jrmc schreef:Ik ben op zoek naar een raadselachtige stroom verbruiker in mijn dual battery setup.
Terug bij de oorspronkelijke vraag.
1º Is er wel een raadselachtige stroomverbruiker - of te wel: wat is de ontlaad-karakeristiek van de gebruikte start-accu ?
2º Daarna als er dan werkelijk een discrepantie is tussen de gemeten rust-stroom en de ontlanding ...
dan is het de vraag: is er goed gemeten, is er zo nu en dan een stiekeme verbruiker, of doet de accu raar ?
3º Goed meten is eenvoudig: tussen accu-pool en accuklem, dan voorkom je iedere bypass
4º Zo nu en dan een stiekeme verbruiker is moeilijker: je kan moeilijk alsmaar blijven kijken.
wellicht vertoont het alarm zo nu en dan activiteit, wellicht de CTEK
verder is er is nog het laad-circuit van de accu van het alarm (en de dynamo, staat alles stil dan kan die niet spontaan "lekken")
En dan aan het eind van de streep: Zowel een Td5 als een Puma hebben een zeker sluipverbruik, daar moet je mee leven (wellicht zitten er ook nog eens verschillen in de verschillende auto's).
Sommigen zeggen dat de accu het wel 3 maanden volhoudt, 's winters haal ik dat in ieder geval niet, 's winters is het na 3 weken stilstand (of alleen kortere afstanden) bij mij beter om de accu aan de (druppel)lader te hangen ... dat is in ieder geval beter voor de accu.
Groeten MarcS