Pascal87 schreef:Hallo Jasper,
Je hebt er wel een spannend avontuur van gemaakt![]()
Ik heb hier (Maarn) een Nanocom liggen met licentie voor TD5 voor zowel defender als discovery. Uitlenen liever niet, maar langskomen geen probleem.
Als je jouw ervaring lees, denk ik echter dat het probleem niet zit de XYZ selector. Ik herken namelijk veel van wat je schrijft.
Je dieseltank was bijna leeg, toen wilde hij niet starten. Niet starten van een TD5 heeft niks te maken met de XYZ sensor, enkel moet de ECU herkennen dat die in P staat. Het probleem zit hem denk ik in de dieseltoevoer.
Heb je de FPR al eens vervangen? Het probleem speelt op als je vermogen vraagt, ofwel meer brandstof + lucht nodig hebt. Ik neem aan dat luchttoevoer geen probleem is (luchtfilter gecheckt?). Dan moet het in de brandstof zitten.
Ik las dat je pomp redelijk nieuw is (Een VDO?)? Als het niet je pomp is en niet je FPR, kan het nog zijn dat je membraan in je filterhuis defect is. Als je dieselniveau zakt tot onder de helft, start de auto slecht en hoor je de pomp bij contact aan omdat de lucht in het brandstofsysteem blijft.
Dit resulteert in slechtt starten, maar ook geen/weinig vermogen krijgen (dus bergop). Het gevolg hiervan is dat de ECU wil inspuiten, maar niet het verwachte vermogen terugkrijgt. Daar gaan vervolgens foutmeldingen op ontstaan, maar dat zijn niet per definitie de veroorzakers.
Ik denk dat de knipperende M+S lampjes niet per definitie het probleem zijn, maar eerder het resultaat.
Dank voor het meedenken. Wat ik al geprobeerd heb:
- Dieselpomp was recent vervangen, spanningsval over de zekering gemeten, die geeft indicatie dat zowel low power als high power in de dieselpomp functioneren
- Luchtfilter is gecheckt, lijkt allemaal geen obstructie te zijn
Goed om te weten, als je de auto start loopt hij als een zonnetje, pas als die warm is beginnen de problemen.
Helaas kan ik dus maar 5 min. rijden met de auto voordat ik problemen krijg. Ik was graag langsgekomen bij eenieder die het aanbiedt, maar dat lukt helaas nog even niet!