Vering Defender 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bobcat

Vering Defender 130

Berichtdoor Bobcat » 31 Aug 2021, 10:01

Mijne heren,

Mijn vraag is deze:
Het veerpakket van mijn LR Defender 130 Puma 2009 vind ik onbelast nogal stug en springerig, terwijl met een belasting van zo’n 700 kg op de achteras, ik het idee heb dat de auto nogal doorzakt (overigens zonder de “bumpstop” te raken) en zijwaarts wat makkelijk overhelt. Daarnaast zakt de laadvloer met dat gewicht zo’n 9 cm, zodat de auto er ook wat doorhangend uitziet.
Het is of het één of het ander en vraag mij af of het mogelijk is mijn achtervering instelbaar te maken op het gewicht van de lading. Ik denk daarbij om de binnenveer (hulpveer) te verwijderen en te vervangen voor een instelbare luchtbalg zoals een Airlift1000. Het resultaat zou kunnen zijn: zonder gewicht en zonder hulpveer een vriendelijkere vering en met gewicht en een opgepompte balg een stijvere, minder doorhangende en veiligere rit.
Hoe oordelen jullie over dit idee en wat is dan mijn beste optie?

Alvast dank voor het meedenken,

Groet, Bobcat

Edward

Re: Vering Defender 130

Berichtdoor Edward » 31 Aug 2021, 10:27

Dat is een betaalbare en werkbare oplossing. Ik heb bij de 130 de binnenveren eruit gepakt want ik vond het geen rijden.

Een nog mooiere maar ook veel duurdere optie is luchtvering op de achteras of zelfs rondom. Maar dat laatste rent naar de 4000 euri.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Aug 2021, 10:40

Dag Bobcat,

Ik denk dat je airlift-idee een verstandig idee is, je kan de veerkarakteristiek meer en beter aanpassen aan de belading.   De standaardvering met de extra binnen-veer is slechts een passief werkende aanpassing aan de belading (hoe verder ingeveerd hoe stugger).
Houdt er rekening mee dat leeg de belasting op een 130 achteras nog lager is als die van een 110 HardTop of PickUp.
Met een HardTop heb ik ervaring en met alleen de standaardveren (vlgs mij is de paars-bruine tweetraps veer van de 110 de buitenveer van de 130) is een lege HardTop stug & springerig.
Of te wel: de lucht-hulpveren helpen je waarschijnlijk wel maar mogelijk nog niet eens genoeg.
Aangenomen dat die paars-bruine tweetraps veren de standaard-buitenveren van de 130 zijn is er nog de optie van de "luxe" drietraps veren ... dan heb je een eerste stukje nog lichtere veerwerking.   Nadeel van de drietrapsveren is dat ze verder inveren onder belasting, dat moet je dan oplossen met de luchtveren.
Verder neem ik aan dat de 130 achter (en voor) een stabilisatorstang heeft (mijn 110 HardTop uit 2010 had die ook, en bij deze auto waren die volgens de folder normaal niet aanwezig -- bij een LandRover is niks zeker en zelfs dat niet).   Mocht je achter geen stabilisatorstang hebben dan is dat wellicht een nuttige aanvulling tegen het overhellen onder belading ... het weggedrag zonder belading wordt er bepaald niet beter van, ik zou zelfs zeggen beroerder. < ik heb nog zo'n stabilisatorstang liggen, evenals een set paars-bruine veren >

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Aug 2021, 19:18

Nog even een vraag naar de huidige veren onder de 130.

Zijn het de Normal Duty RKB101111 met paars-bruine markering -- length 16.10, rate 270/420, coils 8.8
Of zijn het de HD NRC6904 & NRC6389 - resp. rood-groene / rood-rode markering -- length 15.55 / 16.02, rate 330, coils 8
De extra binnenveren zouden volgens één bron rate 140 hebben dus zodra deze veren meedoen moet je deze 140 meetellen.

Met de paars-bruine Normal Duty ben je wellicht al een stukje beter uit mocht je nu de HD veren + de extra binnen-veren hebben.
Volgens het boekje mag de 110 op de paars-bruine veren tot ± 3 ton totaalgewicht beladen worden.
Met extra lucht-hulpveren maak je onder een zwaardere belasting een eventueel wat te "slappe" veer een stuk stijver ... dat levert tegelijk een betere dwarsstabiliteit.

De luxe drietrapsveren hebben een nog lichtere eerste trap, dat is zowel een voordeel als een nadeel: Je verliest bij de eerste belading sneller een stuk van de veerweg, daartegenover heb je als voordeel een iets comfortabeler eerste inveren (en bij een grotere articulatie in het terrein ook een iets verder uitveren).

Groeten MarcS

PS   Over de drietraps-veren zijn de "meningen" verdeeld, dwz de sping-rate is niet helemaal duidelijk
      RKB500300 met groen-groen-witte markering -- 16.90 length - rate 240/280/360 - coils 9 - lijkt mij het meest logisch.
      Er zijn echter ook bronnen die voor de rate 269/315/406 melden.   Mij komt een "zachtere" eerste trap aannemelijker voor.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 01 Sep 2021, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2021, 10:34

En dan nog even een sommetje.
Het veerpakket van mijn LR Defender 130 Puma 2009 vind ik onbelast nogal stug en springerig, terwijl met een belasting van zo’n 700 kg op de achteras, ik het idee heb dat de auto nogal doorzakt (overigens zonder de “bumpstop” te raken) en zijwaarts wat makkelijk overhelt. Daarnaast zakt de laadvloer met dat gewicht zo’n 9 cm, zodat de auto er ook wat doorhangend uitziet.

Het bij 700 kg belasting 9 cm inzakken levert een spring-rate van 220 lbs/inch op.
Dat is opvallend weinig ... behalve als het zwaartepunt van die 700 kg niet bóven maar achter de achteras zit.
Bij een gewicht achter de achteras wordt het gewicht op de vooras verminderd en dat gewicht verdwijnt niet in het niks dus telt het op bij de belasting van de achteras (en dan is de werkelijke last en dus de rate een stuk hoger).
Zo'n zwaartepunt-probleem zou ook een goede verklaring kunnen zijn voor het er "doorhangend uitzien" en tevens voor het wat "zwabberende" bochtengevoel.
Waarschijnlijk wordt het beter als het mogelijk is om het zwaartepunt van die 700 kg wat meer naar voren te verplaatsen (dat is wellicht moeilijk ... even terugkijkend vroeg "Bobcat" ook al eens naar de aandachtspunten bij een camper-opbouw).

Groeten MarcS

Bobcat

Berichtdoor Bobcat » 01 Sep 2021, 18:24

Hallo Marc en Edward,

Allereerst een compliment voor jullie uitgebreide adviezen en interesse, echt top zoals jullie begaan zijn met je mede LR-fans. Ook goed gezien dat mijn lading inmiddels een supergaaf opzet-campertje is. Ik heb er bij de bouw op gelet het huis zo licht mogelijk te maken: 650 kg maximaal, maar ik ontkom er niet aan dat het zwaartepunt net iets achter de as ligt. Hoeveel precies moet ik nog uitzoeken. De combinatie rijdt zeer comfortabel (inmiddels dik 5000 km), stuurt strak en rotondes zijn geen issue. Achterover hangen doet ie niet! Het is alleen dat als de auto onbeladen iets naar voor leunt, hij in beladen toestand precies waterpas is (dat kan mooier dacht ik toen). Wat ik eigenlijk opmerk is het wat gezapig doorzakken bij een verkeersdrempel. Vandaar de vraag of en hoe e.e.a. wat stijver kan terwijl de auto in onbeladen toestand niet nóg harder bokt.
Met betrekking tot de configuratie kan ik zeggen dat de buitenspiralen van het paars/bruine type zijn en ja, er zit een stabilisatorstang achter de as. Overigens zakt bij belading het achterste deel van het chassis maar 7 cm (geen 9 cm).
Het lijkt mij dat ik met het verruilen van de middelste spiraalveer voor een Airlift1000 luchtbalg twee vliegen in een klap sla...

Nogmaals dank voor alle input.

Bobcat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2021, 20:10

Bobcat schreef:Allereerst een compliment voor jullie uitgebreide adviezen en interesse, echt top zoals jullie begaan zijn met je mede LR-fans. Ook goed gezien dat mijn lading inmiddels een supergaaf opzet-campertje is. Ik heb er bij de bouw op gelet het huis zo licht mogelijk te maken: 650 kg maximaal, maar ik ontkom er niet aan dat het zwaartepunt net iets achter de as ligt. Hoeveel precies moet ik nog uitzoeken. De combinatie rijdt zeer comfortabel (inmiddels dik 5000 km), stuurt strak en rotondes zijn geen issue. Achterover hangen doet ie niet! Het is alleen dat als de auto onbeladen iets naar voor leunt, hij in beladen toestand precies waterpas is (dat kan mooier dacht ik toen). Wat ik eigenlijk opmerk is het wat gezapig doorzakken bij een verkeersdrempel. Vandaar de vraag of en hoe e.e.a. wat stijver kan terwijl de auto in onbeladen toestand niet nóg harder bokt.
Met betrekking tot de configuratie kan ik zeggen dat de buitenspiralen van het paars/bruine type zijn en ja, er zit een stabilisatorstang achter de as. Overigens zakt bij belading het achterste deel van het chassis maar 7 cm (geen 9 cm).
Het lijkt mij dat ik met het verruilen van de middelste spiraalveer voor een Airlift1000 luchtbalg twee vliegen in een klap sla...

Dag "Bobcat",

Ik denk dat die lucht-hulpveren een belangrijke verbetering zullen brengen. Naar ik begrepen heb heeft de midden-spiraalveer een beperkte lengte zodat de buitenveer genoeg ingeveerd moet zijn om mee te helpen. De luchtveer kan direct een bijdrage leveren, en is bovendien "instelbaar" door met de luchtdruk te spelen.
Echter, de springerige veerwerking zonder lading heb je dan nog niet opgelost. Ik vond mijn 110 - met die paars-bruine veren en met stabilisatorstang (en met permanent een bescheiden lading) - al te springerig. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat een lege 130 - met een nog lager gewicht op de achteras - achter springerig voelt, wellicht zelfs aanvoelt alsof er nauwelijks vering aanwezig is.

Qua proefopzet waardeloos, qua resultaat hoopgevend:
Ik heb de stabilisatorstang weggehaald en de veren vervangen door de groen-groen-witte. Omdat deze twee ingrepen gelijktijdig waren is het een hopeloze proefopzet, het resultaat is echter prima.   Gezien de cijfers mbt de spring-rate zou je die groen-groen-witte veren kunnen proberen.   Ik weet echter niet of je 1º samen met de luchtveren de "juiste" veerwerking haalt, en 2º of de stabilisatorstang bij een lege auto niet teveel opspeelt. (De schuine stand van de stabilisatorstang maakt dat er een soort "aanspreek-impuls" is, een beetje alsof je oude bladveren hebt.)   Als die stabilisatorstang teveel opspeelt zou je nog kunnen kijken naar een oplossing waarmee je de stabilisatorstang makkelijk(er) kan ontkoppelen wanneer je leeg rijdt.

Groeten MarcS

Bobcat

Berichtdoor Bobcat » 01 Sep 2021, 20:58

Dank voor je suggestie. Gevalletje trial and error. Zal beginnen met het plaatsen van de Airlifts, kijken wat dat doet en vandaar eventueel verder met de geboden opties.

Thx again,
Groet Bobcat

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 01 Sep 2021, 21:03

Landmarcs schreef: Als die stabilisatorstang teveel opspeelt zou je nog kunnen kijken naar een oplossing waarmee je de stabilisatorstang makkelijk(er) kan ontkoppelen wanneer je leeg rijdt.Groeten MarcS

https://foundry4x4.co.uk/pdf/X%20Eng%20 ... ctions.pdf

Zoiets

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2021, 21:16

Ron63 schreef:
Landmarcs schreef: Als die stabilisatorstang teveel opspeelt zou je nog kunnen kijken naar een oplossing waarmee je de stabilisatorstang makkelijk(er) kan ontkoppelen wanneer je leeg rijdt.

https://foundry4x4.co.uk/pdf/X%20Eng%20 ... ctions.pdf

Zoiets

Precies, zoiets.

Let wel op ... "zoiets" moet je beslist niet gebruiken zonder lading en zonder stabilisatorstang vóór: je loopt een serieus risico op onverwacht uitbreken achter. De boodschap dat ie vele malen stugger is als de standaard-stabilisatorstang geeft te denken.

Groeten MarcS

PS   Qua experimenteren zijn groen-groen-witte veren geen grote investering. Bovendien raak je ze denkelijk niet al te moeilijk kwijt als ze toch tegen zouden vallen.

Terug naar “Techniek”