Heb bakken vol UNF (en wat UNC) draad liggen.
Alles van gedemonteerde triumphs en Range Rovers.
Voor mezelf heb ik altijd genoeg liggen.
Ook in huis en overal gebruik ik UNF, kwaliteit en kost mij nix.
Een prettige schroefdraad, komt zelden vanzelf los.
In het algemeen wordt UNF gebruikt op staal, en UNC in alu (dus de V8 zit vol daarmee).
In UK wordt na ca 1980 steeds meer metrisch in de auto verweven.
Mijn 70er RRs zijn volledig UNF/UNC, maar niet mijn vooras uit een 87er, niet de injectie op de V8.
Overigens in USA nog vrij algemeen, en misschien straks ook weer in brexit UK ?
Ik begin er niet aan dat te ordenen en verkopen, maar mag best wat meenemen (Blegny, bij Luik)
Veel erger is mijn 52er landrover, alles BSF.
Daar vervang ik het kleine spul veel door UNF.
bouten en moeren set of stuklijst
Re: bouten en moeren set of stuklijst
maar het gaat hier om een one ten dus voor het gemak maar vanaf 83, defender.
deze heeft overal bijna 90 % metrische draad.soms metrische fijn, waar het echt vast moet zitten, die dikke bouten van ophanging, bussen.
als het om bouten gaat in alluminium of gegoten stukken, dus daar waar geen bout met moer is, maar waar de schroefdraad er in getapt is, zou ik als ik jou was toch even het onderdelenboek raad plegen.
maar je hebt hem uit elkaar liggen dus is het zo wie zo verstandig om eerst te kijken in het onderdelenboek al is het maar om te zien welk ringetje enz waar moet, en het werkpl.handboek voor de rest.
en gewoon een aantal doosjes gangbare maten laten komen, heb je toch nodig, met de gangbare sterkte, bijv m8, klasse 8.8
let erop dat all. niet in contact komt met ijzer, dus rubber er tussen.
deze heeft overal bijna 90 % metrische draad.soms metrische fijn, waar het echt vast moet zitten, die dikke bouten van ophanging, bussen.
als het om bouten gaat in alluminium of gegoten stukken, dus daar waar geen bout met moer is, maar waar de schroefdraad er in getapt is, zou ik als ik jou was toch even het onderdelenboek raad plegen.
maar je hebt hem uit elkaar liggen dus is het zo wie zo verstandig om eerst te kijken in het onderdelenboek al is het maar om te zien welk ringetje enz waar moet, en het werkpl.handboek voor de rest.
en gewoon een aantal doosjes gangbare maten laten komen, heb je toch nodig, met de gangbare sterkte, bijv m8, klasse 8.8
let erop dat all. niet in contact komt met ijzer, dus rubber er tussen.
Re: bouten en moeren set of stuklijst
Bedankt voor alle reacties! Alweer een boel goede tips.
Inderdaad zou het een goed idee zijn om een soort marktplaats voor restmoeren en bouten op te zetten, misschien als onderdeel van dit forum. Ik denkt net dat het business is, maar we kunnen elkaar wel helpen met dit soort spul. Ik heb ook nog wat doosjes staan
!
Inderdaad zou het een goed idee zijn om een soort marktplaats voor restmoeren en bouten op te zetten, misschien als onderdeel van dit forum. Ik denkt net dat het business is, maar we kunnen elkaar wel helpen met dit soort spul. Ik heb ook nog wat doosjes staan
Defender 110 3.9i V8 1984
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque
Discovery 3 TD2.7 SE
https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html
Re: bouten en moeren set of stuklijst
Wat kun je het beste doen wanneer je bout afbreekt.
Laatst gewijzigd door lana5 op 09 Dec 2021, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: bouten en moeren set of stuklijst
lana5 schreef:Wat kun je het beste doen wanneer je bout afbreekt.
Dat hangt helemaal van de situatie af. Als het een bout in bv een cilinderkop is die afbreekt kun je proberen er een moer op te lassen en het reststuk er alsnog uit te draaien, anders uitboren en opnieuw tappen. Moet je groter boren dan de bout was kan er een Helicoil oid in.
Maar het is nogal een brede vraag zo, kan nog wel 10 antwoorden bedenken....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: bouten en moeren set of stuklijst
Hallo allen,
Ik zit nu bij mijn series II met een aantal bouten die ik moet hebben bij het ombouwen van het stuurhuis (Van rechts naar links). Het nieuwe stuurhuis heeft een aantal maten die (vanzelfsprekend) niet uit het oude stuurhuis komen.
Hoe kan ik nu goed bepalen welke maat ik moet hebben? Het is (iets kleiner dan een M10, maar ruim groter dan een M8.
Is er ook een onderdelenlijst te vinden van oudere LaRo's op internet?
Groet,
Puck
Ik zit nu bij mijn series II met een aantal bouten die ik moet hebben bij het ombouwen van het stuurhuis (Van rechts naar links). Het nieuwe stuurhuis heeft een aantal maten die (vanzelfsprekend) niet uit het oude stuurhuis komen.
Hoe kan ik nu goed bepalen welke maat ik moet hebben? Het is (iets kleiner dan een M10, maar ruim groter dan een M8.
Is er ook een onderdelenlijst te vinden van oudere LaRo's op internet?
Groet,
Puck
Land Rover Series II 1960
Land Rover Series IIa 1969
Land Rover Series IIa 1969
Re: bouten en moeren set of stuklijst
In het onderdelenboek staan bijna alle bouten en moeren vermeld. Welke moet je weten?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: bouten en moeren set of stuklijst
Edward schreef:In het onderdelenboek staan bijna alle bouten en moeren vermeld. Welke moet je weten?
De vier bouten die aan de zijkant van het stuurhuis zitten en waarmee die vast aan de standaard zit. Twee bouten draai er in en twee draai je met een moer vast aan de andere zijde. Nu is het draadeinde van de het stuurhuis wat er uit komt en er in vast gedraaid wordt, verschillend in een huis én anders als het nieuwe. #schietmijmaarlek
Is het onderdelenboek ergens te vinden/krijgen?
Land Rover Series II 1960
Land Rover Series IIa 1969
Land Rover Series IIa 1969
Re: bouten en moeren set of stuklijst
De bouten in het huis is 3/8 UNC x 7/8 lang.
De bouten met moeren is 3/8 UNf x 1 3/8 lang of 5/16 UNF want de moer wordt aangeduid als 5/16 terwijl de bouten 3/8 zouden zijn. Staat er een beetje vaag.
Kan morgen even checken bij mijne hoe het daar zit.
Dit is het boek dat ik heb. Geen idee waar ik die vandaan heb.....
https://bookshop.org/books/land-rover-s ... 1855202382
De bouten met moeren is 3/8 UNf x 1 3/8 lang of 5/16 UNF want de moer wordt aangeduid als 5/16 terwijl de bouten 3/8 zouden zijn. Staat er een beetje vaag.
Kan morgen even checken bij mijne hoe het daar zit.
Dit is het boek dat ik heb. Geen idee waar ik die vandaan heb.....
https://bookshop.org/books/land-rover-s ... 1855202382
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: bouten en moeren set of stuklijst
Dankjewel Edward!
Hier kan ik wat mee!
Ik heb al hetzelfde gemerkt wat ik eerder las: boutjes zijn moeilijk per stuk te bestellen. Op zich vind ik dat niet erg, daar heb ik mijn voorraadje voor en dit gaat niet mijn laatste engelse auto zijn.
Ik ga eens kijken of ik dat boek ergens kan opsnorren, zou het allemaal wel erg veel makkelijker maken!
Als ik toch boutjes ga bestellen, welke maten komen er nog meer veel voor in de vroege series II? (Oftewel: kun je altijd maar beter hebben?)
Ik heb al hetzelfde gemerkt wat ik eerder las: boutjes zijn moeilijk per stuk te bestellen. Op zich vind ik dat niet erg, daar heb ik mijn voorraadje voor en dit gaat niet mijn laatste engelse auto zijn.
Ik ga eens kijken of ik dat boek ergens kan opsnorren, zou het allemaal wel erg veel makkelijker maken!
Als ik toch boutjes ga bestellen, welke maten komen er nog meer veel voor in de vroege series II? (Oftewel: kun je altijd maar beter hebben?)
Land Rover Series II 1960
Land Rover Series IIa 1969
Land Rover Series IIa 1969
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten