Goedemiddag!
Ik zit met een probleem. mijn Defender TD5 (2006) piept enorm op het moment dat je slepend remt, bijvoorbeeld richting een stoplicht. Ik heb inmiddels de remblokken laten vervangen alsook de rem zuigertjes. Alles inmiddels ook ingereden, maar het piepen blijft. De volgende stap zou kunnen zijn om ook de remschijven te vervangen, maar voor dat ik dat doe wil ik uitsluiten dat ik misschien een ander probleem over het hoofd zie en nodeloos kosten ga maken. Zowel mijn garage als ik zelf zien even niet waar het nog meer aan kan liggen. Iemand hier met dezelfde ervaring? Of andere tips?
Dank!
Daan
piepende rem
piepende rem
Land Rover Defender 110 TD5
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: piepende rem
Dag Daan,
Schuine kantjes aan de remblokken schijnt soms te helpen, net als anti-squeal plaatjes of anti-squeal pasta.
Maar ... hoe erg is het, dat piepen? Als ie maar goed remt rijd je toch veilig.
Bij licht remmen zijn piepende remmen eventueel zelfs een veiligheidsbonus ... je waarschuwt zonder te klaxonneren.
Op de fiets ben ik zelfs heel blij met krijsende remblokjes: dat krijsen is vele malen effectiever als een fietsbel.
Groeten MarcS
Schuine kantjes aan de remblokken schijnt soms te helpen, net als anti-squeal plaatjes of anti-squeal pasta.
Maar ... hoe erg is het, dat piepen? Als ie maar goed remt rijd je toch veilig.
Bij licht remmen zijn piepende remmen eventueel zelfs een veiligheidsbonus ... je waarschuwt zonder te klaxonneren.
Op de fiets ben ik zelfs heel blij met krijsende remblokjes: dat krijsen is vele malen effectiever als een fietsbel.
Groeten MarcS
Re: piepende rem
De omgeving denkt daar anders over.
Mijn RR remmen begonnen bij droog en heet weer (Amélie les Bains in hete zomer) vreselijk te gieren.
Omstanders (genoeg), dat ik de boel smeren moest (remmen smeren, ja)
Ging vanzelf over toen we terug reden en de hitte voorbij was ...
Mijn triumphs hebben (origineel) anti-squeal plaatjes.
Dunne RVS plaatjes die het remblok schuin op de schijf drukken.
Zijkanten en contactvlak met de zuiger insmeren met kopervet kan helpen.
Mijn RR remmen begonnen bij droog en heet weer (Amélie les Bains in hete zomer) vreselijk te gieren.
Omstanders (genoeg), dat ik de boel smeren moest (remmen smeren, ja)
Ging vanzelf over toen we terug reden en de hitte voorbij was ...
Mijn triumphs hebben (origineel) anti-squeal plaatjes.
Dunne RVS plaatjes die het remblok schuin op de schijf drukken.
Zijkanten en contactvlak met de zuiger insmeren met kopervet kan helpen.
Re: piepende rem
Dank zover!
Inderdaad, veilige remmen boven alles, maar het zijn vaak de omstanders die de boom in vliegen als ik aan kom rijden bij het stoplicht... blokjes zijn al een beetje schuin afgesneden, maar de anti-squeal plaatjes heb ik volgens mij nog niet. Zal daar ook eens naar vragen, net als het insmeren met kopervet!
Inderdaad, veilige remmen boven alles, maar het zijn vaak de omstanders die de boom in vliegen als ik aan kom rijden bij het stoplicht... blokjes zijn al een beetje schuin afgesneden, maar de anti-squeal plaatjes heb ik volgens mij nog niet. Zal daar ook eens naar vragen, net als het insmeren met kopervet!
Land Rover Defender 110 TD5
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: piepende rem
O ja, wat soms ook helpt is een keertje heel stevig remmen.
Als je ABS hebt des te beter: even de ABS goed laten werken.
Rem je te vaak te braaf dan kunnen de remblokjes door dit subtiele gebruik te mooi gepolijst raken ...
... en dat gaat dan piepen.
De "domme" oplossing is een mindere kwaliteit remblokjes: zachter, sneller slijtend.
Groeten MarcS
PS Je kan natuurlijk ook een family-pack oordopjes kopen en die bij het stoplicht uitdelen.
Als je ABS hebt des te beter: even de ABS goed laten werken.
Rem je te vaak te braaf dan kunnen de remblokjes door dit subtiele gebruik te mooi gepolijst raken ...
... en dat gaat dan piepen.
De "domme" oplossing is een mindere kwaliteit remblokjes: zachter, sneller slijtend.
Groeten MarcS
PS Je kan natuurlijk ook een family-pack oordopjes kopen en die bij het stoplicht uitdelen.
Re: piepende rem
Met al dat vervangen zullen de blokken en de schijven ook wel een keer goed ontvet zijn neem ik aan?
In plaats van anti-piepplaatjes kan je ook de blokken iets schuin afschuren zodat de voorkant van de blokken de schijven het eerst raken. In de fietswereld was het niet ongebruikelijk om velgremmen enige schuinstand, waardoor de voorkant de velg het eerst raakte, te geven om het piepprobleem op te lossen.
Als er meerdere remmen piepen is de combinatie schijf- en blokmateriaal wellicht niet gelukkig gekozen.
Zachtere blokken kan ook uitmaken, zachtere zijn niet per sé slechter, ze moeten alleen wel vaker vervangen worden wat overigens zo gepiept is.
Remzuigers vervangen zou niet mijn eerste oplossing zijn, de blokken worden in de klauwen op hun plaats gehouden door de klauwen zelf. Enige smering met consistentvet op de raakvlakken waar de blokken tussen bewegen kan ook een oplossing zijn.
In plaats van anti-piepplaatjes kan je ook de blokken iets schuin afschuren zodat de voorkant van de blokken de schijven het eerst raken. In de fietswereld was het niet ongebruikelijk om velgremmen enige schuinstand, waardoor de voorkant de velg het eerst raakte, te geven om het piepprobleem op te lossen.
Als er meerdere remmen piepen is de combinatie schijf- en blokmateriaal wellicht niet gelukkig gekozen.
Zachtere blokken kan ook uitmaken, zachtere zijn niet per sé slechter, ze moeten alleen wel vaker vervangen worden wat overigens zo gepiept is.
Remzuigers vervangen zou niet mijn eerste oplossing zijn, de blokken worden in de klauwen op hun plaats gehouden door de klauwen zelf. Enige smering met consistentvet op de raakvlakken waar de blokken tussen bewegen kan ook een oplossing zijn.
Re: piepende rem
Hallo Daan,
Wat voor remblokken heb je erin gezet? Uit ervaring blijkt dat aftermarket bij de achterremmen nog weleens wil piepen. Waarom? Geen idee.
Ik geloofde het eerst (vriend van mij had het probleem met zijn td5 110) ook niet en heb paar jaar geleden voor mijn td5 110 ook aftermarket gekocht. Helaas, na 2 weken mensen in de bomen zien springen originele blokken geplaatst en alles opgelost.
gr, Pascal
Wat voor remblokken heb je erin gezet? Uit ervaring blijkt dat aftermarket bij de achterremmen nog weleens wil piepen. Waarom? Geen idee.
Ik geloofde het eerst (vriend van mij had het probleem met zijn td5 110) ook niet en heb paar jaar geleden voor mijn td5 110 ook aftermarket gekocht. Helaas, na 2 weken mensen in de bomen zien springen originele blokken geplaatst en alles opgelost.
gr, Pascal
Re: piepende rem
Nou, ik heb nog nooit in m'n hele LaRo carrière originele remmen gekocht.........
Schijven en blokken van Mintex. Kost niks en remt gewoon meer dan perfect. Zelfs zo hard dat ik met de Disco steevast de straat hier voorbij reed omdat de 130 zonder abs een veel kortere remweg had dan de D2 met.
Ik zou gewoon nieuwe schijven en blokken erop drukken. Kost rondom net iets over de 100 euri's in de btw.
Schijven en blokken van Mintex. Kost niks en remt gewoon meer dan perfect. Zelfs zo hard dat ik met de Disco steevast de straat hier voorbij reed omdat de 130 zonder abs een veel kortere remweg had dan de D2 met.
Ik zou gewoon nieuwe schijven en blokken erop drukken. Kost rondom net iets over de 100 euri's in de btw.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: piepende rem
In de 30 jaar dat ik 110's rij, heb ik ook nog nooit schijven en blokjes gekocht van Land Rover. Maar ook nooit die goedkope van Mintex.
Ik koop altijd (dure) Ferodo remblokken (bij een automaterialen handel). Origineel zijn de remblokken ook van Ferodo (zo heb ik mij laten vertellen en zo staat het ook ik het werkplaatshandboek).
Last van krijsende remmen heb ik nog nooit gehad.
Vroeger zaten er (origineel Land Rover) van die anti-piep plaatjes tussen de remblokken en de remzuiger en je moet opletten dat je die goed monteert (ze kunnen ook op de kop). Ook mijn 300 Tdi had nog van die rvs plaatjes met een uitsparing.
Toen Ferodo die anti-piep plaatjes standaard op hun remblokken monteerden, heb ik die losse anti-piep plaatjes maar weggelaten (dubbelop heeft geen zin).
De laatste tijd (10 jaar??) zit er achterop de Ferodo remblokken een soort harde kit gesmeerd (en geen anti-piep plaatjes meer). Deze remblokken monteer ik gewoon zo en dat gaat ook goed. Wel smeer ik altijd (en nog steeds) de achterkant in met kopervet.
Overigens wordt de remzuiger na een poosje wel door die kit heen gedrukt, zodat deze rechtstreeks contact maakt met het staal van het remblok, ik vermoed dat de remblokken dan voldoende zijn ingelopen (en niet meer piepen ook zonder anti-piep plaatjes).
Groet,
Erik.
Ik koop altijd (dure) Ferodo remblokken (bij een automaterialen handel). Origineel zijn de remblokken ook van Ferodo (zo heb ik mij laten vertellen en zo staat het ook ik het werkplaatshandboek).
Last van krijsende remmen heb ik nog nooit gehad.
Vroeger zaten er (origineel Land Rover) van die anti-piep plaatjes tussen de remblokken en de remzuiger en je moet opletten dat je die goed monteert (ze kunnen ook op de kop). Ook mijn 300 Tdi had nog van die rvs plaatjes met een uitsparing.
Toen Ferodo die anti-piep plaatjes standaard op hun remblokken monteerden, heb ik die losse anti-piep plaatjes maar weggelaten (dubbelop heeft geen zin).
De laatste tijd (10 jaar??) zit er achterop de Ferodo remblokken een soort harde kit gesmeerd (en geen anti-piep plaatjes meer). Deze remblokken monteer ik gewoon zo en dat gaat ook goed. Wel smeer ik altijd (en nog steeds) de achterkant in met kopervet.
Overigens wordt de remzuiger na een poosje wel door die kit heen gedrukt, zodat deze rechtstreeks contact maakt met het staal van het remblok, ik vermoed dat de remblokken dan voldoende zijn ingelopen (en niet meer piepen ook zonder anti-piep plaatjes).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: piepende rem
Edward schreef:Nou, ik heb nog nooit in m'n hele LaRo carrière originele remmen gekocht.........
Schijven en blokken van Mintex. Kost niks en remt gewoon meer dan perfect. Zelfs zo hard dat ik met de Disco steevast de straat hier voorbij reed omdat de 130 zonder abs een veel kortere remweg had dan de D2 met.![]()
![]()
Ik zou gewoon nieuwe schijven en blokken erop drukken. Kost rondom net iets over de 100 euri's in de btw.
Tja als je remt zoals Edward dan krijgen de remmen de tijd niet om te piepen (dan gaan ze hoogstens kermen).
Het is dan vast ook nodig en voordeliger om er regelmatig nieuwe schijven op te drukken, dan koos ik óók het goedkoopste spul dat nog min of meer wil deugen.
Groeten MarcS
PS Ik rem meestentijds zo zuinig dat ik zo nu en dan met opzet, het rempedaal door de vloer probeer te trappen, liefst op een wat gladde ondergrond: dan doet de ABS de rest ... je wilt de remmen graag goed gangbaar houden voor het moment dat er ook echt goed geremd moet worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten