang stil staat en start accu gaat ontladen , gaat gebr. accu toch leveren naar start accu . tot deze ok is, dus als eerste moet gebr, accu leeg raken , en kun je nog starten, na heel lange tijd, alles leeg uiteraard.
maar meeste fout is, met of zonder ctec of 2 of 1 accu, accu wordt niet 100% vol.
verlies door, ouderdom, temp (-20 of 20 gr buiten) dikke olie, enz enz,
in mijn 90 met 2 lieren, heb ik 2 redtops, eene kapot na 5 jaar en de andere 15 jaar oud doet het nog steeds, handmatig geschakeld, met dieselafsluiter van een bootmotor, werking andersom, dus blijft lopen zonder stroom.
in mijn 110 een bosch is na 7 dagen bij nachtelijke vorst leeg, .komt doordat ik kleine stukken rij minder als 20km.
Lek stroom Defender 110 2005
Re: Lek stroom Defender 110 2005
hoi mark
wat betreft die condensators, parralel aan accu, denk niet dat dit gaat werken, nl de ontlaadtijd, volgens tau, is in millisec. dus daar heb je niks aan.
wat betreft die condensators, parralel aan accu, denk niet dat dit gaat werken, nl de ontlaadtijd, volgens tau, is in millisec. dus daar heb je niks aan.
nog een opmerking die ik niet zo weet maar wel belangrijk is. die accuscheider werkt die op diode s , dan kan het zijn dat je accu nooit 100% wordt opgeladen, spanningsverlies over de diode, je zult dan je dynamo voor de gek moeten gaan houden.
ook interessant is
https://batteryuniversity.com/article/b ... n-vehicles
en
https://batteryuniversity.com/article/b ... ry-testing
als accu door leeftijd stel 65% is als je hem test met inwendige weerstands meting kan hij zeggen dat accu ok is.
beste test is, aantal min ontladen met .. amp, dan omrekenen.
ook interessant is
https://batteryuniversity.com/article/b ... n-vehicles
en
https://batteryuniversity.com/article/b ... ry-testing
als accu door leeftijd stel 65% is als je hem test met inwendige weerstands meting kan hij zeggen dat accu ok is.
beste test is, aantal min ontladen met .. amp, dan omrekenen.
-
Landmarcs
pascal110 schreef:wat betreft die condensators, parralel aan accu, denk niet dat dit gaat werken ... .
Dag Pascal,
Zoals ik schreef: ik heb zelf geen ervaring, maar weet van mijn broertje dat het High Capacity condensatoren (die ook wel in start-stop-sytemen worden gebruikt) weldegelijk werkt.
Bij een koude, gewone, loodaccu zakt de klemspanning serieus in tijdens het starten. Door dat inzakken presteert de startmotor enorm veel beroerder, en daardoor heb je weer langer voldoende klemspanning nodig ... en dat bij een koude auto die toch al moeilijker rond wil.
De grote condensatoren maken dat er op het moment dat die accu-klemspanning inzakt instant vermogen uit de condensatoren komt, dat maakt dat de startmotor direct meer vermogen levert.
Voor wie het niet voor zich ziet kan misschien met een huis-tuin-en-keuken opstelling de werking volgen.
Een koude accu heeft een nogal hoge inwendige weerstand. Zo'n koude accu kan je voorstellen als een groot water-reservoir met een nogal kleine aansluiting onderaan; die koude "accu" geef wel de volledige klemspanning (of waterdruk), maar zodra je veel stroom nodig hebt zakt de spanning (of de druk).
Zet je nu naast dat grote waterreservoir nog een tweede bescheiden reservoir, en verbind je die twee met diezelfde kleine aansluiting dan staan beiden in rust even hoog. Wil je ineens een grote stroom dan heeft dat tweede kleine reservoir wél een wijde aansluiting, en dus komt er om te beginnen een krachtige stroom uit.
Op die krachtige stroom moet de motor dan aanslaan -- doorstarten is dus niet verstandig. Start ie niet direct dan kan je opnieuw - na even wachten - starten: het kleine reservoir is inmiddels weer in evenwicht met het grote, en dat kleine reservoir geeft opnieuw een stevige plons (een plons die net een beetje kleiner is als de vorige).
Groeten MarcS
- Erik Peters
Het werkt wel, in startboosters zitten ook vaak 'ultra capacitors'.
Je zou zoiets moeten hebben denk ik:
maar goedkoop zijn die ultra capacitors niet.
Groet,
Erik.
Je zou zoiets moeten hebben denk ik:
maar goedkoop zijn die ultra capacitors niet.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Landmarcs schreef:
Voor wie het niet voor zich ziet kan misschien met een huis-tuin-en-keuken opstelling de werking volgen.
Een koude accu heeft een nogal hoge inwendige weerstand. Zo'n koude accu kan je voorstellen als een groot water-reservoir met een nogal kleine aansluiting onderaan; die koude "accu" geef wel de volledige klemspanning (of waterdruk), maar zodra je veel stroom nodig hebt zakt de spanning (of de druk).
Zet je nu naast dat grote waterreservoir nog een tweede bescheiden reservoir, en verbind je die twee met diezelfde kleine aansluiting dan staan beiden in rust even hoog. Wil je ineens een grote stroom dan heeft dat tweede kleine reservoir wél een wijde aansluiting, en dus komt er om te beginnen een krachtige stroom uit.
Op die krachtige stroom moet de motor dan aanslaan -- doorstarten is dus niet verstandig. Start ie niet direct dan kan je opnieuw - na even wachten - starten: het kleine reservoir is inmiddels weer in evenwicht met het grote, en dat kleine reservoir geeft opnieuw een stevige plons (een plons die net een beetje kleiner is als de vorige).
Groeten MarcS
Over jouw voorbeeld: jaren geleden bedacht ik vrijwel hetzelfde om uit te legen hoe elektrische stroom precies werkt. De vergelijking gaat een heel eind op, zelfs spoelen en condensatoren kan je hierin opnemen door luchtreservoirs met of zonder ventielen in serie of parallel te zetten. Nu nog even een computer bouwen die op water werkt.
Gerard.
Pascal,
Begrijp wat je zegt, echter ik heb de CTEK zonder smartpass dus mijn huishoud accu laadt niet de startaccu op. Die huishoud accu (Victron Super Cycle 125Ah) houdt in rust prima zijn spanning vast overigens. Ik ben nu inderdaad alleen verbruik op de startaccu aan het meten en voor zover ik weet is het beter een AGM accu niet onder de 12,4V te ontladen maar daar kom ik nu dus al aan binnen een paar dagen. Maar goed, genoeg info om weer even verder te testen. Schijnt ook zo te zijn dat de ene accu van hetzelfde type/merk op 12,7V vol is en de andere op 12,6...
Even zijstapje naar een ander elektronica vraag; ik zie onder de bijrijders stoel een 'losse' zekering hangen (zit dus niet in het zekering blok) aangesloten op 2 bruine draden uit de kabelboom naar de alarm ECU. Ik kan deze niet terugvinden in de elektrische schema's van de auto. Iemand enig idee waar deze voor is?
Begrijp wat je zegt, echter ik heb de CTEK zonder smartpass dus mijn huishoud accu laadt niet de startaccu op. Die huishoud accu (Victron Super Cycle 125Ah) houdt in rust prima zijn spanning vast overigens. Ik ben nu inderdaad alleen verbruik op de startaccu aan het meten en voor zover ik weet is het beter een AGM accu niet onder de 12,4V te ontladen maar daar kom ik nu dus al aan binnen een paar dagen. Maar goed, genoeg info om weer even verder te testen. Schijnt ook zo te zijn dat de ene accu van hetzelfde type/merk op 12,7V vol is en de andere op 12,6...
Even zijstapje naar een ander elektronica vraag; ik zie onder de bijrijders stoel een 'losse' zekering hangen (zit dus niet in het zekering blok) aangesloten op 2 bruine draden uit de kabelboom naar de alarm ECU. Ik kan deze niet terugvinden in de elektrische schema's van de auto. Iemand enig idee waar deze voor is?
bruin is de plus, losse zekeringen, denk ik dan aan een zwevende zekeringshouder, die er later bij gezet is.
als ik extra, dingen wil aansluiten, probeer ik niet in de originele kabelboom te zitten, bij storing is het beter als je dan origineel en extra apart kunt door meten.
dus zo kort mogelijk bij accu een apart circuit maken.
bij de td5 is het makkelijk, bij je hoofdzekering onder je bijrijders stoel, aldaar de rechtstreekse plus af te tappen .
zou zeggen haal die zekering er eens uit en kijk wat het niet meer doet.
als ik extra, dingen wil aansluiten, probeer ik niet in de originele kabelboom te zitten, bij storing is het beter als je dan origineel en extra apart kunt door meten.
dus zo kort mogelijk bij accu een apart circuit maken.
bij de td5 is het makkelijk, bij je hoofdzekering onder je bijrijders stoel, aldaar de rechtstreekse plus af te tappen .
zou zeggen haal die zekering er eens uit en kijk wat het niet meer doet.
zie dat jou ctec inderdaad geen compensatielading doet, dus dit kun je dan al wegstrepen.
wat ik wel frapant vindt.
heb gelezen op ctec manuel, dat er onderscheid is tussen een slimme en conventionele wisselstroom dynamo.
weet even niet wat ze hiermee bedoelen.
volgende punt dat je eens moet opmeten, spanningen.ivm spanningsverlies ctec.
spanning, aan dynamo.
spanning aan elke accu.
dan een ander iels dat mij opgevallen is, waar ik mijn vraagtekens bij zet.
de optima wil graag opgeladen worden met 15,8v om max opgeladen te worden. en je andere met 14,6
hoe gaat dat???
de ctec koppeld bij laden 2 verschillende accus aan elkaar
corrigeer me als ik het fout heb.
wat ik wel frapant vindt.
heb gelezen op ctec manuel, dat er onderscheid is tussen een slimme en conventionele wisselstroom dynamo.
weet even niet wat ze hiermee bedoelen.
volgende punt dat je eens moet opmeten, spanningen.ivm spanningsverlies ctec.
spanning, aan dynamo.
spanning aan elke accu.
dan een ander iels dat mij opgevallen is, waar ik mijn vraagtekens bij zet.
de optima wil graag opgeladen worden met 15,8v om max opgeladen te worden. en je andere met 14,6
hoe gaat dat???
de ctec koppeld bij laden 2 verschillende accus aan elkaar
corrigeer me als ik het fout heb.
- Erik Peters
Volgens mij is die Ctek een 12V - 12V lader.
En als de dynamo voldoende spanning levert (draaiende motor) dan begint de Ctek met het laden van de huishoudaccu.
Zet je de motor uit dan zakt de dynamospanning tot de klemspanning van de (start)accu.
Ik heb ook zoiets (momenteel in een VW bus, een Votronic VCC 1212-30) en dat ding begint met laden bij een ingangsspanning van 13,3V en stopt met laden als de ingangsspanning 12,9V bedraagt (of als de te laden huishoudaccu vol is).
Een slimme wisselstroom dynamo zit op euro 6 voertuigen, dit om energie te besparen en de spanning van zo'n wisselstroom dynamo wisselt (afhankelijk van de rijomstandigheden) behoorlijk en kan liggen tussen 12,6 en 15,5 V. In dit geval moet de D+ van de dynamo ook aangesloten worden op mijn lader.
Groet,
Erik
En als de dynamo voldoende spanning levert (draaiende motor) dan begint de Ctek met het laden van de huishoudaccu.
Zet je de motor uit dan zakt de dynamospanning tot de klemspanning van de (start)accu.
Ik heb ook zoiets (momenteel in een VW bus, een Votronic VCC 1212-30) en dat ding begint met laden bij een ingangsspanning van 13,3V en stopt met laden als de ingangsspanning 12,9V bedraagt (of als de te laden huishoudaccu vol is).
Een slimme wisselstroom dynamo zit op euro 6 voertuigen, dit om energie te besparen en de spanning van zo'n wisselstroom dynamo wisselt (afhankelijk van de rijomstandigheden) behoorlijk en kan liggen tussen 12,6 en 15,5 V. In dit geval moet de D+ van de dynamo ook aangesloten worden op mijn lader.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht