LED ombouw Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: LED ombouw Defender

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2021, 21:49

dyngo schreef:Dat geeft in ieder geval minder schade dan die elanden.
Vervangen van die H4s bij aanrijding is ook goedkoper.

Ik denk dat qua schade(vergoeding) die voetganger of fietser begrotelijker uit zal pakken.
Wat betreft het vervangen van een H4 kan ik je wel volgen.

Groeten MarcS

PS   Ik ken een gevalletje auto rijdt fietser ondersteboven waarbij de schadevergoeding voor de fietser een veelvoud van de waarde van de auto betrof ... maar je hebt gelijk, de auto had erg weinig schade.

Solihull

Berichtdoor Solihull » 24 Nov 2021, 10:08

Dank voor al jullie advies en meedenken! Echt super zoveel reacties en kennis!

Na lang wikken en wegen toch LED koplampen (LED78CH) besteld via budget-parts.nl. De lampen zijn inmiddels binnen. Zien er mooi hoogwaardig uit en zijn plug-and-play te monteren. Natuurlijk keurig netjes CE gecertificeerd :)

De lichtopbrengst is respectievelijk 2.800 lumen bij 30 Watt dimlicht en 4.450 lumen bij 48 Watt grootlicht. Kleurtemperatuur is 6.000-6.500K. De specs zijn veel belovend, ben dan ook benieuwd hoe goed dit in de praktijk werkt. Hoop voor die tijd nog even gelegenheid te hebben om het ook met sneeuwval te testen. Misschien toch nog even richting de Alpen voor die tijd.

Daarnaast op dezelfde site ook meteen maar een radiator-muff besteld. Dank voor de tip Landmarcs!

Zodra ze erin zitten en ik de eerste ervaring heb, laat ik jullie weten hoe ze het in de praktijk doen. Wordt vervolgd!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2021, 10:54

Solihull schreef:... toch LED koplampen (LED78CH) besteld via budget-parts.nl. ...

De lichtopbrengst is respectievelijk 2.800 lumen bij 30 Watt dimlicht en 4.450 lumen bij 48 Watt grootlicht. Kleurtemperatuur is 6.000-6.500K. De specs zijn veelbelovend, ben dan ook benieuwd hoe goed dit in de praktijk werkt.

Daarnaast op dezelfde site ook meteen maar een radiator-muff besteld. Dank voor de tip Landmarcs!

Tja, qua specs ben ik ook nieuwsgierig naar de "beloften".
Er zijn goede redenen om vraagtekens te zetten bij een hoge kleurtemperatuur, juist de ouder wordende mens is gebaat bij geler licht om goed te zien.
Verder blijft staan dat meer licht niet altijd beter is, meer licht maakt het donker ernaast nog weer donkerder, het gaat dus om de spreiding van die 2800 resp 4450 lumen. Die 30 Watt bij gedimd licht is natuurlijk wel mooi, dat is bijna de helft van wat de gewone lampjes trekken, bij ongedimd grootlicht is de winst marginaal.
Ik keek overigens bij de "specs" ook even naar de prijs ... met zo'n prijs mag je best wat beloven.

Wat betreft de radiator-muff: graag gedaan.

Nu kan je misschien nog even twijfelen over polycarbonaat ruitjes vóór je nieuwe aanwinsten.
De ruitjes zijn een leuk DIY klusje: Je hebt nodig 4 plugjes (hetzij origineel LandRover, ik heb geen nummer, danwel een hobby-bob oplossing met holle-wand-pluggen) 8 "Trespa-schroeven" (die zijn RVS en hebben een mooie grote en vlakke kop, en zijn ook nog eens in kleur te koop) en twee plaatjes kristalhelder en krasvast polycarbonaat ... en dan verder wat geduld en handigheid om de hoeken mooi passend rond te maken en de gaatjes op de goede plek te krijgen.

Groeten MarcS

allard

Berichtdoor allard » 24 Nov 2021, 10:57

Ik vraag me af of CE-gecertificeerd voldoende is, volgens mij moet de lamp een E-keurmerk hebben om toegestaan te zijn voor gebruik op de openbare weg. CE-certificering is iets anders dan E-keurmerk dacht ik.
130 HCPU TD5 MY2000

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Nov 2021, 13:35

allard schreef:CE-certificering is iets anders dan E-keurmerk dacht ik.

Dat klopt :!: CE
Om de lamp te mogen gebruiken op de openbare weg dient deze gekeurd te zijn en dit wordt middels een E-keurmerk aangegeven.
Op de lamp staat dan ook een E met een cijfer erachter dat aangeeft in welk (Europees) land de lamp is goedgekeurd. https://www.inrato.com/terminologie-e-keur.
Met name de Scandinavische landen zijn streng t.a.v. het hebben van een E-keur.
Maar lees ook dit even.

Groet,

Erik.

aanvulling:
Het E-keurmerk hoort vermeld te staan op het lamp'glas' zie foto.

E-keurmerk.jpg
Het keurmerk staat in een rondje net boven de c van Wipac (E9 = Spanje).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

twdi

Berichtdoor twdi » 26 Jan 2022, 13:02

Zonder reclame te maken, ik heb de H4's van onze 110 bij Bas4.... laten vervangen. Hij raadde me aan om van de goedkope sets af te blijven en alleen 'de juiste' te installeren. INmiddels een paar jaar verder en nog steeds een wereld van verschil. Wellicht even met hem bellen?

Terug naar “Techniek”